Scroll to top

Top

Geen reacties

Brussels Digital Week 2015: Hoe boost je jou business internationaal

Gepost op 13/10/2015
Brussels Digital Week 2015: Hoe je business internationaal boosten

Deze week is het de Brussels Digital Week 2015. Iedere dag zijn er tal van (gratis) events georganiseerd rond thema’s zoals ondernemerschap, digitalisering en technologische vaardigheden. Gisteren was er bijvoorbeeld een zeer interessant panel gesprek georganiseerd door startups.be en invest-export.brussels. Het thema van de avond was “How to boost your business abroad”.

Schermafbeelding 2015-10-13 om 07.57.25
Schermafbeelding 2015-10-13 om 07.57.31

Belgische bedrijven experts in internationalisering

Aan dit panelgesprek namen 4 bedrijven mee, tekens gerepresenteerd door de oprichter of de CFO.

  • Proxistore – CEO Bruno Van Boucq: Proxistore is gespecialiseerd in lokale marketing campagnes op het internet. Dit lokale aspect wordt door Provistore verwezenlijkt dankzij nieuwe technologieën zoals geolocalisatie (Proxistore bezit 3 patenten). Met hun platform trekken ze ten strijd tegen Google en Facebook. Ze hebben net nieuwe filialen geopend in de VS en Canada
  • Real Impact Analytics – CFO Lorenzo Solari: Real Impact Analytics bestaat ondertussen al 6 jaar en telt meer dan 100 werknemers. Het bedrijf is actief in Big Data en werkt samen met tal van telecom bedrijven in opkomende markten. Real Impact Analytics is actief in meer dan 100 landen vanuit vestigingen in Dubai, Brussel, Kaapstad en Sao Paulo.
  • MyMicroInvest – Founder, COO, CMO Guillaume Desclée: MyMicroInvest is een crowdfunding platform, waarbij de “crowd” of een hele groep mensen samen investeren in een bedrijf. Dankzij MyMicroInvest kan je als particulier investeren of geld lenen aan bedrijven, en dit al vanaf 100 euro. Dit type investeringen was vroeger voorbehouden aan professionele investeerders. MyMicroInvest heeft net een investeringsronde van 3 miljoen euro achter de rug, dit geld zal gebruikt worden voor de internationalisering van het bedrijf. Zo willen ze actief worden in Nederland, Zwitserland, Frankrijk en andere buurlanden.
  • Esperity Co-Founder Erard le Beau: Esperity is een online platform om het leven van (ex)kankerpatiënten te verbeteren. Zo kunnen leden met elkaar ervaringen uitwisselen maar wordt er ook informatie gepubliceerd rond nieuwe klinische studies. Esperity is al beschikbaar in 8 talen en telt 5000 leden van over heel de wereld (40% komt uit Latijns-Amerika).

De vragen en valkuilen bij het internationaliseren van een Belgisch bedrijf

Tijdens het panelgesprek zijn er tal van interessante thema’s aan bod gekomen, hierbij een overzicht met 6 lessen die we geleerd hebben.

  • Belgische bedrijven hebben tal van voordelen. Zo is de aanwezigheid van de Europese Comissie in Brussel positief, bedrijven hebben de gewoonte om te interageren met de verschillende Europese instanties en zijn goed op de hoogte van de laatste legale ontwikkelingen. België is ook een echt laboratorium, met de verschillende talen, culturele verschillen tussen de landsdelen etc….Als je in Belgïe je start-up groot kunt maken, zal je niet veel moeite hebben om dit succes te reproduceren in onze buurlanden. De regering schenkt sinds kort ook veel aandacht aan ondernemers en start-ups, een goed voorbeeld daarvan is de Tax Schelter.
  • Wil je in de VS of in Canada doorbreken is lokale aanwezigheid een must. Alle panelleden waren het hierover eens. Deze regel geldt voor de meeste regio’s in de wereld. Zonder iemand ter plaatse te sturen zal het heel moeilijk zijn om een rendabele activiteit uit te bouwen in het buitenland.
  • Maak gebruik van de verschillende Belgische netwerken dat ondernemers in het buitenland helpt. Een goed voorbeeld is invest-export Brussels zelf. Bruno van Proxistore legde bijvoorbeeld uit dat hij tal van gesprekken met de hoger management van bekende bedrijven zoals The New York times heeft kunnen vastleggen dankzij deze organisaties. Voor start-ups die de VS willen veroveren is BelCham zeker ook interessant.
  • Een discussie is onstaan tussen de verschillende panelleden of België een mature markt was voor investeringen. Voor MyMicroInvest was dit het geval; zolang je genoeg tractie hebt als start-up zal je altijd geld vinden in Belgïe. De andere leden waren niet akkoord, wil je echt een groter bedrijf uitbouwen (een scale-up) dan zal je via de VS moeten gaan. Belangrijk punt was ook dat het niet enkel over de investering zelf gaat maar ook over het netwerk dat daarmee gepaard gaat.
  • Volgens de panelleden waren internationale conferenties zeker een goed middel om in het buitenland door te breken. Dit is zeker het geval voor B2B bedrijven. Op een conferentie een keynote geven mag je nooit afslaan. Daarom zijn organisaties zoals startups.be  belangrijk, ze organiseren missies waarbij Belgische start-ups goedkoper naar zulke internationale conferenties kunnen gaan.
  • Het legale en fiscale aspect is zeker niet te onderschatten tijdens een internationalisering. Zo moet Real Impact Analytics in Brazilië lokale mensen aanwerven telkens dat ze een expat naar Sao Paulo sturen, dit zodat de ratio buitenlanders vs. lokale mensen gerespecteerd wordt (een legale verplichting). Ook is het moeilijk om inkomsten naar België te versluizen vanuit het buitenland.

Er zijn nog tal van andere events gepland voor de Brussels Digital Week 2015: hier kan je een overzicht terugvinden.

Stay Tech’d!

Antoine Smets

Plaats reactie

brussels-digital-week-2015-hoe-boost-je-jou-business-internationaal