Scroll to top

Top

Geen reacties

Facebook begeeft zich op nieuw terrein met Fundraiser

Gepost op 19/11/2015
Facebook begeeft zich op nieuw terrein met Fundraiser

We weten allemaal al langer dan vandaag dat Facebook zijn tenen in vele watertjes dipt. Al vele clones hebben het licht gezien tijdens het 10 jarig bestaan van Facebook: gaande van Snapshat varianten (wie herinnert zich Slingshot nog?) tot Shazam implementaties. Nu komen ze met een nieuwe manier om uit hun gebruikers meer engagement te halen: Fundraiser, een crowdfundingapplicatie voor non-profits.

Facebook leek zich nochtans het laatste jaar meer en meer te profileren als een bedrijf dat zich voornamelijk focuste op communicatie met apps zoals Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Whatsapp (alle 4 in de top 5 van populairste apps). En deze communicatie wou het over de hele wereld aan de man brengen met het Facebook Internet project.

De echte driver achter Facebook: engagement

Maar schijn bedriegt soms. Het is daarom niet verkeerd te zeggen dat Facebook zich richt op communicatie te vergemakkelijken langs verschillende kanalen. Maar wie verder kijkt ontdekt al snel dat Facebook er op belust is elke gebruiker zoveel mogelijk tijd te laten doorbrengen in één van deze apps. En hoe doe je dat? Door slim in te spelen op wat deze communicatie drijft.

crowdfunding

Crowdfunding is de laatste jaren opgeklommen tot één van de nieuwe buzz-woorden en dit is natuurlijk Facebook ook niet ontgaan. Meer en meer crowdfundingplatforms zien het levenslicht en meer en meer initiatieven ontplooien zich op deze platforms. Het heeft niet lang geduurd tot de mainstream media deze trend oppikte. Crowdfunding is hot en hear to stay, zo lijkt het wel.

Reden genoeg voor Facebook om zich op nieuw terrein te begeven om een plaatsje te veroveren in dit druk bevolkt crowdfundinglandschap.

Fundraiser: Non-profits laten profiteren van Facebook’s gebruikers

Fundraiser wil de mogelijkheid bieden voor non-profits om een graantje mee te pikken van de welwillendheid van Facebook’s 1,4 miljard gebruikers. En met goede redenen. Vele mensen zijn al bekend geraakt met het gebeuren en staan er minder weigerachtig tegenover. Ook in België zijn we er stilaan mee bekend aan het geraken: 800.000 Belgen hebben afgelopen jaar al geïnvesteerd in een crowdfundproject en 1 op 4 overweegt dit te gaan doen.

Met een gebruikersaantal van 1,4 miljard zullen duizenden non-profits juichen met dit initiatief. Ze hoeven niet meer apart een campagne op te zetten naast hun sociale media. Alles is beschikbaar op één plaats, voor de ogen van het grootst bijééngegaarde online publiek. Bijzonder nobel van Facebook op het eerste gezicht. Maar natuurlijk komt dit alles niet zomaar aanwaaien. Ook Facebook wil zijn graantje meepikken.

What’s in it for Facebook?

Door de handige integratie die Facebook enkele jaren geleden implementeerde die het mogelijk maakt online betaling via het platform te laten verlopen is Fundraiser een volgende poging om zijn gebruikers meer gewend te laten geraken met Facebook’s Payments. Nog altijd zijn er te weinig gebruikers die dit werkelijk gebruiken.

time spent on facebook

Maar de belangrijkste reden waarom Facebook terrein wil maken in het crowdfundinglandschap is dat het de gebruiker nog meer tijd laat besteden in de app zelf. Gebruikers moeten niet meer van Facebook’s app weg gaan om te gaan rond snuisteren op Kickstarter, Indiegogo, etc… . Ze kunnen ter plaatste blijven wat betekent dat er meer tijd wordt besteed op Facebook zelf, wat weer resulteert in meer advertentiedollars. Niet onlogisch.

Facebook is nu al de app waar gemiddeld genomen de meeste tijd op wordt gespendeerd over alle apps heen.  Alle initiatieven die deze tijdsbesteding in stand kunnen houden/vergroten worden natuurlijk met open armen ontvangen.

Ik hoop alvast dat Fundraiser een razende start neemt en vele non-profits er hun voordeel mee behalen. Alleen meer logisch dat Facebook dit dan ook doet.

 

Thomas Verhoef

Plaats reactie

facebook-begeeft-zich-op-nieuw-terrein-met-fundraiser