Chestnote: “Hoe haal je als jonge startup het meeste uit je Websummit ervaring?’
Gepost op 17/11/2015Twee weken geleden kon je het nieuws vanop de Websummit in Dublin live volgen via Technologium. Duizenden starters namen hieraan deel in de hoop inspiratie, investeringen, contacten, partners, en nog veel meer tegen te komen. Ook België was aanwezig met een representatieve delegatie (zie de 10 geselecteerde en veelbelovende startups hier). Één van hen, Chestnote, had graag hun ervaringen gedeeld bij wijze van advies aan andere startups. Moet jij volgend jaar mee gaan naar de websummit? Wat mag je er van verwachten en wat zit er voor jou in?
Wat is Chestnote?
Chestnote, een Vlaamse startup, ijvert ervoor jouw mobiele berichten extra emotionele kracht te geven. Chestnote biedt slow messaging als broodnodig tegengewicht van vergankelijke instant messaging. Denk snapchat, maar dan 100% het tegenovergestelde.
“Wij geloven dat jouw boodschappen het verdienen schatten te zijn, waarbij jij beslist exact waar en wanneer ze hun geheimen prijsgeven aan je ontvangers.” Bijvoorbeeld: Stuur je beste vriend vandaag gelukswensen die pas geopend kunnen worden op zijn verjaardag, enkel op de plek waar je als verrassing een cadeau hebt verstopt. Magisch moment gegarandeerd! Je levert immers naast de inhoud van je bericht ook de ervaring van het uitkijken naar en participeren in de ontdekking ervan.
Uitkijken naar een brief, een cadeau dat je nog niet mag uitpakken,… wachten op een verrassing is de helft van de emotionele waarde. Deze waarde wil Chestnote binnen het bereik van de mobiele gebruiker brengen. De lancering van Chestnote’s gratis mobiele applicatie is in volle voorbereiding. Schrijf je via Chestnote in om als eerste te weten te komen wanneer de slow messaging revolutie ook voor jou van start gaat.
Loonde het de moeite om aan de Websummit deel te nemen?
Peter Wellens: “Zeker en vast! Niet alleen om ons concept te laten valideren door honderden mensen over heel de wereld, maar ook om ons te laten inspireren door mensen die ons kunnen helpen van Chestnote een wereldwijde service te maken. De belangrijkste reden waarom wij mee gingen naar de websummit was om als het ware een ‘reality-check’ te ondergaan. We zijn duidelijk niet alleen in de startup bubble. De confrontatie aangaan met 2.000 internationale startups heeft ons veel bijgebracht. Één voor één starters die hun dromen proberen nastreven, één voor één de ambitie om de nieuwe Unicorn te worden. Dit zet je aan tot het re-evalueren van je eigen aanpak, en geeft je een extra boost om je focus niet te verliezen en te blijven doorzetten. Het triggert je om je af te vragen ‘Waarom zullen wij het halen in deze massa startups? Wat kunnen we doen om onze slaagkansen te verhogen?’.’ Met het Chestnote team hebben we deze reality check succesvol doorstaan, en we keerden sterker en geïnspireerder dan ooit terug van de Websummit.”.
Zou je andere Belgische startups aanraden volgend jaar de Websummit bij te wonen?
Peter Wellens: “Dit hangt af van wat je als starter uit deze ervaring wilt halen. Je verwachtingen op voorhand definiëren is zeer belangrijk om niet van een kale reis terug te komen. Verwacht zeker dat je je concept aan de wereld kunt tonen en aftoetsen. Ook mag je je verwachten aan enorme visibiliteit en een kans om te netwerken tot je er bij neer valt. Verwacht echter niet dat je 3 dagen exclusief in gesprek zult zitten met potentiele investeerders en/of klanten. Ook hangt er aan deze 3-daagse een relatief aardig prijskaartje vast (hotel, ticket, eten,..). Op het einde van de rit zal veel van jezelf en je team afhangen; alles staat en valt met jullie motivatie om te netwerken en jullie inzet bij het pitchen van jullie concept aan de buitenwereld!”
Of Chestnote zelf terug zal gaan naar de Websummit volgend jaar weten ze nog niet goed. Volgend jaar plannen ze zich zoveel mogelijk full-time te focussen op het managen van hun startup. Dit jaar konden ze al een voorproefje van Chestnote laten zien, een project dat al meer dan zeven jaar in de maak is.
Ben je geïnteresseerd volgend jaar naar de Websummit te gaan? Vraag hier je code aan om 2 tickets te krijgen voor de prijs van één!
Plaats reactie