De nieuwe Nexus 5X review

Gepost op 09/11/2015
De nieuwe Google Nexus 5X review

Naar goeie gewoonte pakt Google elk jaar uit met haar eigen versie van de perfecte Android smartphone. Dit jaar is geen uitzondering. Meer nog, want we worden verwend met twee nieuwe apparaten, namelijk de Nexus 5X en de Nexus 6P. Beide kan je nu ook in België kopen.

Nexus 5X

Deze laatste is de opvolger van de Nexus 6. Een smartphone die met relatief veel (negatieve) kritiek werd ontvangen. Dit was vooral te wijten aan het feit dat de Nexus 6 te duur op de markt werd gezet. De Nexus 5 is en blijft voor veel geeks nog steeds de ultieme Google ervaring. Kan de 5X daar verandering in brengen? De centrale vraag van deze post.

Look en Feel

Smaken zijn heel persoonlijk, maar wij konden de look en feel van de 5X best waarderen. Net zoals bij de Nexus 5, is het geen device dat gebruik maakt van dure en unieke materialen, Naar ons aanvoelen helemaal niet nodig als je een apparaat op de markt brengt dat vooral de focus wil leggen op de Android ervaring. Verwacht je dus niet aan een metalen behuizing of een glazen back cover, maar aan een smartphone vervaardigd uit stevig plastiek. De producent van deze Nexus 5X is LG, hetzelfde bedrijf dat de Nexus 5 in elkaar stak.

Dit gezegd zijnde apprecieerden we vooral de grootte van de 5X. Groot genoeg om de moderne medemens genoeg scherm te bieden, en tegelijkertijd klein genoeg om comfortabel met een hand te bedienen. Zeker dit laatste wordt meer de uitzondering dan de regel in smartphone land.
5x cameraHet enige ‘unieke’ aan de Nexus 5 is waarschijnlijk de cameralens en de vingerprint scanner. De cameralens omdat deze een klein beetje oprijst uit het design en de vingerprint scanner aangezien deze zich op de back cover net onder de cameralens bevindt. Dit heeft als voordeel dat de telefoon reeds unlocked is als je deze uit je broekzak haalt.

Functionaliteiten

Zoals hierboven aangehaald, brengt de Nexus 5X de Android gebruikerservaring zoveel mogelijk tot leven. Je geniet bij aankoop van een Nexus device sowieso van de laatste versie van het Google besturingsysteem. In dit geval Android 6.0, ook wel gekend als Marshmallow. Daarnaast krijg je ook altijd als eerste de updates binnen van het software pakket.

Nexus 5x

De verbeteringen van Android 6.0 zijn een apart artikel waard, iets wat we ook plannen te doen. Wat wij echter het grootste voordeel vinden van Marshmallow is het zogenaamde Now on Tap. Dit is de tegenhanger van wat Apple Force Touch zou noemen. Door langer op de home knop te duwen krijg je contextuele informatie zonder onderbroken te worden tijdens je zoekopdracht. Best handig.

Naast de vingerprint scanner is de 4K camera zeker ook het vermelden waard. Deze serieuze upgrade pakt meteen ook de grootste zwakte aan van de Nexus 5. De 5X heeft een 4K camera aan boord die ook bij minder goeie lichtomstandigheden degelijke foto’s en videos neemt.

Om te eindigen in schoonheid willen we zeker ook de batterij eventjes in de kijker plaatsen. Mede dankzij de software optimalisaties in Android 6.0 kan je Nexus 5X ruimschoots een dag zonder oplader. Iets waar de voorganger alleen maar van kon dromen. Ook hier dus punten voor deze Google smartphone.

Overzicht scores

Look en Feel
7.5