Scroll to top

Top

Geen reacties

Nikola truck wordt heavy-duty tegenhanger van Tesla

Gepost op 23/06/2016
Nikola truck mogelijke “game-changer” binnen transportsector

De transportindustrie heeft geen goede naam. Voor zover niets nieuws onder de zon denkt u. Volledig correct, een traditionele truck verbruikt bijna 30 liter brandstof per 100 kilometer. De CO2 uitstoot van deze mastodonten van de weg ligt ook hoog, wat dan weer bijdraagt tot de vorming van smog in grote steden. In vergelijking met de auto-industrie, waar Tesla een ware revolutie heeft ontketend richting elektrische wagens, is de transportsector hopeloos archaïsch. Men zou als reden voor deze bestaande situatie kunnen bedenken dat de energie die een vrachtwagen moet kunnen ontwikkelen veel hoger ligt dan die van een wagen. Anderzijds zou het ook kunnen dat bestaande aanbieders (zoals DAF, MAN, SCANIA & Mercedes) nog niet veel interesse hebben getoond voor alternatieven.

nikola_one_5-69c9bc34621f196ca2ad4d9174932f171e8c209d94064fa60acb1a1d2ea24aa0

Nikola – de “heavy duty” tegenhanger van Tesla

Voor velen van ons is het misschien niet meer de eerste associatie die ons brein maakt maar Tesla was origineel geen automerk. Het merk is vernoemd naar de Servisch-Amerikaanse uitvinder Nikola Tesla. Zijn achternaam is nu al zo vereenzelvigd met de elektrische wagen dat mensen niet meer denken aan de uitvinder zelf. Mogelijk wordt zijn voornaam nu even populair door het bedrijf achter de elektrische truck.

nikola_one_6-2d9650f581af241c2bc17a5f544891a4c9c02e5aed9351339907f39997daa82e

Specificaties van de Nikola vrachtwagen

Het eerste wat je ziet wanneer je de website van Nikola opent zijn de specificaties. Deze zijn – zacht uitgedrukt – bijzonder indrukwekkend te noemen. De vrachtwagen maakt elektriciteit aan door eigen gasturbines. Deze krachtcentrales leveren de energie voor een 320 kWh batterij. De elektrische aandrijving levert 2000 PK, een veelvoud van wat tot nu toe gedaan is in elektrische voertuigen. Het bereik zou bijna op 2000 kilometer liggen en de kostprijs per kilometer zou de helft bedragen van huidige trucks.

De revolutie is reeds gestart

Advies aan alle transportbedrijven: mis deze boot (eum, vrachtwagen) niet! Niettegenstaande dat het eerste prototype pas in december van dit jaar aan het grote publiek wordt voorgesteld kunnen we nu al spreken over een enorm succes. Er zijn reeds 7000 reservaties binnengelopen en enkele klanten zijn bereid om voor 3,2 miljard dollar te investeren. Zowel de prijzen voor “own metal” (aankoop) als leasing zijn reeds gekend. Voor de Nikola truck tel je 375.000 dollar neer of 5000 dollar / maand in leasing. Dit is een stuk meer dan traditionele trucks (je hebt er al nieuwe degelijke vanaf 150.000 Euro) maar dat verschil zou in dagelijks verbruik snel goed moeten worden gemaakt.

 

Plaats reactie

nikola-truck-wordt-heavy-duty-tegenhanger-van-tesla