Scroll to top

Top

Geen reacties

De Airlander 10 kondigt een nieuw tijdperk van luchtschepen aan

Gepost op 13/08/2016
Airlander 10 : terugkeer van de zeppelin?

De Airlander 10 is een nieuw soort luchtschip dat één dezer dagen het luchtruim zal kiezen. Het toestel, bijgenaamd “the flying bum” (letterlijk vertaald: de vliegende kont), lijkt op de Zeppelin van weleer. Maar, in tegenstelling tot de Zeppelin, is de Airlander 10 veel meer een kruising van verschillende technologieën. De Zeppelin, genoemd naar de Duitse Graaf “von Zeppelin”, was een luchtschip dat reeds in de eerste helft van de twintigste eeuw hoge verwachtingen schiep met betrekking tot de toekomst van het vliegen. De ramp met de befaamde “Hindenburg” in 1937 maakte echter dat plannen om de technologie verder te onwikkelen meer dan een halve eeuw werden opgeborgen. Tot voor kort dus!

inline_7c5ed888-ce_1058169a

Airlander 10 brengt het beste van drie werelden

In tegenstelling tot de Zeppelin is de Airlander 10 geen “doorsnee” luchtschip. De vorm, die het zijn gekke bijnaam heeft opgeleverd, is eigenlijk een sterk staaltje technologie. Het is namelijk precies de vorm van de Airlander 10 die heel wat karakteristieken heeft van een vliegtuigvleugel en zo mede de “lift” creëert die het toestel de lucht in houdt. Een luchtschip zou echter geen luchtschip zijn zonder gas. De Zeppelin was gevuld met waterstof, een brandbaar goedje dat het leven gekost heeft van heel wat mensen op Hindenburg. Hybrid Air Vehicles, de makers van de Airlander 10, hebben uit deze fouten geleerd en kozen daarom voor Helium. In tegenstelling tot waterstof is Helium een inert (niet brandbaar) gas. Sommigen onder jullie zijn mogelijk op de hoogte van de controverse over helium. Een paar jaar geleden vroeg de Britse Cambridge Chemicus Peter Wothers inderdaad nog om een ban te leggen op de verkoop van helium voor recreatieve doeleinden (de ballonnen op feestjes) omdat hij sceptisch was over de hoeveelheid Helium op aarde. Recent onderzoek van de universiteit Oxford heeft deze bezorgdheid echter weerlegd.

Hybrid-Air-Vehicles-Airlander-10-assembly-1-1020x610

Aangezien Helium lichter is dan de omliggende lucht gaat het toestel automatisch zweven. De vorm van het luchtschip geeft het enkel dat extra duwtje in de rug. Verder zijn er ook nog rotoren, die gedraaid kunnen worden, om het luchtschip in elke mogelijke richting te kunnen laten bewegen. De Airlander 10 combineert dus het beste van vliegtuigen, ballonnen en helikopters.

worlds-largest-aircraft-airlander-10

Een kort woord over de organisatie achter de Airlander 10

Hybrid Air Vehicles (HAV), de makers van de Airlander 10, is een organisatie uit het Verenigd Koninkrijk. Het initieel ontwerp is echter van het Amerikaans leger maar wegens besparingen werd daar besloten om het Airlander project te schrappen. Bij HAV zagen ze er wel potentieel in en daarom werd er geld gevraagd en bekomen van de Europese Unie (meer bepaald binnen het kader van de Horizon 2020 doelstellingen). Dit is ergens natuurlijk wel wat ironisch gezien de laatste politieke ontwikkelingen (Brexit) en het feit dat de Airlander 10 als voorbeeld wordt genomen van Britse innovatie in de nationale “GREAT Britain” campagne. De vraagt die zich nu opdringt is wat er met de winsten gebeurt indien het project een commercieel succes zou blijken.

Plaats reactie

de-airlander-10-kondigt-een-nieuw-tijdperk-van-luchtschepen-aan