Duizenden TicketSwappers vinden de weg naar zomerfestivals
Gepost op 09/08/2017Technologium ging vandaag op bezoek bij TicketSwap in Amsterdam. De tech-scaleup is een vooraanstaande speler in de marktplaats voor tweedehands e-tickets. “In vijf jaar tijd zijn we ver gekomen… en we mikken op meer”, zegt oprichter Hans Ober ambitieus.
Het gaat de onderneming voor de wind. “Mijn bureau moest plaats ruimen voor een trap die leidt naar de derde verdieping in dit pand omdat we onvoldoende plek hadden voor nieuwe collega’s”, zegt Ilkan Demir, verantwoordelijk voor de Belgische marktontwikkeling. Daar is nu plaats voor tientallen extra werknemers. Het team telt ondertussen 52 mensen en er staan nog meerdere vacatures online. Er is zelfs een HR-manager aangetrokken omdat het voor de founders steeds uitdagender werd om iedere werknemer persoonlijk te zoeken en te interviewen. Deze aanwervingen zijn broodnodig om het groeiend aantal gebruikers te blijven dienen. Ondertussen zijn dat er reeds 1,7 miljoen!
Net niet…. Net wel!
Beeld je het volgende scenario in: jouw favoriete band komt naar het Ancienne Belgique. Ticketverkoop start om 11u. Je meldt je aan op de website om 11.07u. Door de vele geïnteresseerden kom je terecht in een wachtrij. Na 45 minuten krijg je het bericht: “Het spijt ons, dit evenement is uitverkocht.” Gepassioneerde fan die je bent, zoek je elders een ticket. Maar ook al heb je het geluk er eentje te vinden, kaarten voor uitverkochte optredens verkopen meestal aan woekerprijzen.
TicketSwap biedt een alternatief door democratische prijzen te hanteren voor tweedehands e-tickets. Aanvullend is het veilig omdat het zowel de identiteit van gebruikers controleert als de authenticiteit van tickets. Het bedrijf werkt ook samen met steeds meer concertzalen en gebruikt daarbij het zelf-ontworpen SecureSwap systeem. Hierbij krijgt het ticket een unieke barcode en wordt het oorspronkelijke ticket ongeldig gemaakt. Dit wil dus zeggen dat er geen ruimte is voor fraude.
Te goed om waar te zijn? Niet volgens Kirsten Schuermans. Nadat Rock Werchter uitverkocht geraakte, zocht ze last-minute een zondagticket. Helaas bleek dat te riskant. “Je bent namelijk niet zeker of de verkoper het kaartje daadwerkelijk zal opsturen na betaling. Dankzij TicketSwap geraakte ik vlotjes op het festival”, straalt ze.
Scaleup
De sfeer zit er wel in bij ticketswap. Zo bereid een chef tweewekelijkse warme maaltijden voor op vrijdagen. De scaleup voorziet een dagelijkse lunch waarbij alle collega’s samen tafelen terwijl ze hagelslag strooien over hun sneetjes brood (we zitten hier tenslotte in Nederland é). Ik neem heel wat ideeën mee naar het Technologiumkantoor.
Traditiegewijs bestelt het bestuur wat te eten voor het team na de maandelijkse review. “Ik ben blij dat de oprichters het bedrijf niet bekijken als een Excel spreadsheet”, zegt developer Rob Vermeer. “Er wordt niet bespaard op ieder detail. Zo huurden we vorig jaar een bootje om te varen in de Amsterdamse grachten. Je creëert op die manier een familiale omgeving waar mensen graag tijd doorbrengen”.
De scaleup speelt een steeds grotere rol in de Europese tech-scene en dat zorgt ervoor dat meer mensen hun favoriete artiesten kunnen gaan bezichtigen (voor democratische prijzen). Ze wonnen onlangs heel wat prijzen, straffe prestaties voor een jong bedrijf in een complexe markt. De groei bevestigt dat het business model dat achter TicketSwap zit werkt, zowel koper als verkoper dragen 5% van de ticketprijs – Voor een ticket van €20 betaalt de koper €21 en krijgt de verkoper €19.
De wekelijkse vergadering van de internationale marktontwikkelaars kreeg de ludieke benaming ‘World Domination’ meeting. Gezien de diverse nationaliteiten rond de vergadertafel, klinkt deze omschrijving steeds geschikter. Recent zijn er mensen aangeworven om de Zweedse en Amerikaanse klanten te bedienen. “Als we aan dit tempo blijven groeien, vrees ik dat ik me binnenkort wederom moet verplaatsen voor een nieuwe trap”, lacht Ilkan.
Plaats reactie