Scroll to top

Top

Geen reacties

Digitale innovatie binnen het F1 racegebeuren

Gepost op 25/05/2016
De digitale drijfkracht achter de F1 machine

Vandaag waren we met Technologium te gast in het Van der Valk Airport hotel in Zaventem. Hier ontmoetten we Graeme Hackland, CIO van het F1 Williams Martini Racing team. Graeme was zelf uitgenodigd als spreker op de Avanade Inspiration Day Belgium. Om even te kaderen: Avanade is een IT consulting huis dat IT services levert aan grote en middelgrote organisaties. Het bedrijf is ooit begonnen als een joint-venture tussen Microsoft en Accenture maar is sinds 2001 overwegend in handen van Accenture. Graeme was de centrale spreker op deze inspiratiedag en kwam met een verhaal over hoe digitale technologie ervoor zorgt dat F1 teams een strategisch voordeel verwerven in de race om het goud. We probeerden tijdens ons interview even door de PR-bel heen te prikken om zo ook te polsen naar de uitdagingen die IT met zich meebrengt in een “fast-moving environment” als het F1 racegebeuren.

WILLIAMS PORTRAITS 22th January 2015 Williams F1 Wantage Copyright Malcolm Griffiths www.malcolm.gb.net 07768 230706

Graeme Hackland

“It’s not only about the driver”

Graeme maakte het zeer duidelijk: F1 fans zijn vaak zo gefocust op de wagen en de piloten dat ze vergeten dat er een heel team zit achter de prestaties die op het circuit worden neergezet. Zo speelt ook technologie in steeds grotere mate een rol bij het verwerven van een strategisch voordeel ten overstaan van de concurrentie. Waar Graeme tijdens het gesprek vooral de nadruk op legde was dat technologie het samenwerken net allemaal iets vlotter maakt. Hij gaf ook aan hoe de data – gegenereerd aan de hand van tal van sensoren in de F1 wagen – bijdragen aan het optimaliseren van de prestaties. “Data-driven” is daarom geen woord dat pas betekenis krijgt na de race, integendeel, keuzes die vroeger vaak van “gut-feeling” uit gingen worden in toenemende mate gegrond in keiharde data. Wat wel bleek uit het gesprek is dat alle teams zeer “secretive” doen over hoe zij technologie inschakelen in het optimaliseren van hun prestaties. Dat Williams Martini Racing een partnership is aangegaan met Avanade duidt erop dat het team vooral ingezet heeft op expertise van buitenaf.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Sunday 15 May 2016. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, leads Romain Grosjean, Haas VF-16 Ferrari. Photo: Sam Bloxham/Williams ref: Digital Image _L4R0731

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain.
Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, leads Romain Grosjean, Haas VF-16 Ferrari.

Het microsoft ecosysteem

In één van de vragen vroeg ik de CIO Naar zijn mening over het Microsoft ecosysteem. Het is immers zo dat enkele van de grote IT reuzen, waaronder Microsoft, hun eigen ecosysteem hebben uitgebouwd dat gauw kan uitdraaien op een digitale kooi. Dat Avanade deels voortkomt uit Microsoft kan dit element potentieel nog versterken. Graeme verzekerde me echter Avanade in toenemende mate ook openstaat voor oplossingen die buiten het Microsoft productengamma liggen. Echter, het Williams Martini Racing team heeft volledig de overschakeling gemaakt naar Office 365 en zet dubbel en dik in op de vertrouwde omgeving. IT laggards krijgen zo toch nog de kans om te evolueren, zij het wel met de tools die ze qua “look and feel” al gewoon waren.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Sunday 15 May 2016. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, makes a pit stop during the race. Photo: Glenn Dunbar/Williams ref: Digital Image _89P0652

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain.
Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, makes a pit stop during the race.

Digitale werkplek: check! Nu de fans nog?

Het was duidelijk dat het verhaal van Graeme hoofdzakelijk uitging naar hoe het partnership met Avanade een boost heeft gegeven aan het tot stand brengen van de digitale werkplek. De doelstellingen zijn duidelijk: door betere samenwerking net die extra seconden van de neergezette tijd afschaven. We hadden echter wat onderzoek vooraf gedaan en blijkt dat het team echter nog geen grote overwinningen heeft kunnen neerzetten afgelopen jaar. Enigszins ondeugend vroegen we dan ook of dit het partnership met Avanade in het gedrang bracht. Aangezien er iemand van het bedrijf het interview bijwoonde bleef het antwoord zoals verwacht dan ook vrij braaf en eerder ontwijkend :-). Wat de fans betreft waren de plannen naar ons aanvoelen iets minder duidelijk. Wat zij kunnen verwachten is mogelijk dat er in de toekomst gewerkt zal worden met virtual reality. Simulaties zijn de no-brainer, maar wij vragen ons af hoe augmented reality misschien de ervaring van de toeschouwers net dat tikkeltje rijker kan maken.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Sunday 15 May 2016. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, arrives on the grid. Photo: Glenn Dunbar/Williams ref: Digital Image _89P9823

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain.
Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes, arrives on the grid.

Graeme’s advies naar collega CIO’s

Cloud was voor Graeme duidelijk de grootste uitdaging. Momenteel gebeurt heel veel nog op lokale servers. Die moeten elke race weer de trektocht maken van plaats naar plaats met het risico dat er op een gegeven ogenblik dataverlies door een crashende server kan optreden. Graeme ziet de toekomst echt cloud-based. Een hybride vorm tussen lokale en publieke servers zal vermoedelijk in de nabije toekomst geïmplementeerd worden. Echter, uit veiligheidsoverwegingen wordt de publieke cloud vaak gemeden niettegenstaande dat de data hier opgeslagen vaak veiliger is dan die die op lokale servers. Of hoe perceptie kan verschillen van realiteit.

cloud-computing-sidebar

Plaats reactie

digitale-innovatie-binnen-het-f1-racegebeuren