Scroll to top

Top

Geen reacties

Corporate sociale media: waarom ze falen en hoe het beter kan

Gepost op 21/11/2016
Sociale media op het werk | Slack, Flowdock en Workplace

Jonge professionals hebben ongetwijfeld allen ervaring met sociale media in hun dagelijkse bezigheden. Zelf krijg ik dagelijks notificaties op mijn mobiele toestel van netwerken als Instagram, Linkedin, Facebook en Twitter. Toch merken we dat ook de werkvloer niet helemaal immuun blijft voor deze trend. In een interessant artikel van Marika Lüders, dat twee jaar geleden verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift First Monday, gaf deze Noorse onderzoekster aan dat niettegenstaande de toenemende druk van “social”, er toch een heel aantal gebruikers blijven vasthouden aan “traditionele” communicatietools zoals email. In gezaghebbende media zoals Harvard Business Review en rapporten van Gartner verschenen al spraakmakende titels zoals “why no one uses the corporate social network”. Wat is hier precies aan de hand? In dit stuk tracht ik te kaderen hoe “nieuwe” en “oude” media mekaar kruisen in werkomgevingen anno 2016.

using-social_media

One tool to rule them all

Deze mooie ochtend in San Francisco zet mijn verbeelding aan het werk, ik zou maar wat graag de analogie met Lord of the Rings doorzetten. Helaas kan ik vandaag moeilijk spreken over “one tool to rule them all” omdat ik tot dusver nog geen bedrijven gezien heb die daar helemaal in geslaagd zijn. Mastodonten (1000+ medewerkers) zitten vaak vast in “legacy” systemen (Microsoft is goed bezig maar Sharepoint – wat ik een legacy systeem noem – is totaal ongebruiksvriendelijk en het volstrekt tegenovergestelde van “intuitive”). Wat legacy systemen doen is een veilige omgeving creëren voor CIOs die hun “ISO certificaten” niet willen kwijtraken door het uittesten van nieuwe netwerken en tools (die de informatieveiligheid zouden kunnen compromitteren).

In bedrijven waar het allemaal wat sneller gaat zie ik dat tools aan de lopende band geïntroduceerd worden. Dit leidt ertoe dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Tools waar ik in een “tech omgeving” mee heb kunnen (moeten) werken zijn Slack, Flowdock en Workplace. Wat zijn ze, wat doen ze, en wie maakt er gebruik van (de jongere generatie snapt de “in-joke” niet maar dit verwijst naar de legendarische uitspraak van Paul Jambers in het gelijknamige programma uit de jaren 90)?

huge-slack-logo-on-white

  • Slack: enorm populair in de US, vooral tractie gekregen bij start-ups. Super handig voor teamcommunicatie. Ik ben echter wel benieuwd naar de schaalbaarheid van de tool in grote bedrijven (1000+ medewerkers). Zelf heb ik het enkel gebruikt in een kleine groep (10 – 50 gebruikers). Handig voor developers door de vele integraties met tools die gebruikt worden bij “coding” (Git, Github, Jira)
  • Flowdock: soortgelijke functionaliteiten als Slack. Europees bedrijf. Laat “threads” toe, wat voor developers een “must-have” is vaak (en niet in Slack zit). Interface en apps zien er minder “sexy” en “polished” uit dan Slack.
  • Workplace: Het vroegere “facebook at work”. Ik heb dit platform bijzonder graag. Het is schaalbaar, bekende interface, prima chat en videochat functies. Heeft geen app voor de laptop, ook geen integratie met mac notificatiecentrum.

flowdock_hero-1

“Engineers” zullen zich ongetwijfeld als een vis in het water voelen met een tool als Flowdock. Het ziet er echt “clutchy” uit voor sales en andere departementen die er geen meerwaarde in zien als er al betere chattools zijn. Zelf zou ik volledig inzetten op Workplace. Maar wat ik zie is dat deze “Corporate Social Networks” sterven ten gevolge van een paar punten.

  1. Geen bestaande apps voor desktop met functionaliteiten om gesprekken te muten.
  2. Geen integratie met apps die specifieke departementen gebruiken (Salesforce voor sales, Zendesk voor customer success, Git en Github voor IT).
  3. Geen integratie in OS zoals Microsoft, Linux of Mac notificatiesystemen

Dat “sales” naar een andere tab moeten gaan om te kunnen chatten is een klassiek voorbeeld van Steve Jobs’ opmerking (“one click too many”). Als een platform als Workplace er niet in slaagt een plug-in te voorzien die de eigen chatfunctionaliteiten integreert in Gmail (of gelijk welk “dominant mailsysteem”) is het “game over”. Zoals iemand het zo mooi uitdrukte in een tech bedrijf waar ik mee samenwerk: “ik heb al die sociale netwerken zien komen en gaan, leuk voor een maand, daarna sterven ze met uitzondering van een paar “hard-core believers” die er tijd in blijven steken”. In een volgende blogpost zal ik toelichten hoe je wel een succesvol communicatiesysteem kan opbouwen.

Plaats reactie

corporate-sociale-media-waarom-ze-falen-en-hoe-het-beter-kan