Adverteerders zoals Nike zetten de stap naar Virtual Reality
Gepost op 11/07/2015Virtual Reality vindt zijn weg naar diverse branches en gaat impact hebben op elke bedrijfstak. Wij zien nu vooral toepassingen binnen de entertainment, in de toekomst is geen enkele sector uitgesloten van de virtuele wereld. Prachtig voorbeeld is immersive advertising, adverteren en reclame maken in een virtuele omgeving.
Geen ontsnappen aan
De mens heeft inmiddels een (gezonde) blokkade ingebouwd tegen alle commerciële impulsen waarmee wij dagelijks geconfronteerd worden. Online gaat het ons ook steeds beter af om pop-ups en banners, al dan niet met een adblocker, te ontwijken. Virtual reality biedt adverteerders echter een compleet nieuwe wijze om hun boodschap over te brengen waar simpelweg niet aan te ontsnappen valt. Of waar de ontvanger niet aan ontsnappen wil.
Speel de hoofdrol
Adverteren in een virtuele omgeving is natuurlijk niet nieuw. Denk eens aan de in-game billboards of niet-zo-subtiele product placement in je online games. Virtual reality draait natuurlijk om immersie, ondergedompeld raken in een wereld zoals de onze. Zo echt en overtuigend dat een reclame (mits goed uitgewerkt) opeens weer interessant kan worden. Treffend voorbeeld is de recent gelanceerde vr reclame van Nike waarin de kijker de rol van Neymar Jr. aanneemt. Inmiddels 2 miljoen keer bekeken op YouTube en tevens te ervaren met Google Cardboard of gewoon met je smartphone (je kan met je smartphone het beeld besturen).
Ken je publiek
Kennis is data, en data, dat is ruim voorhanden in de virtuele wereld. Je vr bril staat in verbinding met je PC, eet je cookies en weet wie je bent. Advertenties worden persoonlijker dan ooit en aanbiedingen op maat samengesteld. Virtual reality brillen zoals de Fove beschikken over eye-tracking zodat advertenties real-time op je kijkgedrag zijn aan te passen. De natte droom voor elke marketeer.
Betrek je publiek
In een virtuele omgeving is plek voor iedereen. Dit snapt OnePlus als geen ander en nodigt daarom de doelgroep uit voor de vr presentatie van de OnePlus Two op 27 juli. Zoals de directeur zegt ‘we praten niet tegens onze doelgroep maar met onze doelgroep’. Een briljante staaltje van merkbetrokkenheid!
De kansen liggen voor de virtual reality marketeer voor het oprapen en bieden een uitdagende klus voor de Adblockers onder ons!
Stay Tech’d
Plaats reactie