Scroll to top

Top

Geen reacties

Exclusief interview met de mede-oprichter van BlaBlaCar

Gepost op 05/05/2015
Exclusief interview met de mede-oprichter van BlaBlaCar

Volgens velen wordt 2015 het jaar van de deeleconomie. Eén van de industrieën die helemaal door elkaar geschud wordt door deze trend is transport en hoe we reizen. Zo is er het Franse bedrijf BlaBlaCar dat bestuurders en passagiers met dezelfde bestemming samenbrengt  via het grootste ridesharing platform in Europa. Wij hadden een kort interview met de mede-oprichter en COO van BlaBlaCar , Nicolas Brusson .

De traditionele industrieën worden verstoord door de nieuwe digitale deeleconomie en initiatieven zoals BlaBlaCar. Wat is je visie op de toekomst van de transport industrie? En welke rol gaat BlaBlaCar spelen in deze nieuwe wereld?

Wat we merken is de groeiende trend waarbij van het eigenaars model naar het gebruikersmodel gegaan wordt, dit is niet enkel het geval voor mobiliteit. Mensen zijn meer en meer geïnteresseerd in het gebruik van een product en minder in het bezit van dat product (kijk naar het succes van Airbnb, Spotify).

Ik geloof dat het delen van een auto als men van stad tot stad trekt in de nabije toekomst ingeburgerd zal worden. In zeer mature markten zoals Frankrijk, zien we mensen van 18 tot 75 (de gemiddelde leeftijd van onze gebruikers is 33 jaar), met tal van verschillende profielen zoals studenten, werknemers tot gepensioneerden, en een mooi evenwicht tussen vrouwen en mannen (43% van de gebruikers zijn vrouwen). Meestal zijn jonge professionals en studenten de eerste gebruikers of early adopters, voor autodelen zien we dat het al een groter publiek aantrekt.

Bij BlaBlacar willen we onze dienstverlening toegankelijk maken voor iedereen en overal waar het nut heeft. En waar er potentieel is voor een dienst die autodelen mogelijk maakt voor langere afstanden tussen verschillende steden. Deze trajecten worden niet enkel goedkoper maar ook leuker.

©David Lefevre - BlaBlaCar

Nicolas Brusson, co-founder en COO van BlaBlaCar

De deeleconomie staat of valt bij een gebrek aan privacy en veiligheid. Er zijn nog recentelijk voorvallen geweest rond deze nieuwe type transportdiensten waarbij de veiligheid van de  gebruiker in het gedrang kwam. Waardoor is BlaBlaCar verschillend? Wat doen jullie om de veiligheid van jullie gebruikers te garanderen?

Vertrouwen en veiligheid zijn de pilaren van onze gemeenschap, daarbij zorgt BlaBlaCar voor een reeks toepassingen om een veilige, op het vertrouwen gebaseerde gemeenschap te behouden en om zo de verrichtingen tussen de bestuurders en passagiers te vergemakkelijken.

De BlaBLaCar leden kennen en kiezen met wie ze een rit delen dankzij de publieke profielen op de website, deze profielen bevatten zeer veel informatie over de potentiële reisgenoot

  • Beoordelingen van andere reisgenoten
  • Naam en foto
  • Een korte biografie
  • Foto en beschrijving van de auto
  • Korte beschrijving van de route

Er is zelfs een toepassing enkel voor vrouwen, vrouwelijke leden kunnen ervoor kiezen om hun ritten enkel te delen met andere vrouwen.

Hiernaast controleert het team van BlaBlaCar

  • E-mail adressen
  • Telefoonnummers
  • Bankgegevens (enkel in Frankrijk, Spanje en Portugal voor online betalingen)
  • Facebook profielen

BlaBlaCar kijkt ook alle inhoud die op de website verschijnt na (tekst en foto’s). Zo zorgen we voor kwalitatieve aanbiedingen. We hebben ook een support team dat vragen van leden beantwoordt en dit 24/7.Betreffende privacy: wij nemen de privacy van onze leden zeer ernstig. Al de gegevens die we over onze klanten verzamelen gebruiken we enkel intern en worden niet met externe partijen gedeeld

Wat is de focus voor BlaBlaCar in 2015? Geografische expansie? Het verder bijschaven van de dienstverlening? Nieuwe partnerships?

Voor 2015 willen we onze dienst lanceren in een paar cruciale markten op verschillende continenten, wat onze gemeenschap werkelijk globaal zal maken.

We werken voortduren verder aan onze dienste en het product, zoals onze nieuwe applicatie voor iOS en Android. We luisteren aandachtig naar de noden van onze gebruikers en verbeteren onze dienst dankzij hun feedback.

We zijn altijd op zoek naar solide nieuwe partnerships en we zoeken voortdurend naar nieuwe talenten voor ons snel groeiend team!

 

*Sinds het interview heeft BlaBLaCar hun dienst gelanceerd in India, Hongarije, Kroatië,Servië en Roemenië (wat het aantal landen waar BlaBLaCar actief is op 18 brengt).
**Update (15 Apr.) : BlaBlaCar heeft twee van zijn concurrenten overgenomen. Het Duitse carpooling.com en het Hongaarse Autohop. Deze overnames doen het aantal gebruikers in één klap met 20 miljoen groeien. BlaBlaCar is goed op weg om hét carsharing bedrijf te worden in Europa en in de wereld.

Antoine Smets

Plaats reactie

exclusief-interview-met-de-mede-oprichter-van-blablacar