Scroll to top

Top

Geen reacties

Het regent eenhoorns

Gepost op 23/09/2015
Deel 1: Het regent eenhoorns

Er is de laatste tijd weer veel te doen om de zogenaamde éénhoorns. Dit zijn startups waarvan de waardering de magische grens van 1 miljard overschrijdt. Vroeger een zeldzaamheid, nu even normaal als een beursnotering optekenen. Er wordt met waanzinnige waarderingen gesmeten en stemmen gaan meer en meer op dat dit een teken aan de wand is: we zitten in de volgende techbubble!

Bubbel of babylonische spraakverwarring?

Toch is het niet zo makkelijk om een onderscheid te maken tussen optimistische waarderingen en rechtuit manische valuaties. Een groot investeerder waarvan ik de naam momenteel moet verschuldigd blijven heeft ooit gezegd dat in dit economisch stelsel we ons altijd in bubbels begeven. Door de constante schommeling van prijzen tussen alle industrieën worden waarderingen overschat en daarna doorprikt aan de lopende band. Dit is dan ook niet de grootste zorg. Je moet ontdekken welke bubbels buitensporige proporties aannemen. Hier zal het drama zich afspelen.

Het spel van valuaties werkt nu éénmaal zo: elke dag veranderen dingen van waarde. Men kan dus stellen dat bij een neerwaartse verschuiving een mini-bubbel doorprikt wordt. Dit is niet dramatisch. Dramatisch wordt het wanneer de bel maar blijft groeien.

’99 , ’16: de grote terugkeer van de technologische beurscrash?

I’m forever blowing bubbles
Pretty bubbles in the air
They fly so high, nearly reach the sky
Then like my dreams they fade and di

– Dean Martin

Laten we één veronderstelling alvast doorprikken: het is niet hetzelfde liedje dan in 1999. Ondanks dat er weer torenhoge waarderingen genoteerd worden is het klimaat wel degelijk veranderd. We kunnen hiervoor op een aantal grafieken steunen die de waanzinnige valuaties in een zeker perspectief plaatsen. Om te beginnen zou je het aantal gebruikers kunnen vergelijken:

Internetgebruikers 1999-2016

Dat een internetbedrijf vandaag de dag meer klanten heeft, meer bezoekers, enz.. zal natuurlijk invloed hebben op de valuaties omtrent. Ook de online bestedingen zijn tussen 1999 en 2016 de lucht in geschoten:

online besteding

Dan kan je je nog afvragen hoeveel tijd er wordt gespendeerd relatief tegenover andere media. De komst van de smartphone heeft hierin een ware revolutie teweeggebracht. Zo kan je zien dat er bijvoorbeeld in Amerika nu al meer tijd in apps wordt besteed dan op de traditionele TV.

App usage vs TV

Volgende week meer

Het mag duidelijk zijn. In vele opzichten heeft het internetlandschap drastische veranderingen ondergaan. Het internet is niet meer zomaar het Walhalla waar elke investeerder grof geld voor overhad. Het is een volwassen markt geworden waar daadwerkelijk iets in omgaat. Miljarden gebruikers die het gemak van het internet hebben ontdekt. Miljarden gebruikers die het vertrouwen hebben gevonden in het online betalen. Kortom: de wereld van het internet is veranderd ten gunste van de bedrijven die zich er een plek hebben veroverd.

Rest ons nog de vraag waarom volgens sommigen we dan toch weer in een techbubble zitten. Ik neem volgende week deze discussie weer op en laat je achter met volgende grafiek die alleszins tot nadenken stemt:

 Tot volgende week!

Thomas Verhoef

Plaats reactie

het-regent-eenhoorns