Scroll to top

Top

Geen reacties

MWC 2016: aan de slag met de HTC Vive VR headset

Gepost op 24/02/2016
MWC 2016: aan de slag met de HTC Vive VR headset

Virtual Reality is dit jaar niet weg te denken op tech bijeenkomsten en dat is op Mobile World Congress niet anders. Technologium ging al eerder aan de slag met de Oculus Rift, maar nu was het dus de beurt aan de HTC Vive. Deze headset werd ontwikkeld door HTC en Valve. Die laatste is vooral bekend in de gameindustrie door de geweldige games als Half-Life en Counterstrike, maar misschien wel nog meer door Steam, de App Store van de gamesector.

Wat is de Vive?

De Vive is een virtual realityheadset dat je verbindt met je PC. Het is dus de rechtstreekse concurrent van Oculus’ Rift. Het is dus een heel andere klasse dan pakweg de Cardboard of de Gear VR, dit zijn VR-ervaringen waarbij je smartphone alles aandrijft. De headset is echter niet het enige onderdeel van de Vive: je krijgt er ook nog 2 basestations, 2 controllers, oortjes en een Vive Link Box om alles met je PC te verbinden.

De Vive is namelijk niet enkel een zittende ervaring, je voorziet best ook een ruimte van circa 5 op 5 meter voor die meer actieve games. Rond deze ruimte plaats je dan de basestations die draadloos verbonden met de Link Box. Wel hebben deze kleine kubussen nog een extra stopcontact nodig. Als je toch zou besluiten om zittend te gaan gamen dan heb je minstens nog 1 van deze stations nodig voor headtracking. Een kleinere speelruimte zou trouwens ook moeten lukken aldus de HTC medewerker, maar dan mis je natuurlijk wat mobiliteit.

Voor die actieve games heb je uiteraard ook nog de 2 controllers nodig, een voor elke hand. De controllers kan je nog het best vergelijken met een soort van Wiimotes. Deze worden je verfborstel, lightsaber, tennisrakket…, allemaal afhankelijk van welk spel je opstart. Genoeg theorie, tijd om aan de slag te gaan.

IMG_0606

Demotijd

“Lichtjes” enthousiast begon ik aan de demo. Het toestel in kwestie was nog een preproductiemodel: deze deelt de specificaties met het uiteindelijke model, maar mist de verfijndere afwerking. Een HTC medewerker liet me de keus om mijn bril aan te houden of niet. Helaas leek het beeld niet scherp te krijgen voor mijn (toegegeven vrij ernstige) bijziendheid zonder, dus dan maar met bril. Dat was geen enkel probleem gelukkig, de headset zat zeer comfortabel. Eens de headset op was kwam over het hele gevaarte nog een hoofdtelefoon, echter nog niet de oortjes van het finale model. Voor elk oog wordt een beeld met de indrukwekkende resolutie 1080×1200 pixels te voorschijn getoverd. Dit is trouwens exact dezelfde resolutie als de Rift.

Mijn instructeur gaf mij vanaf dat moment instructies via de headset, best een vreemde ervaring dat er iemand in je oor spreekt terwijl je je lijkt in een andere wereld te bevinden. De hele ervaring start op in een lege, grijze wereld waarbij je voor je de Steam-interface ziet. Je kan echter wel al rondlopen en dat is best een indrukwekkende ervaring door de toepassing van Augmented Reality. De Vive beschikt immers over een camera vooraan op de headset dat moet voorkomen dat je tegen een muur aanloopt of een dure vaas omver gooit tijdens een zwaardduel. Wanneer je in de buurt van randen van je speelruimte komt zie je opeens een muur verschijnen in de VR wereld. Ook zie je de contouren van objecten die zich dicht bij je bevinden. Goed gedaan HTC en Valve, ik moest nog aan de demo’s beginnen en ik was al onder de indruk van deze Chaperone feature.

De eerste demo heette Wevr. Alles gaat er vrij rustig aan toe: je bevindt je plots op het dek van een onderzees wrak tussen tal van kleine visjes. Zwaai je met je hand (die de controller vast heeft) dan schieten die weg van je. Rondlopen op dat dek kan ook gewoon, maar al gauw werd mijn gekuier verstoord door de komst van een blauwe vinvis. Prachtige demo, maar tijd voor wat meer actie!

Space Pirate Trainer was de volgende demo. In dit spel speel je een ruimtepiraat die zich dient te verdedigen tegen aanvallende drones. In je linkerhand een pistool, rechts nog eentje en gaan. Als je het even lastig krijgt kan je met je controller even achter je schouder naar dat virtuele schild grijpen om zo het vijandig vuurwerk af te weren. Bewegen is een essentieel deel van de ervaring: blijven staan is game over. De demo zou doodvervelend geweest zijn als een traditionele 2D game, maar met de Vive werd het gewoon levensecht en leuk.

De laatste demo deed een beroep op mijn creatieve kant. Met Tilt Brush is je linkerhand je schilderspalet, je rechterhand je gereedschap. Met de linkercontroller kies je kleuren, soort penseel en met rechts ga je aan de slag. Het tekenen en kleuren in de lucht is prachtig, maar het echte wauw-effect komt pas al je je weer herinnert dat je ook nog kan rondlopen. Na enkele minuten kleuren en schetsen kwam er helaas de vraag of ik de Vive kon teruggeven.

ariel1

Bestellen vanaf maandag

De bundel met de Vive headset, 2 controllers en alle benodigde accessoires kan vanaf maandag 29 februari besteld worden. De prijs is aan de stevige kant: 799 dollar (exclusief btw zoals typisch is bij Amerikaanse prijzen). Voor ons kunnen we toch al gauw rekenen op een bedrag van 860 euro schat ik. Daarmee is de Vive wel een pak duurder dan de Oculus Rift die 699 euro kost. De Rift levert echter geen bewegingscontrollers mee, die verschijnen apart later dit jaar. De Vive lijkt me dus het winnende aanbod te hebben. Echter moeten de 2 giganten nog altijd hun strijd om het grootste marktaandeel uitvechten en laat dat nu net een risico zijn voor de early adaptors. De Vive kan misschien wel Steam achter zich hebben, de Rift heeft Facebook. Het is dus nog onduidelijk wat de standaard zal worden.

Als je je toch zou laten verleiden tot de aankoop van een Vive kan je best nog even deze demo uitvoeren op je PC. Beide VR headset vragen immers een krachtige gaming PC voor een goede ervaring. Zo loopt het totale kostenplaatje al gauw op tot 2000 euro als je nog een nieuwe PC nodig hebt. HTC Vive bundels met een PC volgen trouwens ook nog.

IMG_0610

Bram Vandewalle

Plaats reactie

mwc-2016-aan-de-slag-met-de-htc-vive-vr-headset