Scroll to top

Top

Geen reacties

De Jaguar I-Pace | Krachtig, kleurrijk en non-conformistisch

Gepost op 08/08/2019
De Jaguar I-Pace | Krachtig, kleurrijk en non-conformistisch

Toen we de kans kregen om de Jaguar I-Pace een week onder onze kont te krijgen, zeiden we meteen ja. Het Britse luxemerk heeft niet alleen een sterke reputatie als autobouwer, maar geniet ook van relatief veel aanzien binnen de technologie community.


De I-Pace is weliswaar een omstreden wagen. Heel wat auto-experts straften Jaguar af op een onbetrouwbare en ondermaatse range. De eerste elektrische wagen van de Britse constructeur won dan ook niet het gewenste vertrouwen en rijdt sedert de lancering qua sales ook op een halve accu.


Echter zou Technologium, Technologium niet zijn, mochten we al die kritieken niet even aan de kant schuiven om onze eigen mening te vormen. Lees vooral verder om onze ongezouten mening te weten over de eerste volbloed elektrische wagen van een traditioneel Britse autobouwer.


Het design


Dat de I-Pace geen grijze muis is, moet niet gezegd worden. De opvallende en uitdagende lijnen van de wagen, de toonaangevende kleuren en uitgesproken velgen maken de wagen sowieso al onvergetelijk. Natuurlijk valt er over smaken niet te discussiëren.

De spraakmakende designtaal wordt ook binnenin verder gezet. De drie digitale schermen rijke cockpit ademt technologie en laat meteen een bepaalde indruk na. Het rijkelijke gebruik van metaalkleurige elementen en satijn zwarte toetsen doorheen het interieur, zorgen voor een moderne en geavanceerde indruk. 

De kwaliteit en maturiteit van het interieur verraden ook dat Jaguar niet aan zijn proefstuk toe is en dat het merk heel wat design iteraties achter de rug heeft. Waar Tesla bijvoorbeeld de kaart van minimalisme en functionaliteit trekt, onderscheidt de I-Pace zich met overvloed en luxe. Je voelt gewoon dat het interieur gebaseerd is op een diepe en lang uitgedokterde design richting.


De I-Pace rijervaring 


De I-Pace toverde meteen een glimlach op ons gezicht toen we voor de eerste keer het pedaal indrukten. Wat ons meteen aangenaam verraste, was de lichtheid waarmee de twee ton wegende elektrische Jaguar aangestuurd wordt. Je hebt helemaal niet het gevoel dat je met een grote wagen aan het rijden bent. 

Het ruime interieur zorgt er dan wel weer voor dat je jezelf niet in een racewagen waant. De afstanden tussen bestuurder, digitaal dashboard en midden console zijn aanzienlijk, maar tegelijkertijd niet overdreven. 

Echter, van zodra je comfortabel zit en de voeling met het pedaal nader onderzoekt, wordt je geconfronteerd met de ruwe kracht die onder het pittige uiterlijk van de I-Pace schuil gaat. En alhoewel de wagen standaard in Comfort mode geconfigureerd staat, leidt dit niet tot een rustig koppel. De sprint van 0 naar 100 KM/uur gebeurt vlot onder de vijf seconden dankzij de 400 PK sterke elektrische krachtbron. Het is dan ook ook zeer moeilijk om rustig te tuffen met de I-Pace. 

Bochten nemen is eveneens een waar plezier. De vierwielaandrijving in combinatie met het ruimtelijk lage gewicht van de wagen zorgen ervoor dat de Jag aan het wegdek kleeft. Quasi onmogelijk om de krachtbron niet volop aan te snijden aan de start van een bocht.

De actieradius

 Het heeft weinig zin om de olifant in de kamer te ontwijken. Deze Jaguar zorgt ervoor dat heel wat critici in hun haar krabben. Eerst en vooral omdat de 90 kWh sterke accu zich niet vertaalt in de geadverteerde 430 KM gemiddelde range. In theorie zou de I-Pace verder moeten kunnen rijden dan een Tesla Model X met een 75 kWh batterij. Echter wees een Amerikaanse test uit dat de range van de Model X zelfs iets hoger ligt.

Nader onderzoek wees echter uit dat de I-Pace accu nooit volledig on- of opgeladen wordt. De reden hierachter is dat de levensduur en kwaliteit van de accu op die manier geoptimaliseerd wordt. Deze stelling werd echter nooit officieel bevestigd. 

Maar – veel belangrijker dan bovenstaande metingen – alles hangt af van hoe je met de I-Pace de straten verovert. Als het je ding is om zo energie-efficiënt mogelijk te rijden, dan kan je de range natuurlijk hoger krijgen. Echter is de I-Pace niet meteen gemaakt voor de energie-efficiënte consument. Deze elektrische Jag is in het leven geroepen om uitbundige, progressieve, plezier zoekende consumenten met een nogal diepe portefeuille mee te krijgen in de toekomst van de wagen. En voor die doelgroep is de I-Pace een geschenk uit de hemel die iedere rit in een ervaring omtovert. Saai wordt het sowieso nooit!

Het finale verdict


Ofwel vind je deze I-Pace top ofwel vind je hem helemaal niks. In geen enkel geval betreft het hier een pass-partout automobiel die de grote massa wil verleiden. In die zin lijkt het alsof Jaguar dan ook bewust de keuze maakt om een segment van de markt aan te spreken dat op zoek gaat naar iets anders, een deel van de markt dat naar alle waarschijnlijkheid lak heeft aan conformiteit en eenheidsworst. Misschien ook een segment dat een wagen niet afstraft op een relatief gerationaliseerd oordeel dat gebaseerd wordt op de gemiddelde actieradius of de aanwezigheid van een sterk gedistribueerd laadpalen netwerk.


Een auto die diepe indrukken nalaat op enkelen en niet meteen oppervlakkige indrukken op velen. De I-Pace is een statement in de puurste vorm van het woord. En die insteek bevalt ons. Er zijn genoeg gemiddelden maar te weinig uitersten in de hedendaagse elektrische automarkt. Jaguar veroverde ons hart.

Ludwig

Plaats reactie

de-jaguar-i-pace-krachtig-kleurrijk-en-non-conformistisch