Scroll to top

Top

Geen reacties

DI-DAY: Hoog tijd om je te wapenen tegen de toekomst!

Gepost op 23/11/2014
DI-DAY: Hoog tijd om je te wapenen tegen de toekomst!

Alleen organisaties die zich kunnen losmaken van hun 20ste eeuwse hiërarchische structuur zullen in staat zijn om de 21ste eeuw te overleven, zei technologie-expert Peter Hinssen. Dinsdag was Technologium uitgenodigd op de eerste ‘Disrutive Innovation- Day’ (DI-Day).

In een vorig artikel toonden we aan dat technologie al heel wat sectoren aan het transformeren is. Denk maar aan AirBnB, die dagelijks 200 000 bedden onttrekt aan de hotelindustrie. Hinssen predikt dat we nog maar aan het begin staan van die hele transformatie, en dat we nu het topje van de ijsberg zien. Dit was de rode draad doorheen de hele conferentie, waar sprekers Eddie Obeng, Steven Van Belleghem, Sean Gourley, Simon Mainwaring en Peter Hinssen hun verhaal deden.

Disruptieve innovatie is niets nieuws

Op zich is disruptieve innovatie niets nieuws. In 1947 beschreef Joseph Schumpeter creatieve destructie al als een proces van voortdurende innovatie, waarbij succesvolle toepassingen van nieuwe technieken de oude vernietigen. Een voorbeeld geeft Hinssen met Soichiro Honda, Hinssen’s ‘favoriete disruptor aller tijden’. De oprichter van het Japanse Honda-concern beet zijn tanden twee keer stuk op een startup, vergooide zijn geld aan drank en vrouwen maar legde uiteindelijk toch de basis van zijn imperium door een fiets te voorzien van een motor. Vandaag maakt zijn Honda R&D-lab de meest vooruitstrevende robots zoals Honda’s Asimo robot.

Met Honda’s verhaal maakt Hinssen de zaal duidelijk dat het geen zin heeft om vast te houden aan structuren of processen. Wie niet groot en buiten het kader durft te denken zal vroeg of laat voorbijgestoken worden door de 26-jarige entrepreneur in een “hoodie”.

1

Leuke cases van disruptie

De conferentie werd volop gestaafd met voorbeelden die huidige bestaansredenen of verdienmodellen van bedrijven op de vreemdste manier aanvallen. Zo citeerde Hinssen gretig voorbeelden uit zijn bezoeken aan Silicon Valley. Elon Musk (bekend als oprichter van Tesla) heeft nog een project lopen: Space X. Space X is een commercieel bedrijf dat een capsule ontwikkelde om goederen van en naar ruimtestations te sturen. Een hele prestatie, maar Space X’ lanceringen doen ze enkel ‘om de rekeningen te betalen’. Het uiteindelijke doel van het ruimtevaartbedrijf is om Mars te kolonialiseren. En dat vertellen ze zonder grimas. Volgens Hinssen is het dat soort attitude dat we in Europa te vaak missen.

Niet elke technologische disruptie wordt een hit, dat zou maar al te gemakkelijk zijn, maar we moeten ons niet laten misleiden door de scepsis over een uitvinding. Neem nu Google Glass. Hoewel we vandaag merken dat ontwikkelaars de slimme bril links laten liggen, hebben ze een evolutie in gang gezet die hele industrieën gaan veranderen. De volgende golf van slimme brillen komt er al aan. De Oculus Rift geeft een idee hoe de game–industrie van de toekomst eruit gaat ziet, maar dat stopt het niet mee. Meta is een startup die een bril heeft ontworpen die een kruising is tussen de Google Glass en Oculus Rift en biedt een virtuele realiteit aan wanneer je de bril op hebt. De grens tussen digitaal en realiteit komt zo heel dicht bij elkaar.

De kracht van het netwerk

De boodschap van de conferentie is dat, in een wereld met een toenemend aantal geconnecteerde machines en personen, het delen van informatie belangrijker dan ooit wordt. Een bedrijf kan dan alleen nog maar overleven wanneer ook zij informatie delen en niet langer alles opslaan in grote beveiligde silo’s.

Sean Gourley sloot de conferentie af met een wel heel merkwaardige methodiek die hij aan de universiteit van Oxford ontwikkelde en nu valoriseert met zijn bedrijfje Quid. Quid ‘schraapt’ in enkele seconden alle informatie die het kan vinden op het internet over één onderwerp en structureert die logisch in een 3D-netwerk. Hij hield het voorbeeld aan van de ‘occupy wallstreet-beweging” die zich overal ter wereld na de financiële crisis van 2008 verspreidde. De Quid-zoekmachine schraapt alle informatie op het internet van de webpagina’s die over het onderAdeV_035werp handelden en goot die in een overzichtelijke grafiek. Zo was het duidelijk dat de Occupy-beweging in Chicago andere motieven had dan die rond San Francisco. In 2012 konden Amerikaanse politieke partijen hun standpunten voor de verkiezingen modificeren naar gebied/stad om zo een kiezers naar hun kant te trekken. In de visualisatie toonde de data van 2010 dat vermogensongelijkheid en belastingen in grote mate aanwezig waren in het debat op alle internetpagina’s. Geen verrassing dan ook dat 4 jaar later, dit onderwerp hoog op de politieke agenda komt te staan, ook in België.

Hinssen sluit af met de quote van US Generaal McChrystal over de Irak-oorlog: It takes a network to beat the network. Het is het netwerk waar de strategie van logge instituties zich op zou moeten focussen.

Hoe gaan jullie om met disruptie in jullie bedrijfstak?

Stay Tech’d!

Plaats reactie

di-day-hoog-tijd-om-je-te-wapenen-tegen-de-toekomst