Scroll to top

Top

1 reactie

APIC is de Belgische foodtech start-up - Technologium

Gepost op 26/12/2014
APIC is de Belgische foodtech start-up

Vorige vrijdag zakte ik af naar Schoten, Antwerpen, waar in een residentiële wijk in een rijhuis op het 1ste verdiep een game changer verscholen gaat. Een game changer in wat vraag je? Een game changer in de culinaire sector, in het bijzonder toegespitst op food documenting. Food documenting? Kan misschien wat onsexy klinken maar dat is het zeker niet, toch niet als je mede-founder Carl Jacobs hierover hoort spreken en verneemt wat APIC’s ambities zijn naar de toekomst. Een gesprek met APIC over het product, de mogelijkheden en de toekomst.

APIC TAKE OFF!

Carl: Eigenlijk is APIC ontstaan vanuit een probleem dat chefkok Julien Burlat identificeerde, nadat hij tot de vaststelling was gekomen dat na 10 jaar koken, er weinig was overgebleven van wat hij allemaal tijdens die jaren in de keuken had gedaan. Er was geen eenduidig archief waarop ze konden terugvallen. Veel leek verloren te gaan in het proces.  Samen met Kim Rothuys, die een goede vriend was van Julien, ging hij op zoek naar een oplossing, en die oplossing is APIC.

Waar kan APIC dan helpen?

Carl: APIC zelf bestaat uit twee onderdelen. Er is de hardware tool ‘APIC studio’ en de software tool ‘APIC online’.  ‘APIC studio’ is een hardware tool die het mogelijk maakt om in 1 klik een klaargemaakt gerecht haarscherp te fotograferen en te verzenden naar een Cloud account.

‘APIC online’ op zijn beurt, biedt de gebruiker de mogelijkheid al deze foto’s te documenteren naar eigen wens. En hierbij ook handige bewerkingsmogelijkheden aan te koppelen, zoals het oplijsten van ingrediënten, allergenen en bereidingswijzes om zodanig een gedigitaliseerd overzicht te krijgen van alles wat in de keuken gebeurt .

Waarin excelleert het product?

Carl: Vanaf dag 1 dat we zijn beginnen discussiëren over het product. Het was het streefdoel dat het de chef geen tijd mag kosten. We verkopen eenvoud: 1 klik, 1 beeld. En die eenvoud trekken we door in de talrijke modules van onze online oplossing. Eenvoudig. Bij wijze van boutade zeggen we wel eens dat APIC studio het meest gebruikte toestel in de keuken wordt op die manier. Natuurlijk is dit niet waar, maar door de gemakkelijkheid van gebruik en de toegevoegde waarde die het in de keuken brengt, is het wel een veel en dankbaar gebruikt toestel.

Na een demo van ‘APIC studio’ kon ik mij inbeelden dat men dit als kok echt zou kunnen ‘smaken’. De APIC studio zelf ziet er heel stijlvol uit en misstaat zo niet in de keuken. Maar vooral het gebruik zullen chef-koks appreciëren. Nadat je gerecht klaar is plaats je het onder de lens, word je begeleid via een interface op de bovenkant van de hardware tool en trek je de foto. Dan ontstaat het stukje magie, want na 3 seconden staat datzelfde gerecht reeds gearchiveerd op jouw account, klaar om het beeld zelf te bewerken. Je kan albums en menu’s aanmaken, eten taggen, bereidingwijzes ingeven, en zelfs een wijnkaart aanmaken van je wijnkelder.  En natuurlijk is het leuke voor koks dat dit beeld altijd binnen handbereik blijft, al sta je 10 jaar verder en vroeg je jezelf af welke ingrediënten of kookstappen nu juist dat gerecht tot een succes maakte. 

BEGINT EER MEN BEZINT

De start van APIC  begon al een paar jaar eerder in 2012. Carl vertelt over het moment dat ze een prijs wegkapen op ‘La Bourse de la Création’, georganiseerd door het Franse watermerk Badoit. Hier zetelde een jury met daarin enkele referenties uit het Franse culinaire landschap, waaronder Thierry Marx en tal van andere superchef. Marx was het er mee eens dat indien APIC ooit een werkend model zou kunnen maken, dit chef-koks over de hele wereld zou aanspreken. Zo gezegd zo gedaan, en 5 prototypes later is de APIC studio een feit. Ze kende haar debuut twee jaar later op een ander culinair festival: Omnivore Paris. Hierna ging de bal aan het rollen en volgden andere culinaire festivals zoals Chef’s revolution en Chef-Sache. Hier gaat nog een leuke anekdote aan vooraf die toont dat je als je jezelf aan dingen waagt, mooie dingen kunnen gebeuren.

Hoe zijn jullie terechtgekomen op Chef’s revolution?

