Scroll to top

Top

Geen reacties

Onze nieuwjaarsverwachtingen van 2016: VR-technologie

Gepost op 06/01/2016
Onze nieuwjaarsverwachtingen voor 2016: VR-technologie

Zoals elk goed burger zijn nieuwjaarsvoornemens uitspreekt (en soms zelfs onderneemt),  start elk zichzelf respecterend blad met zijn nieuwjaarsverwachtingen uit te schrijven.  Voor welke topics moeten we uitkijken en onze oren spitsen? Ik neem alvast graag een kijkje in welke sectoren het hard zal gaan en welke startups we hier zeker in het oog moeten houden.

Rond een aantal sectoren doen er al jarenlang geruchten de ronde. Om er maar een paar op te noemen: VR-technologie, de nieuwe auto (zelfrijdend/elektrisch/smart) en het al reeds befaamde buzzwoord Internet of Things (IoT). Het zou ons te ver brengen om in dit artikel al deze topics al diepgaand te bespreken. Toch willen we jullie niet onthouden  om te ontdekken waar deze technologieën in 2016 ons toe kunnen leiden. First up: VR-technologie.

VR-Technologie: de tools

Is er een beter moment om Virtual Reality onder de loep te nemen? Morgen starten de pre-orders voor de Oculus Rift, de voorloper op het gebied van Virtual Reality headsets. We hebben er al heel veel over gehoord maar nu zal het echt aan ons zijn om zelf deze nieuwe virtuele wereld in te duiken. Ook wist Intel ons gisteren te verrassen met de aankondiging van de Daqri, een headset die arbeiders, ingenieurs, architecten, lees ‘mensen op de werkvloer’, additionele informatie kan verschaffen over de taken voorhanden. Deze headset lanceert ook vandaag. Met al deze lanceringen zijn al vele andere gearmakers zich aan het voorbereiden zodat ze kunnen mee surfen op het toch vermoedelijk groot succes dat deze headsets zullen hebben.

Zo showt Samsung op CES2016 de Samsung Rink, een uitbreiding op de VR-bril waarbij je heel veel acties kan ondernemen met je handen, wat de ervaring van in een nieuw geschapen virtuele wereld alleen maar levensechter zal maken. Bekijk in onderstaand filmpje hoe dit in zijn werk zal gaan:

Ook voor de diehards zijn er producten die opduiken zoals bijvoorbeeld een heuse VRsuit. Dit hebbedingetje is nog in productie maar het belooft wel speciaal te worden. Als handsensoren nog niet genoeg zijn zal het de bedoeling zijn dat dit pak je van kop tot teen onderdompelt in de virtuele wereld. Als je hun Kickstarterproject wil steunen kan dit hier.

VR-technologie: de reclame

Met de ontwikkelingen van al deze technologieën weet je dat reclamemakers zich ook schrap zetten voor een geheel nieuwe uitdaging: op welke manieren kan je creatief deze nieuwe telg gebruikers producten en ervaringen laten ontdekken. Het staat nog maar in zijn kinderschoenen maar mondjesmaat gooien grote merken zich op dit nieuw medium. Nog meer dan dat je hier veel over kan zeggen, is het eigen aan dit medium dat je het best kan tonen.

NIke smijt zich op deze nieuwe ervaring met de bekend geworden reclame rond Neymar.

Ook Audi heeft al stappen ondernomen om zich een plaats te geven in dit totaal nieuw gebied.

Indien een ecosysteem kan gebouwd worden rond deze nieuwe ervaring kan je er zeker van zijn dat je meer en meer van deze reclames zal zien. Het staat vast dat in 2016 meer en meer spelers zich in deze (virtuele) ruimte zullen begeven, elk met hun eigen benadering.

VR-technologie: eerste verwachtingen

De technologie is er klaar voor, nu de mensen nog. En zoals steeds wordt hier beslist of het iets wordt of niet. Zelf ben ik benieuwd naar de compleet innemende ervaringen die een VR-bril kunnen oproepen en aanbrengen. Alleen weet ik niet of ik daarom ook direct zo’n bril zou blijven gebruiken. Veel zal afhangen van de praktische toepassingen.

Er zijn de typische toepassingen waarvan bijna weet dat het zal aanslaan: denk maar aan de vastgoedmarkt die deze brillen inzet om bezichtigingen van huizen op elk moment mogelijk zou maken. Of museums die op deze manier ook s’nachts rondleidingen kunnen voorzien. Enz… Elke sector die zich op een visueel niveau afspeelt zal hier baat bij hebben.  Of denk aan medische oplossingen. Fobieën die virtueel worden aangepakt.  Je kan het zo gek niet bedenken of op eerste zicht valt er wel een toepassing voor te vinden in de virtuele wereld. Het draagt dan ook de mogelijkheid om een als ‘evensechtaanvoelende’ wereld te scheppen.

Maar of iedereen daarom snel met zo’n bril zal rondlopen valt af te wachten. Wij zijn benieuwd.

Thomas Verhoef

Plaats reactie

onze-nieuwjaarsverwachtingen-van-2016-vr-technologie