Scroll to top

Top

Geen reacties

Amazon Dash button, een groot succes

Gepost op 31/10/2016
Amazon Dash button | Een groot succes

Een tijdje geleden introduceerde Amazon de Dash-knop (of de Dash button) op de markt. Vorig jaar werden deze knopjes geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Recentelijk kwamen ze ook overgewaaid naar Europa. Vandaag blikt het bedrijf even terug op de verkopen en constateert het een stijging van maar liefst vierhonderd procent. Naast deze stijging in verkopen heeft het bedrijf ook een imperium aan data waar vele retailers naar lekkerbekken. Amazon is namelijk in staat de consument zo goed te gaan kennen dat ze pro actief kunnen weten wanneer je nieuwe producten in huis moet halen.

Wat is die Dash knop nu juist?

Misschien ben ik al even te snel gegaan in mijn introductie? Laat ons even beginnen bij de basis; wat zijn die Dash knopjes nu juist? Wel, Amazon maakt het zijn prime members gemakkelijker bepaalde producten te bestellen wanneer de voorraad op is. Dit doen ze door middel van een knopje aan te bieden dat automatisch een bestelling zal plaatsen wanneer je er op klikt. In onderstaand filmpje kan je zowat typische scenario’s terugvinden wanneer je deze knop zou kunnen gebruiken (tandpasta, koffie-pads, wc papier, wasmiddel, en zelf condooms).

Eindgebruiker en producent in de ban van de Dash button

Dat deze knop een enorm voordeel is voor de eindgebruiker hoeft niet geïllustreerd te worden. Steeds je broodnodige producten in huis, zonder daarvoor naar de supermarkt te hoeven gaan of er aan te moeten denken. Maar naast de eindgebruiker vinden ook de producenten deze uitvinding fantastisch (al zien ze groen dat ze er zelf niet mee op de proppen gekomen zijn me dunkt). Sinds vorige week zijn er maar liefst 60 nieuwe merken die een partnership hebben afgesloten met de Amazon Dash (Coca-Cola, Philips,..). Dit brengt de balans op meer dan 200 partners of producten waarvoor je een dash knop kunt aanschaffen.

Verkopen maal vijf

De drempel tot kopen is nog nooit zo laag geweest met de Amazon Dash knop. Het knopje wordt thuis met het Wifi netwerk verbonden en met je mobile applicatie op je smartphone. Zo kun je draadloos het knopje plaatsen waar je maal wilt. Er is niets gemakkelijker dan op een knopje duwen wanneer je constateert dat je koffie pads op zijn, terwijl dat knopje nog eens op je koffiemachine hangt. En zo bevestigen de verkoopcijfers; afgelopen jaar zijn deze maar liefst vervijfvoudigd. De verkopen zullen alleen maar verder de lucht inschieten volgens ons. Wanneer je als wasproduct producent bijvoorbeeld niet aanwezig bent op het Amazon-ecosysteem, zal een concurrerend product gemakkelijker verkrijgbaar zijn en zal dan met een deel van jou inkomsten gaan lopen.

dash-am

Amazon in Belgie?

Binnen Europa is Amazon actief in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Oostenrijk. Belgen kunnen via Amazon wel al bestellen op de website van verschillende buurlanden en het in België laten leveren. De service is echter nog niet neergezet op Belgisch grondgebied. Recente publicaties van onze collega’s doen wel vermoeden dat het bedrijf langzaam maar zeker onze richting uit zal komen. Zo wist Datanews deze maand nog te vertellen dat de TV streamingdienst van Amazon dit jaar nog zal overwaaien. Ook onze collegas van ZDnet kondigden deze maand aan dat Amazon zijn eerste cloud-kantoor opent in België. Hou zeker onze website in het oog voor verdere updates 😉

Christophe Havermans

Plaats reactie

amazon-dash-button-een-groot-succes