Scroll to top

Top

Geen reacties

2,9 miljoen dollar contract gaat naar Aurora Flight Sciences

Gepost op 19/09/2016
Aurora Flight Sciences sleept NASA contract binnen

De meesten onder jullie (ik inclusief) zijn vermoedelijk te jong om zich nog iets te kunnen herinneren van de “eerste jets”. Nochtans, het moet iets revolutionair geweest zijn. De ontwikkeling van straalmotoren begon al goed op gang te komen tijdens de tweede wereldoorlog. Duitsland stond toen, gedreven door een oorlogseconomie, onbetwistbaar aan de wieg van een nieuw tijdperk voor het vliegwezen. Zo wordt nu aangenomen dat de Heinkel He 178, operationeel in 1939, het eerste toestel was dat effectief in de lucht bleef uitsluitend door aandrijving van straalmotoren. Het duurde nog een tweetal decennia alvorens de eerste commerciële jetliner, de Amerikaanse Boeing 707, in 1958 het luchtruim koos. Nu, meer dan een halve eeuw later is het design van moderne toestellen nog steeds grotendeels gebaseerd op dit initieel design. Aurora Flight Sciences, een aerospace bedrijf uit Manassas (Virginia, US), vond het tijd voor verandering.

oo-sjc_707_gordon_macadie_1280

D8 krijgt X-Plane status

De “X-planes” zijn de vliegtuigen (inclusief sommige raketten) die mede met geld van NASA  zijn ontwikkeld. Meestal gaat het om geheime projecten in samenwerking met het Amerikaans leger. Daarom dat heel wat van de X – projecten ook in een wolk van mysterie zijn gehuld. Gelukkig weten we over de D8 iets meer. Het project, opgestart in 2008, had zich niets minder dan tot doel gesteld om het ontwerp van vliegtuigen radicaal heruit te vinden. Momenteel worden er immers miljarden gepompt in optimalisatie van bestaande vliegtuigdesigns. Niettegenstaande de enorme budgetten wordt er jaarlijks “maar” een optimalisatie van 1,5 % gerealiseerd. Met de kapitaalinjectie van NASA, goed voor 2,9 miljoen dollar (toegegeven: peanuts gegeven de doelstellingen), verwerft de D8 ook X-plane status.

x-planes_group_photo

Op het spel: de toekomst van het vliegwezen

Bij Aurora zijn de ambities niets minder dan tegen 2027 een volwaardig toestel op de markt brengen dat de rest zal weg concurreren. Hoe ze dat willen bereiken? Een blik op de beoogde specs kan ons enkel doen wegdromen:

  • 50 x stiller dan de huidige “top of class” jets
  • 50 % zuiniger dan de zuinigste jets van het moment
  • Capaciteit: 180 passagiers
  • Bereik: 5500 KM
  • Topsnelheid: 943 KM/U

407083

Wat misschien nog het meest innovatief is aan het hele design is dat het toestel een “twin hull” krijgt (niet een buisvormig ontwerp, eerder achtvormig). Door dit ontwerp zorgt de romp van het toestel al voor “lift” waardoor de motoren minder zwaar moeten zijn. Bovendien wordt de “drag” (= weerstand van een object in de lucht) verminderd door de motoren achteraan het toestel te plaatsen. Een eerste stap van Aurora is om, in samenwerking met MIT en een reeks andere onderzoeksinstellingen een eerste schaalmodel te ontwikkelen. Wanneer dat aan de verwachtingen voldoet zal NASA (of enkele grote commerciële spelers zoals Boeing of Airbus) geld vrijmaken voor de ontwikkeling van een “life-size” model. We volgen de ontwikkelingen op de voet!

537761main_d-3-wbwt2_full

Plaats reactie

2-9-miljoen-dollar-contract-gaat-naar-aurora-flight-sciences