Carl: Twee weken voor Chef’s Revolution ontdekten we pas dat dit festival zou doorgaan – ieder land heeft zo een aantal hoogstaande festivals, maar ze zijn vaak erg lokaal, en je moet ze weten vinden. Direct nadat ik het festival had ‘ontdekt’, belde ik naar De Librije, het 3 sterren restaurant van Jonnie Boer, die de organisator bleek te zijn. Na wat heen-en-weer gemail kregen we een week later toch een afspraak in het hotel-restaurant van Jonnie. Met de hotelmanager, dachten we, maar wie zat er mee aan tafel? Jonnie Boer zelf en zijn sous-chef!  Na een demonstratie waren zij beiden meteen overtuigd van de noodzaak van onze oplossing en werd ons voorgesteld ‘APIC studio’ tijdens de kookdemonstratie live te gebruiken voor elk gerecht dat zou worden bereid, iets wat vrij exclusief was omdat op dat moment enkel de sponsor van de keuken zichtbaar zou zijn op het podium. En om dit af te toppen heeft hij uit eigen beweging kortelings voor de start van het evenement ook nog eens reclame gemaakt voor onze studio.

Mijn smartphone crasht nooit, en juist toen wel! Onbetaalbare reclame, bedankt Jonnie Boer!

Maar je kan APIC dus ook gebruiken voor livefeed te geven over bepaalde culinaire evenementen?

Carl: Dat is één van de features die we aanbieden aan chefs. APIC is naast ‘privebiblitoheek’ ook een sociaal platform waar chefs hun creaties met de wereld kunnen delen. Dat deel is voor iedereen toegankelijk. Als je naar onze website surft kan je zien dat er veel foto’s opstaan van allerlei gerechten. Als chef heb je de keuze om je opgenomen foto’s al dan niet publiek te delen met onze andere gebruikers. En voor een culinair evenement is het natuurlijk interessant om de gerechten ook zichtbaar te maken voor de aanwezigen, die zij op hun beurt dan weer kunnen delen op sociale media. Maar niet alleen voor culinaire evenementen is dit interessant, je kan als chef ook soms een sneak peak geven van wat je keuken te bieden heeft!

Hij vertelt me dat Chef’s Revolution de bal wel degelijk heeft aan het rollen gebracht doordat de uitnodigingen op andere culinaire evenementen al snel hierop volgden. Zo werd hun toegang tot de culinaire elite bijzonder vergemakkelijkt door de aanzet die Jonnie Boer had gegeven. Inmiddels zijn er ook al 50 stuks de deur uit, verspreid over verschillende landen. En met een schatting om tegen eind 2015 reeds 500 stuks de deur uit te hebben kan je jezelf voorstellen dat dit verhaal nog niet aan zijn einde toe is.

WAT SCHAFT DE POT IN 2015?

Om af te sluiten vroeg ik Carl over wat de toekomst zal inhouden voor APIC. Meerdere dingen moesten nog geheim gehouden worden omdat het logischerwijze ook strategische implicaties had. Maar als je even nadenkt over waar dit product kan heengaan, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een ‘APIC studio’ te ontwikkelen die iets minder duur is voor de foodies, hobbykokken en kookaspiranten, dan begrijp je dat APIC nog een hele weg kan afleggen. Toen ik vroeg waar ‘APIC online’, het deelplatform omtrent eten naar kan evolueren, moest hij ook vaag blijven uit noodzaak, maar was het wel interessant om al eens met hem na te denken over het grotere plaatje van wat al deze data zou kunnen gaan betekenen.

Carl: Wat mij enorm doet geloven in dit project, is dat APIC een verhaal is dat méér te bieden heeft dan ‘meets-the-eye’. De allereerste prototypes werden puur en alleen ontwikkeld voor één chef, maar al gauw bleek het verhaal voor meer mensen interessant te zijn. Stel je voor wat al deze data kan betekenen wanneer chef-koks al het eten catalogeren op één plaats. Je creëert zo een soort Wikipedia rond eten waarop na verloop van tijd interessante vaststellingen kunnen gedaan worden. Hoe verandert het eetgebruik? Welke ingrediënten worden gesmaakt op bepaalde continenten? En ga zo maar door! Een museum van eten, een archief van eten, bestaat dat al? De dag dat Unesco zegt: APIC, jullie helpen van eten werelderfgoed te maken en het beter te verstaan, dankzij jullie standaardisatie van documentatie, zijn wij geslaagd in onze missie!

Food for thought! Mooie dromen naar de toekomst toe. Wij hopen alvast samen met hen dat ze hierin kunnen slagen en volgen hen graag op naar toekomstige successen.

Tags
Thomas Verhoef

Reacties

Plaats reactie

apic-is-de-belgische-foodtech-start-up-technologium