Scroll to top

Top

Geen reacties

De toekomst van social media met Nick Vinckier

Gepost op 18/04/2016
De toekomst van social media met Nick Vinckier

Afgelopen woensdag had ik een bijzonder boeiend gesprek met Nick Vinckier, fervent social media gebruiker, blogger en vlogger. Je kent hem misschien van onder andere #100dagenzonderalcohol, een concept dat in no time viraal ging en waar hij serieus wat aanhangers en bezoekers heeft aan overgehouden. We hadden afgesproken om het over de current state van sociale media te hebben, hoe hij deze gebruikt en hoe de toekomst van al deze platforms eruit gaat zien.

Deze topics aansnijden bleek moeilijker dan gedacht. Door hem te vragen wat hij naast zijn sociale media activiteiten doet, draaide de conversatie al snel naar zijn functie bij Duval Union Consultancy. Als digitaal consultant helpt hij bedrijven de transformatie maken naar bedrijfsstrategieën waarin digitaal centraal komt te staan.  Al snel ging het over zelfrijdende auto’s, disruptors, the future of banking, blockchain en andere zaken. Allerlei digitale verschuivingen die een impact op iedereen en alles zullen hebben. ‘Digitaal gaan’, zo werd al snel duidelijk, was niet zomaar een facebookaccount aanmaken of een VR-commercial opnemen. Digitaal sterk staan betekent veel meer. Allemaal terug te vinden in digital transformation, een boek dat de verschillende pijlers waarop een digitale strategie geënt kan zijn, uit de doeken doet. Social media bleek maar 1 van die pijlers te zijn. Dringend tijd om het hier verder over te hebben!

Nick Vinckier: neofiel

Nick VinckierAls social media blogger bij een digitaal consultancy bedrijf werken komt natuurlijk gelegen. Hij kent de sociale netwerken van binnen en van buiten wat het voor de klanten betrouwbaar maakt. Toch is het niet zó dat de bal is gaan rollen. ‘Het helpt natuurlijk, practice what you preach, maar de gewoonte om me via sociale media uit te drukken was al jaren aan de gang‘.  Zijn nieuwe blog, Neohfeel, is wel pas recent van start gegaan. De blog is ontstaan uit een passie voor schrijven, een job waarin hij vaak moet presenteren en een aansporing van zijn netwerk dat zei dat hij wel talent had. Want ja, ook een blog kan je inzetten in je social media strategie, of die nu persoonlijk of voor een bedrijf is.

Hij noemt zichzelf een ‘neofiel’: iemand die altijd op zoek is naar iets nieuws. Dan komt sociale media wel van pas, waar altijd wel wat nieuws te beleven valt. Een perfecte toevoer en uitlaat van nieuwigheden. Een eerste vraag wierp zich op? Wat is het vermelden waard? En hierop volgend: Welk sociaal media platform moet je inzetten?

Story is King

‘In tegenstelling tot wat soms wordt gepredikt, blijft het verhaal het belangrijkste. Voor 75% althans. De andere 25% gaat over distributie. De hype rond virale posts zullen uiteindelijk terug te voeren zijn tot een goed verhaal of idee. De mythe dat iets viraal goed gaat door slimme distributie is altijd maar een deel van het verhaal.’, beargumenteert Nick. – ‘Wil jij iets delen op sociale media dat je niet interessant, mooi of bijzonder vindt? Nu niet en nooit zo geweest. Story is king.’  Viraliteit valt nog altijd toe te schrijven aan goede content. Enkel doordat er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn om het te verspreiden, wordt het gemakkelijker om een groter publiek te bereiken, àls het al interessant genoeg was in de eerste plaats.

nick vinckier

Het is belangrijk te ontdekken wat goede content is. En hier slaan velen de bal mis. ‘Je moet disproportioneel je sterkte uitbuiten.’ Je moet ontdekken wat het is dat jou of je bedrijf sterk maakt. Waar het goed in is, waar het door anderen interessant wordt bevonden. En dat moet je dan uitspelen. ‘Neem nu vloggers. Er wordt gedacht dat het genoeg is om een camera te richten op je kop en dan te beginnen praten over je dag. Zelden is dit genoeg. Je moet weten over wat je het wil hebben, wat voor interessantst je jouw kijkers wil vertellen. Enkel distributie zonder content is zonde van de zendtijd.’

Welk platform goed is voor jouw content? Ook hier kan jouw content hinten naar het juiste platform. ‘Sta je goed op foto’s? Buit dit dan disproportioneel uit op Instagram. Heb je iets te vertellen, start een blog. Ken je actueel je weg wel? Haal dan uit op Twitter.’ Distributie is wederom niet de beslissende factor, inhoud wel.

Ik vroeg Nick nog of er een strategie achter zijn persoonlijke aanwezigheid op sociale media zit? ‘Strategie is zo’n lelijk woord. Ja, ik post content om anderen te bereiken. Nee, ik doe dit niet met een weldoordachte strategie. Als het leuk, interessant of nieuw is, vind ik het leuk dit te delen met anderen. MAAR dat wil niet zeggen dat er een timer staat op elke platform waar zodra die timer afgaat er content moet gespuid worden.’ De boodschap mag duidelijk zijn: inhoud moet blijven primeren over frequentie.

De toekomst van sociale media

Voorspellingen maken over de toekomst van sociale media blijft koffiedik kijken. Dat er bepaalde platformen zullen blijven bestaan staat wel vast. Maar hoe deze platformen zich tegenover elkaar zullen uitspelen, is moeilijk te bepalen. Zo zie je dat de trend naar video alsmaar meer aanhang krijgt. Video is het nieuwe perspectief om naar de wereld te kijken. Maar wie hier uiteindelijk gaat winnen: Snapchat, Youtube, Facebook, Twitter of Instagram? Niemand weet het.

En wat dan met de hype omtrent messaging apps? ‘Lichtelijk overdreven. Mensen hebben al altijd met elkaar gecommuniceerd. Dat dit nu over het internet gebeurt, is maar logisch aangezien internet het belangrijkste medium is geworden.’ Wel is het interessant om te gaan kijken wat de chatbots zullen veranderen in de manier waarop wij dingen zullen bestellen, uitzoeken en communiceren. Veel ruimte, maar ook nog veel aan bij te schaven.

nick vinckierEn om te eindigen, omdat Snapchat ook naar België is overgewaaid : blijft Snapchat bestaan of is een tijdelijk fenomeen? ‘Wel, je ziet dat jongeren in Snapchat leven. Ongeveer 66% van de jongeren tussen 18-25 heeft een Snapchat account. Dat is veel. En de uitbreidingen zorgen ervoor dat ook een ouder publiek aangesproken begint te worden (refererend naar ‘Stories’). Ook zie je dat gepensioneerden de app gebruiken om met de kleinkinderen in contact te blijven. Dus het valt nog uit te wijzen of het echt een jongeren-app blijft of erin slaagt de sprong te maken naar de mainstream. Maar of dit moet? Er zijn al heel veel gebruikers.’

Bijna 2 uur later leek het tijd om af te sluiten. Nog veel te zeggen, niet zo veel tijd meer om het te vertellen. Alleszins nog genoeg voer voor een volgend gesprek!

Thomas Verhoef

Plaats reactie

de-toekomst-van-social-media-met-nick-vinckier