Scroll to top

Top

Geen reacties

De fighter jet cockpit van morgen

Gepost op 05/02/2015
De fighter jet cockpit van de toekomst

2Over heel de wereld, België niet uitgezonderd, breken ministers van defensie zich het hoofd over de vraag rond de vlootvernieuwing binnen de luchtmacht. De toestellen die wereldwijd momenteel het grootste marktaandeel voor hun rekening nemen zijn de Amerikaanse F-16 Falcon (ook gebruikt door de Belgische luchtmacht) en de Russische MiG-29 Fulcrum. U merkt het misschien, de luchtmacht is één van die plaatsen waar u nog de duidelijke tweedeling (Amerika vs Sovjet-Unie) terugvindt. Het eerste wat opvalt aan de cockpit van deze toestellen zijn de vele wijzertjes en knoppen. De werking is in de eerste plaats vooral mechanisch en slechts beperkt elektronisch.

Een multipolair wereldsysteem

images

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Een nieuwe multipolair wereldsysteem heeft gemaakt dat er zich nieuwe spelers aanbieden op de markt van de gevechtsvliegtuigen. Bewonderenswaardige alternatieven voor de Amerikaanse toestellen (waaronder de Lockheed Martin F-35 Lightning II) worden vandaag geproduceerd in Zweden (Saab JAS 39 Gripen), Frankrijk (Dassault Rafale), het Verenigd-Koninkrijk (Eurofighter Typhoon) en China (Shenyang J-31).

Ontwerpen met een blik op de toekomst

De taak die de producenten van nieuwe gevechtstoestellen hebben is uiterst moeilijk omdat de productie van een fighter jet nu eenmaal niet de economische cycli volgt van fast consumer goods. Ontwerpers moeten bijgevolg proberen om na te denken over hoe oorlogsvoering in de lucht de komende 40 jaar zal evolueren. Deze taak zou zelfs voor de knapste geesten uit Silicon Valley een heuse uitdaging zijn.

Een blik in de cockpit

543_dsc9105Maar wat zijn nu precies de ontwikkelingen die we zien in de nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen? Een aantal ontwikkelingen, zoals de introductie van touchscreen schermen en de plaatsing van HUDs (Head-up display) in de cockpit zijn al geen nieuwigheid meer. De piloot van morgen moet zich volledig kunnen focussen op de missie en daarom proberen ontwerpers om zoveel mogelijk taken die te maken hebben met “het vliegen zelf” te automatiseren. De helm van een gevechtspiloot komt nu met een ingebouwd display (een soort “google glass” voor professioneel gebruik zou je kunnen zeggen) waarop alle cruciale informatie verschijnt zonder dat de piloot zijn ogen moet afwenden van het doelwit. Verder wordt ook gewerkt aan de wens om de menselijke beperkingen te omzeilen (zo kan zelfs de best getrainde piloot maar een bepaald aantal G-krachten verdragen alvorens flauw te vallen). Een oplossing zou kunnen komen onder de vorm van drones. De gevechtspiloot zou bijgevolg het commando kunnen voeren over een eskadron van meerdere toestellen. Hierdoor zou de piloot bewegingen kunnen maken met de onbemande toestellen die onmogelijk zouden zijn voor een bemand vliegtuig en daardoor een tactisch voordeel verkrijgen.

Plaats reactie

de-fighter-jet-cockpit-van-morgen