Scroll to top

Top

Geen reacties

De DS3 | Een semi hoogtechnologische bolide voor het jonge volk

Gepost op 06/02/2017
De DS3 | Semi hightech autootje

Van kleine technologie naar grote technologie. Of toch naar semi grote technologie, want de DS3 is nu niet bepaald een grote auto. En ook over ‘als het al dan niet een echt hoogtechnologische wagen is’, valt te discussiëren. Waar we wel zeker van zijn is dat de DS3 een bolide is met een hoge fun factor. Een junior luxe wagen gemaakt om gezwind door de stad te sjeezen.

Citroën of geen Citroën?

Het is geen geheim dat de DS lijn een hersenspinsel is van Citroën. Dat Franse automerk is op haar beurt dan weer onderdeel van de grotere PSA groep, waar ook Peugeot toe behoort. Bij de lancering van de DS lijn werd de link met Citroën heel duidelijk doordat het logo op alle DS auto’s terug te vinden was. Recentelijk echter beslisten de marketing jongens en meisjes om daar afstand van te nemen. DS wordt nu als een volledig ‘apart’ merk gepositioneerd. De merkbelevenis van DS moet volledig anders en ook het publiek waarop deze auto’s zich richt verschilt duidelijk van Citroën.

Technisch

Puur technisch gezien deelt de DS3 toch wat met de Citroën C3. Beide delen hetzefde onderstel en ook heel wat van de minder zichtbare componenten zijn gelijk. Dit is echter geen uitzondering in de auto industrie. Zo delen de Volkswagen Golf en de Audi A3 ook heel wat met elkaar. In dit opzicht kan je de DS3 dus toch wel een Citroën noemen. Ook de motorisaties van de DS lijn lopen grotendeels gelijk met grote zus Citroën, al heeft de DS3 vier kleppen in plaats van twee, wat voor wat extra punch zorgt.

DS3

Belevenis

Los van het technische is de DS3 een volledig andere wagen. De DS3 is er voor zij die een keuze maken op basis van emotie, De C3 is dan weer één en al ratio. Eerst en vooral ziet de DS3 eruit als een klein vat vol energie. Een redelijk agressieve neus, een plat dak en een brede achterbak zorgen voor een sportief uiterlijk.

Je kan de DS3 ook relatief stevig personaliseren. Zo kan je voor een tweekleurig exterieur gaan door het dak en de zijspiegels in een bepaald accentkleur te kiezen. Ook zijn er heel wat sportieve velgen in optie. Zo had onze 115PK sterke Sport Chic een 17 duims multispark velg.

Ook het interieur en de binnenuitrusting weten te bekoren. Het dashboard oogt sportief en de middenconsole zorgt met de grote knoppen en blauwe LED verlichting voor een futuristisch uitzicht. Onze DS3 had bruin lederen zetels met het DS3 logo ingestikt en een donker dak, wat klassevol en sportief aanvoelde. Qua belevenis kan je de DS3 geen Citroën noemen.

DS3

Hoogtechnologisch of niet?

De DS slogan luidt ‘Spirit of Avant-Garde’ en dat volgen we tot op een bepaalde hoogte. De DS3 ziet en voelt als een moderne en innovatieve wagen. De integratie van Apple Carplay en een goed uitgebouwd mediacenter ondersteunen dit ook. Technologisch kan je DS dus wel noemen. De wagen hoogteschnologisch noemen is wellicht van het goeie teveel. Maar bon, onze verwachtingen zijn dan ook niet bepaald de standaard. Wij nemen immers merken zoals Tesla en Faraday als de referentie voor de definitie van een hoogtechnologische wagen. Toch waren snufjes zoals de wagen beheren met je smartphone, een HD en multitouch touchscreen en een digitale snelheidsmeter een toffe aanvulling geweest. Ook mag die sleutel voor eens en voor altijd vervangen worden naar onze mening.

Al bij al vinden we de DS3 een leuke auto en we geloven dat de DS lijn een mooie toekomst voor zich heeft. De afscheiding van Citroën klopt en werd ook correct vertaald in het product. Nu nog de motorisaties van een elektromotor voorzien en wat meer hightech binnenin.

Ludwig

Plaats reactie

de-ds3-een-semi-hoogtechnologische-bolide-voor-het-jonge-volk