Scroll to top

Top

Geen reacties

De Chinese schat van Alibaba

Gepost op 23/09/2014
De Chinese schat van Alibaba

Vorige week ging, naast de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus, ook de Chinese e-commerce gigant Alibaba live. Na een succesvolle opbouw in China, besliste het bedrijf om naar de beurs te gaan. de IPO (Initial Public Offering) of beursgang was meteen ook de grootste ooit in de geschiedenis van beursgangen in de Verenigde Staten. Het Chinese tech bedrijf haalde prompt een slordige 22 miljard US Dollar op bij geïnteresseerde investeerders.

De flamboyante Jack Ma (afbeelding hieronder) startte Alibaba in 1999 in zijn garage. Wat startte als een kleinschalig e-commerce platform is vandaag China’s grootste speler en zou goed zijn voor 80% van de online verkopen in China.

Amazon & eBay

Toch vreemd dat de meeste westerlingen nog nooit gehoord hebben van Alibaba. We kennen allemaal wel Amazon en eBay als e-commerce platformen, aangezien deze twee spelers, en dan vooral eBay, in België populair zijn en iedere dag meer Belgische gebruikers optekenen.

Alibaba

Het wordt nog vreemder als je weet dat Alibaba eigenlijk groter is dan Amazon en eBay samen (zie afbeelding hierboven uit de WSJ), en dit al een aantal jaar. Veel speculanten vermoeden dat Alibaba na deze succesvolle beursgang zich zal richten op de meer westerse landen. De aanpak zou bestaan uit het overnemen van, in het begin, lokale spelers (zoals bvb. Kapaza of Tweedehands) om deze dan te hernoemen naar Alibaba. Amazon en eBay bereiden zich dus ook best voor op een nieuwe concurrent. Eentje die niet meteen klein bier blijkt te zijn.

Veel tentakels

En het blijft niet bij één e-commerce platform alleen. Alibaba omvat namelijk een aantal ‘kleinere’ online bedrijven. Zo baat de groep ook Alipay uit, het grootste online betalingsplatform in China, met een geschatte gebruikersbasis van 300 miljoen personen. Ook Tmall en Taobao behoren tot de groep. Beide zijn consumenten koop/verkoop platformen en staan in de top tien van meest bezochte websites in China. De platformen halen hun inkomsten vooral uit advertenties.

Alibaba group

Recentelijk lanceerde de groep het cloud computing plaform Aliyun. De doelstelling van het big data platform is om alle data die verzameld wordt via de e-commerce sites van de groep te stockeren, te behandelen en in te zetten om bepaalde (commerciële) campagnes te kunnen doen.

De Chinezen komen er dus echt aan

Het wordt al een tijdje beweerd, maar beursgangen zoals die van Alibaba maken het toch een stuk tastbaarder. Het internet en de ondersteunende technologieën maken het mogelijk voor Oosterse bedrijven om voet aan wal te krijgen waar dan ook ter wereld. Het beloven spannende tijden te worden in de wereld van de e-commerce…

 

 

Ludwig

Plaats reactie

de-chinese-schat-van-alibaba