Scroll to top

Top

Geen reacties

Antwerps verkeer gaat ondergronds

Gepost op 02/07/2015
Antwerps verkeer gaat ondergronds

Al jaren zitten beleidsmakers in Antwerpen met de handen in het haar met betrekking tot de steeds erger wordende verkeerscongestie rond de tweede grootste stad van ons land. In het laatste voorstel – dat momenteel ook de meeste steun krijgt vanuit verschillende hoeken – is het idee uitgewerkt om de ring rond Antwerpen volledig te overkappen. Dit project, door het adviesbureau Idea Consult begroot op 3,1 miljard euro, zou inhouden dat een groot deel van de ring ondergronds gaat waarbij het verkeer geleid zal worden door vier tunnels, twee in elke richting.

Ringland en het BAM-tracé

Voor de meeste mensen die niet in Antwerpen wonen – zoals ikzelf –  zullen woorden zoals “Ringland” en “BAM-tracé” vermoedelijk maar vaag iets zeggen. En toch is het vanuit technologisch oogpunt heel interessant om te kijken naar de verschillende voorstellen die momenteel op tafel liggen voor wat mogelijk de grootste investering in Antwerpse verkeersinfrastructuur ringland-overzichtwordt voor het komend decennium. Om het simpel voor te stellen: de partijen van een eerder (centrum) rechtse signatuur zijn absolute voorstanders van het BAM-tracé. Dit houdt in dat de Anwerpse ring op heel wat plaatsen verbreed wordt om tegemoet te komen aan de toenemende stroom aan wagens en vrachtvoertuigen. Het project Ringland daarentegen, een verzameling van stakeholders die pleiten voor een meer leefbare omgeving, pleit voor een volledige overkapping. Nu vraagt een volledige overkapping wel dat het idee van een “BAM-tracé” deels naar de prullenbak wordt verwezen.

De problematiek vanuit een tech bril bekeken

Laten we een koe een koe noemen, capaciteitsvergroting is een eerder asociale maatregel die heel veel belastinggeld wegleidt van meer innovatieve mobiliteitsoplossingen. Toegegeven, overkappen maakt misschien wel land vrij voor de bewoners (het “Ringland”) maar lost het probleem ook niet op. De verkeerscongestie mooi “verstoppen” onder de grond is geen duurzaam scenario. Wat ons rest is te kijken naar andere vormen van mobiliteit. Indien het geraamde budget zou geïnvesteerd worden in fietssnelwegen en openbaar vervoer zou het probleem al voor een stuk verholpen zijn. Maar wat beleidsmakers te weinig doen is redeneren vanuit het standpunt van de gebruiker. Wat willen pendelaars? Een groot deel van het probleem zou aangepakt kunnen worden door elektrische voertuigen in te zetten ter grootte van een fiets. Een aantal van de voorwaarden op succes is wel dat die toch een zekere mate van snelheid moeten kunnen halen en de passagier bescherming kunnen bieden tegen de elementen (lees: in België vooral regen en koude). Een dergelijk voorstel lost heel wat bestaande problemen op : geen uitstoot van gassen, veel minder geluidsoverlast, minder verkeer op de bestaande ring en een gedeeltelijke financiering van een leefbaardere verkeerssituatie op kosten van de gebruiker.

Honda-3r-c-live

Plaats reactie

antwerps-verkeer-gaat-ondergronds