Scroll to top

Top

Geen reacties

Boom Technology denkt aan herinvoer supersonische vluchten

Gepost op 24/03/2016
Boom Technology denkt aan herinvoer supersonische vluchten

We weten dat start-ups denken in termen van “the sky is the limit”. In het geval van Boom Technology, in de media doorgaans afgekort tot “Boom”, wordt terug gedacht aan supersonische vluchten. Ik heb jullie in eerdere artikels reeds verteld over allerhande plannen bij Lockheed, Boeing en Airbus om vliegtuigen te bouwen die weer “sneller dan het geluid” ( = supersonisch) zouden vliegen. Die droom wordt voorlopig nog grotendeels gerealiseerd op papier of schermen. Boom daarentegen wil de “groten” nemen in snelheid door met een operationeel model te komen in minder dan vijf jaar.

  boom logo white background

Het gezicht van de onderneming

Er zijn drie founders die met Boom de droom hadden om het idee van de concorde (supersonisch reizen voor “gewone” passagiers) terug te brengen: Blake Scholl (Founder & CEO – overigens ook piloot), Joe Wilding (Founder & Chief Engineer) & Josh Krall (Founder & CTO). Blake is duidelijk diegene die steeds op de voorgrond staat als het op het promoten van de onderneming gaat. Het bedrijf zelf is nog in de start-up fase maar kan toch al beroep doen op een heus team van piloten, ingenieurs en vliegexperten die bereid zijn om de droom van de founders te realiseren. De huidige medewerkers hebben achtergronden bij “de groten der aarde” zoals Airbus, NASA en Boeing.

1200x-1

Slagen waar de concorde faalde

De concorde was technisch baanbrekend maar economisch een flop. Het toestel was te groot (een beetje het gevolg van megalomane ideeën in de jaren 1960) voor de bestaande markt en “zoop” bovendien kerosine aan een enorm debiet. Dit maakte dat zitjes verkocht moesten worden aan prijzen die schommelden tussen de 10.000 en 20.000 Euro voor een retour NY – Londen. Scholl wil de concorde niet tot leven wekken maar een toestel bouwen dat gebruikt maakt van de laatste verbeteringen aan bestaande materialen (vooral carbon fiber) om zo ook te vermijden dat zeer nieuwe technologieën eerst nog moeten goedgekeurd worden door de FAA (Federal Aviation Authority – het orgaan dat waakt over de veiligheid binnen de luchtvaart). Hoeveel mag het dan kosten zo een ticketje op een “boom jet”? Scholl mikt op een prijs van 5000 Euro. Dit ziet hij als haalbaar om de markt aan te boren van de zakenlui die nu reizen in business class (waar ongeveer dezelfde prijzen voor gehanteerd worden). Het ideaal: long haul vluchten verkorten tot een paar uren zodat “pendelen” over heel lange afstand mogelijk wordt. Ontbijten in NY, meeting houden in Londen en de kinderen ’s avonds nog kunnen onderstoppen in NY.

Boom at Heathrow

Heikel punt: vinden van investeerders

Start-ups mogen dromen maar deze dromen ook realiseren door het vinden van het nodige kapitaal is doorgaans veel moeilijker. Scholl heeft de laatste dagen echter de krantenkoppen gehaald door zijn partnership met de serie-ondernemer Richard Branson van Virgin. Virgin, zelf bezig met uitdagende programma’s zoals Virgin Galactic, zou een optie hebben genomen op 10 vliegtuigen. Een onbekende Europese carrier had zich bereid getoond 15 vliegtuigen af te nemen wanneer ze op de markt zouden komen. Beide bestellingen zouden goed zou zijn voor 5 miljard dollar, een broodnodige boost voor een bedrijf dat nog maar een paar miljoen euro had opgehaald bij Angel investors in Silicon Valley.

Plaats reactie

boom-technology-denkt-aan-herinvoer-supersonische-vluchten