Belgisch groeibedrijf Willow schakelt verder in 2021
Gepost op 02/02/2021
Dat 2020 geen gemakkelijk jaar was voor heel wat bedrijven is een understatement. Heel wat zaakvoerders moesten hun bedrijfsmodel onder de loep nemen, hun groeiambities in de kast stoppen en in een soort van overlevingsmodus duiken.
Wat er tijdens het crisisjaar ook duidelijk werd, was dat beroepen op de offline wereld om naamsbekendheid uit te bouwen een falende strategie is. Heel wat bedrijven gingen in een versneld tempo op zoek naar manieren om via de online kanalen hun producten en diensten in de kijker te plaatsen. Dat social media daar een belangrijke rol in speelt moet niet gezegd worden.
Het jonge bedrijf Willow – dat professionele dienstverleners helpt met hun social media – kreeg wat COVID slaag links en rechts maar kon desondanks de wereldwijde crisis toch een mooie groei realiseren gedurende 2020. Daarnaast staat er ook heel wat op til bij Willow voor 2021. We legden ons oor even te luister om wat meer te weten te komen over wat het jonge team in petto heeft voor 2021 en daarna.
De toekomst van Willow is modulair
Gedurende de laatste drie jaar leerde het Willow team heel wat over wat de markt. Het bedrijf focust uitsluitend op professionele dienstverleners; dit zijn dus de accountants, verzekeringsmakelaars, consultants en kapitaalverschaffers van deze wereld.
Op die markt merk je zeker op internationale basis een duidelijk verschil op vlak van digitale maturiteit. Zo zijn sommige verzekeringsmakelaars in de Verenigde Staten het reeds gewoon om te werken met SaaS en zijn ze ook relatief digitaal geschoold. Maar er zijn evenzeer verzekeringsmakelaars in België die volop bezig zijn hun eerste stappen te zetten op vlak van digitalisering. Die doelgroep heeft dan ook meer begeleiding en ondersteuning nodig.
Om een aanbod te hebben dat zich naadloos aanpast aan de graad van digitale maturiteit, zal Willow binnenkort twee formules aanbieden. De ene formule bestaat puur uit het gebruik maken van het digitale product en focust zich op de digitaal meer mature markt. De andere formule zal bestaan uit het product + een coaching traject en focust logischerwijs op bedrijven die net met hun digitale transformatie aan de slag gaan.
Op basis van een barometer zal Willow bedrijven helpen om te weten te komen welke formule best bij hen past.
Personal Branding
Een tweede noemenswaardige evolutie gaat door het leven onder de “Personal Branding” noemer. In concreto biedt Willow binnenkort een formule aan die zich uitsluitend focust op het helpen van ondernemers, zaakvoerders, bestuurders en vennoten met het uitbouwen van hun persoonlijk merk op social media.
Ondernemers zoals Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en Carl Vandevelde tonen tastbaar aan dat een sterke online aanwezigheid van de ondernemer een zeer positieve impact kan hebben op het bedrijf waar deze ondernemer zich voor uit de naad werkt.
Veel zaakvoerders nemen echter niet de tijd om hun eigen social media op niveau te krijgen en te houden, noch hebben ze veel kaas gegeten van all things social. Willow biedt binnenkort een specifieke formule aan om leidinggevenden te helpen met hun social media.
Slimme software met een bepaalde opinie
Dat software de wereld opeet, is een adagio dat door de internationale technologie community reeds heel lang omarmd wordt. Dit heeft ertoe geleid dat een heel ruim aanbod aan allerhande software tools op de markt bestaat. Echter zijn zo goed als alle tools relatief dom. Betekenende dat je als gebruiker van die tool alles zelf moet uitvissen en dat je ook verondersteld wordt alles zelf te weten. Dat lost in veel gevallen de uitdagingen niet op, zeker als je te maken hebt met een doelgroep die zelf niet de tijd noch de expertise in huist heeft om een bepaalde taak te volbrengen.

Het jonge bedrijf gelooft erin dat het perfect mogelijk moet zijn om de “kennis om aan social media te doen” in te bouwen in een product op basis van een bepaalde methodologie. Die methodologie bouwde Willow zelf uit en bestaat vandaag concreet uit zes pilaren dat het inzet bij haar klanten en waarover het een tijdje terug een populair e-book schreef.
In de toekomst zal het digitaal product van Willow deze kennis en deze methodologie bevatten waardoor de gebruikers niet alles zelf moeten uitvissen en begeleid zullen worden om succesvol aan social media te doen. Hierdoor kan er echt gesproken worden van een slim product dat de opinie om aan social media te doen integreert en aanbiedt.
1 Miljoen Euro recurrente omzet
In 2020 realiseerde Willow een recurrente omzet van om en bij het half miljoen Euro. De ambitie is om die cijfers in 2020 te verdubbelen aan de hand van de modulaire aanpak en de focus op zowel kleinere KMO’s alsook op personal brands. Willow is van bij de start reeds internationaal actief met om en bij de 50% van de klantenbasis in de Verenigde Staten. Die internationale presence is een troef dat het bedrijf ook in de toekomst verder zal blijven uitspelen. Heel wat bedrijven bijten hun tanden immers stuk op de “export” naar de US, niet bij Willow.
Recentelijk haalde het technologiebedrijf nog extra kapitaal op bij onder andere het PMV en Belfius bank. Dat extra kapitaal wordt dit jaar ook aan het werk gezet om de verdere groeiambities van het bedrijf te realiseren. Zo vervoegt binnenkort een head of growth het team en werd recentelijk een customer success manager in de Verenigde Staten gerecruteerd. Ook zal marketing – hoe kan het ook anders – een cruciale rol spelen in het groeijaar dat 2021 zal worden.
Gerelateerde artikels
De gemiddelde Belg toch niet zo digitaal als gedacht?!... 12/08/2015 | Christophe Havermans

Google+ | Over and out met de sociale netwerk woestijn... 09/10/2018 | Antoine Smets

Contento ondersteunt KMO’s met slimme social media marketing software... 24/05/2019 | Technobot

Rich Kids | Het social media netwerk voor de rijksten der aarde... 06/03/2017 | Ludwig

- Kristof Pinnoo
- Op 02/02/2021
Plaats reactie