Scroll to top

Top

Geen reacties

ELF als oplossing van het fileleed

Gepost op 15/10/2015
De ELF pakt het fileleed aan

Wie wil er nu niet geloven in magische elfjes die met hun toverstaf onze (mobiliteits)problemen oplossen? Eén van deze problemen – althans voor heel wat mensen – is het dagelijkse fileleed dat ze moeten trotseren. De NMBS pakt misschien uit met een reclame die er de spot mee drijft maar het is nog maar de vraag of de dagelijkse treinpendelaars minder ergernis ondervinden tijdens hun traject. Als vaste editor mobilitytech heb ik gemerkt dat “succesvolle” transportmiddelen, die bovendien toekomstgericht zijn, het moeten hebben van een aantal kenmerken die inspelen op de behoefte van de reiziger/gebruiker:

  1. Gemakkelijk op de bestemming kunnen raken (“point to point” – hier schiet openbaar vervoer nog vaak tekort)
  2. Betaalbaar (we willen allemaal wel een helikopter maar hoe realistisch is dit voor de portemonnee?)
  3. Comfortabel (fietsen is gezond maar niet bijster comfortabel – kijk gewoon al naar het weer buiten)
  4. Betrouwbaar (opnieuw één van de zwakkere punten van het openbaar vervoer, al kunnen auto’s het natuurlijk ook laten afweten)
  5. Veilig (spreekt voor zich… Al laten toch nog jaarlijks veel mensen het leven op de weg)
  6. Milieuvriendelijk (wordt steeds belangrijker)
  7. Gezond (enkel de fiets lijkt hieraan tegemoet te komen)

elf-manhattan

De ELF: een knap staaltje technologie

De naam doet in het Nederlands misschien wat grappig aan maar het voertuig zelf is zeker geen fictie (meer). De ELF is een soort driewieler die juridisch als een fiets wordt beschouwd maar uitgerust is met een redelijk sterke elektromotor. De elektromotor kan opgeladen worden in het stopcontact of via de zonnecellen op het dak. Het is niet zo dat de elektromotor alle inspanning wegneemt maar geeft je wel de “punch” om zelfs de steilste hellingen met gemak te overwinnen.

Hoe scoort de ELF op onze beoordelingsschaal?

  1. Gemakkelijk: Point – to – point is in principe geen probleem (al speelt de context hier wel nog een grote rol, de aanleg van “fietssnelwegen” zou de technologie een boost kunnen geven)
  2. Betaalbaar: nog wel een “probleem” aangezien je toch nog gauw 5000 Euro neertelt voor een exemplaar. Voor die prijs zijn ze wel volledig handgemaakt in de US en komen ze eigenlijk nog goedkoper uit dan een nieuwe brommer.
  3. Comfortabel: de ELF is volledig “customizable” en kan je bijvoorbeeld uitrusten met verwarmde zetels. Ik zou het bedrijf wel adviseren een volledig dichte versie te maken voor gebruik in regenachtige landen…
  4. Betrouwbaar: hier scoort de ELF bijzonder goed!
  5. Veilig: lagere snelheden betekent minder doden. Alleen zijn er wel structurele aanpassingen nodig ook.
  6. Milieuvriendelijk: ABSOLUUT!
  7. Gezond: je kiest zelf hoe zwaar je de inspanning wil maken en hoe hard je de elektromotor vraagt in te springen. Maar zelfs in de lichtste modus beweeg je toch nog de benen en  je dwing je jouw medemens geen gassen in te ademen.

Met de ELF heeft het bedrijf Organic Transit zeker een leuk concept bedacht dat een potentiële oplossing biedt voor heel wat mobiliteitsproblemen. Alleen is het jammer genoeg zo dat technologie in de mobiliteitssector geen “voldoende voorwaarde” is om structurele veranderingen teweeg te brengen. Zoals altijd zijn er ook grote infrastructurele werken nodig die enkel van start kunnen gaan indien ze ook op politiek niveau worden goedgekeurd.

Een Engelstalige review vind je hier:

Plaats reactie

elf-als-oplossing-van-het-fileleed