Scroll to top

Top

Geen reacties

Back to the future: het toekomstbeeld van vliegen anno 1960

Gepost op 11/06/2015
Back to the future: het toekomstbeeld van vliegen anno 1960

Soms is het interessant terug te blikken in de tijd om op die manier technologische vooruitgang in perspectief te plaatsen. Vandaag draai ik de klok vijftig jaar terug om na te gaan of de verwachtingen die de mensen toen hadden over de toekomst van het vliegen ook echt uit zijn gekomen. Het bleek een interessante oefening met verrassende uitkomsten.

Iedereen supersonisch

2140529-620-348De “golden sixties” waren jaren van sterke economische en technologische vooruitgang. Alles leek mogelijk, “the sky was the limit”, en zelfs dat stelden ingenieurs in vraag. Aan beide zijden van de “ijzeren muur” werd er druk gewerkt aan ruimteprogramma’s, de “space race” woedde in alle hevigheid. Iedereen was optimistisch dat de mens weldra ook de verre uithoeken van het heelal zou verkennen. Het is in die golf van ongebreideld enthousiasme dat de “Concorde” het licht zag, het eerste passagiersvliegtuig dat de geluidsbarrière brak. Ongeveer gelijktijdig lanceerden de Sovjets hun versie van het toestel dat door het Westend smalend de “Concordsky” werd genoemd. Met enig schaamrood op de wangen moeten we vaststellen dat we vandaag eigenlijk nog geen stap verder staan, integendeel, supersonische passagiersvliegtuigen zijn nog slechts een museumstuk. Het hele idee bleek een flop wegens “te duur”. De reden? Supersonisch vliegen verbruikt enorme hoeveelheden brandstof en de laadcapaciteit (lees: het aantal passagiers) is beperkt.

Mastodonten van het luchtruim

imgres

Concorde

De Boeing 747, het vliegtuig met de kenmerkende “bult” op de kop, werd ongeveer op hetzelfde moment aan het publiek voorgesteld als de Concorde. In tegenstelling tot de Concorde was dit vliegtuig gebouwd om grote aantallen passagiers te vervoeren, snelheid was van secundair belang. Van bij het begin heeft capaciteit het steeds gewonnen van snelheid. Dit heeft ertoe geleid dat de 747 één van de meest succesvolle modellen werd in de geschiedenis van Boeing. Het model (weliswaar met enkele updates later) is nog steeds te vinden in de vloot van heel wat luchtvaartmaatschappijen. Het moet wel gezegd dat de “gulzige” 747 in toenemende mate vervangen wordt door zuinigere “wide-body” vliegtuigen zoals de 777 dreamliner en de A380 Airbus. De A380, een prestigeproject van het Europese Airbus, legt het Amerikaanse Boeing het vuur aan de schenen en heeft geschiedenis geschreven als eerste vliegtuig met twee volwaardige verdiepingen (de tweede verdieping in de 747 bleef beperkt tot de bult).

Wat niet werd voorzien

Wat de ontwerpers en aankopers in de jaren 60 niet hadden voorzien was de olieschaarste. De oliecrisis van de jaren 70 was dan ook een klap voor de visionairs van het vliegen. Heel wat toekomstdromen die ineens “te duur” bleken moesten worden opgeborgen. De toekomst, zo blijkt nu, is eerder die van duurzaamheid en zuinigheid. Momenteel kijken we eerder hoopvol naar “zero emission” projecten zoals de “solar impulse” die momenteel bezig is aan een reis rond de wereld op zonne-energie. Ook de technologische vooruitgang inzake onbemande vliegtuigen, oftewel “drones”, geeft ons weer redenen om te dromen over de toekomst van het vliegen. Zouden ze binnen vijftig jaar eveneens lachen om de “gekke” toekomstideeën die wij nu hebben? Ik vermoed alvast van wel.

Plaats reactie

back-to-the-future-het-toekomstbeeld-van-vliegen-anno-1960