Scroll to top

Top

Geen reacties

Elektrische wagens… uitgerust met de batterij van de (nabije) toekomst!

Gepost op 22/01/2015
Elektrische wagens… uitgerust met de batterij van de (nabije) toekomst!
Tesla

Tesla

Mooie wagens zijn vaak niet alleen duur maar bijkomend ook belastend voor het milieu. Denk maar aan de populaire SUVs zoals nu geproduceerd door bijna elk zichzelf respecterend automerk. Mensen zoeken comfort, prestaties en bij voorkeur ook een zuinige motor tegen “scherpe” prijzen (pun intended). Tesla is tot op heden het enige merk binnen de auto-industrie dat zich volledig op de elektrische automarkt gegooid heeft. Hun vlaggenschip, Model S, combineert puike prestaties en comfort met een milieuvriendelijke elektromotor. Alleen, het prijskaartje doet de modale burger snel uitkijken voor goedkopere alternatieven. Automerken zoals Renault en Nissan proberen deze leemte te vullen.

Elektrische wagens: een groeiend marktpotentieel

De markt voor elektrische wagens zit momenteel nog in de beginfase. Early adopters zijn benieuwd naar wat de elektrische wagen te bieden heeft. De meeste reviews die men op het net leest zijn doorgaans positief. Alleen kan men niet rond het grootste pijnpunt van dit product, namelijk de beperkte radius van de wagens. Op een volle batterij kom je met het gros van de modellen maar een goede 150 kilometer ver. De meeste mensen zouden hier perfect mee kunnen voorzien in hun dagelijkse rijbehoeften. Alleen wil de consument het gevoel hebben ook “verre” afstanden te kunnen afleggen wanneer hij of zij daar zin in heeft.

De batterij die mogelijk een revolutie ontketent

13Niet silicon valley, wel de Nanyang Technological University (NTU) in Singapore speelt deze keer een cruciale rol in wat mogelijk een energierevolutie wordt. Veel van onze moderne apparaten, zij het smartphones of elektrische wagens, functioneren op basis van batterijen. De gemiddelde smartphonegebruiker maakt er niet zo een probleem van dat zijn gadget maar een dag meegaat. De consument aanvaardt dit omdat de smartphone een reële meerwaarde biedt tegenover een gewone mobiele telefoon. Voor de persoon die een nieuwe wagen koopt daarentegen lijkt een elektrische wagen vooralsnog te weinig “added value” te bieden tegenover een conventionele wagen. De batterij ontwikkeld aan het NTU zou tot 70 % kunnen laden in 2 minuten en ongeveer twintig jaar meegaan. Het hoeft nog amper gezegd dat toepassingen in de opkomende elektrische wagenindustrie daardoor een enorm potentieel hebben. Uitgerust met deze batterij 2.0 zou een elektrische wagen gemakkelijk kunnen concurreren met wagens die gebruik maken van fossiele brandstoffen. De technologie is reeds gekocht door een bedrijf waarvan de naam tot nog toe niet gekend is. De batterij zou in 2017 in massaproductie gaan. Toepassingen in de mobiliteitssector worden verwacht voor het einde van dit decennium.

Plaats reactie

elektrische-wagens-uitgerust-met-de-batterij-van-de-nabije-toekomst