Scroll to top

Top

Geen reacties

Gastblog: Op zoek naar een optimaal leven met data

Gepost op 07/10/2015
Gastblog: Op zoek naar een optimaal leven met data

“Kun je nou niet eens normaal doen” zuchtte mijn vriendin. Ik sloop ik het bed uit. In de woonkamer was het nog donker. Mijn hartslagband deed ik om mijn borst. Mijn iPhone haalde ik van de vliegtuigstand. De telefoon maakte verbinding. Mijn vaste ochtendroutine kon beginnen. Drie minuten meten van mijn hartritmevariabiliteit.

De meetbare mens

Ik ben een biohacker. Alles (nou ja, bijna alles) probeer ik uit om mijn leven, lichaam en mind te optimaliseren. Maar waar begin je? Zoals managementdenker Peter Drucker ooit zei: “Wat wordt gemeten, dat wordt gemanaged.” Wat je kunt meten, dat kun je verbeteren. Oftewel, quantified self. De meetbare mens. De relatie tussen biohacking en quantified self is overigens dat de eerste term breder is. Onder biohacking valt ook het implanteren van chips in je lichaam.

De start van mijn zelfexperimenten

Voor mezelf begonnen de zelfmetingen rond 2011. De basis voor de meeste zelfmetingen is sport. Het lijkt niet zo heel lang geleden, maar toen had je nog maar een paar apps. Die apps waren vooral gericht op het registreren van je sporttrainingen en prestaties. Denk aan Runkeeper en Endomodo waarmee je kan bijhouden hoe lang, waar, hoe hard en hoe ver je hebt hardgelopen.

Naast de apps begon ik de sporten met een sporthorloge met GPS. Dat was voor mij de start. Ik kon vreselijk geïrriteerd raken als mijn horloge het niet deed. Oftewel het GPS signaal niet kon oppikken of dat de signalen van mijn hartslagband niet doorkwamen. In elke frustratie zit in een goed idee. In mijn geval begon ik met persoonlijke experimenten en hierover te schrijven op mijn eigen quantified self blog.

Quantified Self en quantified self

Niet dat ik mijn blog direct al een quantified self blog noemde. Ik begon apps te ontdekken die verschillende dingen kunnen meten. Na een paar maanden kwam ik erachter dat er een aparte term voor bestond. Sterker nog, er bleek een community bestaan. Quantified Self is een wereldwijde community van mensen die het leuk vinden om hun leven te meten. Naast plaatselijke meetups zijn er per jaar een a twee congressen.

Wat meet ik allemaal?

Vaak als ik lezingen over quantified self geef, dan vertel ik dat je het haast niet zo gek kan verzinnen of het is meetbaar. Zelf meet ik mijn hart (ochtendhartslag en hartritmevariabiliteit), de calorien die ik binnenkrijg en de calorien die ik verbrand. Ik meet het aantal stappen dat ik per dag zet. Hoe lang ik slaap, hoeveel procent ik in de REM slaapfase zit, wat mijn gemiddelde hartslag is als ik slaap, hoe vaak ik wakker word en hoeveel keren per nacht ik draai. Dat laatste varieert tussen de 103 en 150 keer per nacht.

Het verschilt per experiment wat ik daarnaast nog voor metingen doe. Zo heb ik met een hoofdband (Muse headband) mijn hersenactiviteit gemeten tijdens het mediteren. Ik heb apps gebruikt om mijn cafeïne gebruik te loggen, apps om mijn trainingen te monitoren (zelfs crossfit) en tools om je productiviteit en geluk te meten. Je hebt zelfs apps die de kwaliteit van je relatie kunnen meten.

Wat doe ik met de resultaten?

De resultaten geven me inzicht in mijn leven. Dat inzicht kan ik gebruiken om mijn leven te optimaliseren. Door mijn experimenten drink ik bijvoorbeeld alleen koffie ‘s ochtends (niet na 12.00). Ik mediteer ‘s middags of ‘s avonds. Ik eet volgens het paleo dieet. Ik start de ochtend met een koude douche en het drinken van bulletproof coffee. Ik drink geen alcohol 2 uur voordat ik ga slapen. Als ik een belangrijke dag heb, dan slik ik een aantal supplementen. Steeds nieuwe experimenten, nieuwe uitdagingen, nieuwe data en nieuwe inzichten.

Is niets mij te gek? Nee. Al moet ik mijn vriendin nog steeds overtuigen om ook de app te gebruiken die de kwaliteit van onze relatie kan meten…

Plaats reactie

gastblog-op-zoek-naar-een-optimaal-leven-met-data