Scroll to top

Top

1 reactie

Alles wat je moet weten over Big Data in de Telecom.

Gepost op 24/02/2015
Alles wat je moet weten over Big Data in de Telecom

Vorige week waren we te gast op de “Brussels Data Science Meetup“. Voor zij die het concept niet kennen, Meetup is een platform waarbij je zeer gemakkelijk open evenementen rond verschillende thema’s kan plannen en terugvinden. Vorige donderdag was de meetup voor Data Scientists of zeg maar alle Big Data Geeks. Op de maandelijkse meetup (ditmaal op de campus van de VUB) werden er presentaties en workshops gegeven rond een bepaald thema. Ditmaal ging het over Big Data in de Telecom wereld. Drie experts van verschillende achtergronden gaven hun kijk op hoe de grote telecommunicatie bedrijven big data kunnen gebruiken om hun klanten beter te dienen.

Jan Sonck: Head of Enterprise innovation @Proximus – Big data brengt nieuwe business modellen met zich mee

Schermafbeelding 2015-02-24 om 00.19.13

Telecom bedrijven beschikken over veel data. Bij elke oproep wordt er een CDR (call detail record) aangemaakt en opgeslaan. Met een CDR weet het Telco bedrijf niet wat er gezegd of geschreven werd, maar wel wie de oproep gemaakt heeft, aan wie gericht, voor hoelang en met welk type toestel. Deze informatie lijkt op het eerste zicht vrij banaal maar telecom bedrijven hebben er al tal van toepassingen voor ontworpen. Hierbij een paar voorbeelden:

  • Toerisme: Wanneer je met Airbnb of Kayak je verblijf boekt en met Uber je transport regelt, wordt deze informatie door de Amerikaanse bedrijven verwerkt,  maar weten de lokale toerismebureaus niets over wie er wanneer wat is komen bezoeken. Daarom werken organisaties zoals Toerisme Vlaanderen samen met bedrijven zoals Proximus wanneer ze speciale evenementen organiseren zoals 100 jaar de ‘Groote Oorlog’. Dankzij de data afkomstig van de oproepen die de toeristen doen, weten de toerismebureaus wie wat is gaan bezoeken. Zo kunnen deze organisaties hun marketing en dienstverlening beter aligneren met het publiek.
  • Retail en Horeca : Eén van de grootste succes factoren voor grootwarenhuisketens is de locatie. Dit is echter niet altijd gemakkelijk, men moet een locatie vinden waar veel mensen voorbijkomen en liefst niet te dicht bij concurrenten. Dankzij de data waarover telecombedrijven beschikken kan men tal van simulaties maken en via algoritmes de perfecte locatie vinden.
  • Crowdmanagement: Vorige zomer werden veel grote evenementen georganiseerd rond de wedstrijden van de Rode Duivels. Bijvoorbeeld op de Grote Markt in Antwerpen. Deze evenementen waren gratis en men moest niets reserveren op voorhand. Het is voor de lokale organisatoren daardoor zeer moeilijk om in het oog te houden hoeveel volk er zal komen of al effectief aanwezig is tijdens het evenement. Dankzij de data van de telecom bedrijven kan men realtime monitoren hoeveel volk zich waar bevindt. Deze belangrijke informatie wordt dan doorgespeeld aan de politie of het Rode Kruis waardoor deze de ingang kunnen blokkeren of de aanwezigheid van de hulpdiensten vergroten om gevaarlijke situaties te vermijden.

Een vraag die men zich kan stellen is hoe de Privacy van de gebruikers verzekerd wordt? Op het einde van de presentatie werd nog duidelijk beklemtoond dat de telecom bedrijven gebruik maken van geaggregeerde en anonieme data, dit wil zeggen dat ze nooit analyses gaan maken op basis van individuele profielen maar altijd werken op basis van anonieme data waarbij grote hoeveelheden (of flows) bestudeerd worden. Geen “Snowden” toestanden dus. Dit is voor de telecom bedrijven (en voor de banken) een zeer belangrijke nuance, op de eerste plaats komt altijd de klant en de klant behoudt altijd controle over zijn gegevens.

Renaud Lambiotte – Assistent Professor aan de Universiteit van Namen (FUNDP) – Big Data laat toe om de maatschappij beter te bestuderen

Ook de academische wereld is helemaal in de ban van Big Data. Dankzij al de databases en overvloed aan beschikbare informatie kunnen wetenschappers experimenten voeren en inzichten verwerven in tal van domeinen, om zo beter te begrijpen hoe de maatschappij werkt. Vroeger moest een wetenschapper in een lab proberen de maatschappij na te bootsen met bijvoorbeeld een focusgroep en dan de resultaten extrapoleren naar de rest van de populatie. Vandaag kan een wetenschapper van achter zijn computer tal van analyses maken en hypotheses testen om nieuwe inzichten te verwerven.

Eén van de maatschappelijke fenomenen die men bijvoorbeeld nu kan testen en valideren op grote groepen mensen is “The strength of weak ties”.Dit concept is voor het eerste keer beschreven door de wetenschapper Mark S. Granovetter in 1969. Zijn theorie was dat de grootste opportuniteiten komen van mensen waarbij we een “zwakkere” relatie hebben.  Hieronder een video dat het concept verder toelicht:

Wim Hellemans – Head of Knowledge @Real Impact Analytics – Telecom Data op een slimme manier gebruiken

Het Team Real Impact Analytics

Het Real Impact Analytics Team

Real Impact Analytics kan men geen startup meer noemen, ze hebben onlangs hun 100ste werknemer aangeworven. Dit succesvolle Belgische bedrijf specialiseert zich in het analyseren van data van Telecom bedrijven in ontwikkelingslanden. Meer dan 60% van hun inkomsten komen van operatoren maar ze werken ook voor regeringen en multinationals. Hierbij een paar voorbeelden;

  • Voor de multinational IKEA: Omdat er in Afrika zeer weinig info beschikbaar is over waar de mensen wonen en nog minder over hun koopkracht heeft IKEA de hulp van Real Impact Analytics ingeroepen. In Afrika gebeuren zeer veel betalingen via smartphones, na analyse van deze data kon Real Impact Analytics regio’s in kaart brengen waar mensen met een hoge(re) koopkracht woonden. Dit heeft IKEA geholpen om locaties te kiezen voor nieuwe winkels
  • Voor de politie van Trinidad: hebben ze geholpen om goede locaties te vinden voor alcohol controles. Het carnaval in Trinidad zou nog leuker zijn dan in Rio. Al deze feestelijkheden zorgen natuurlijk voor een aantal gevaarlijke situaties met grote groepen dronken mensen. Real Impact Analytics helpt de politie om op tijd te weten waar ze moeten ingrijpen door de massabewegingen van de mensen die naar huis keren na de carnavalstoet in kaart te brengen.
  • Voor ministeries van transport:  Veel informatie of documenten over het wegennet zijn er niet in  bepaalde regio’s van Afrika. Op basis van de telecom informatie helpt Real Impact Analytics deze wegen in kaart te brengen en te helpen bij het plannen van de aanleg van nieuwe wegen.

Zo zie je maar dat er heel veel verschillende partijen actief zijn om telecom big data tot leven te brengen. Als je interesse hebt, ben je altijd welkom op de volgende meetups van de DataScienceBE community. De volgende is een dag editie, de Data Innovation Summit te Brussel op 26 maart.

Stay Tech’d

Antoine Smets

Reacties

Plaats reactie

alles-wat-je-moet-weten-over-big-data-in-de-telecom