Scroll to top

Top

Geen reacties

Voorbeelden van bedrijven die volledig de mist ingaan op sociale media

Gepost op 09/12/2015
Bedrijven die volledig de mist ingaan op sociale media

Sociale media zijn razendsnel en brengen bedrijven in direct contact met (potentiële) klanten. Veel bedrijven hebben de complexiteit van social media nog niet onder de knie, wat desastreuze gevolgen kan hebben, zoals imago schade en negatieve impact op de verkoopcijfers. Het uitbouwen van een sociale media strategie en kunnen inspelen op sociale media is cruciaal voor een bedrijf. Hierbij een paar voorbeelden van hoe het wel of niet moet.

#De verkeerde afbeelding veroorzaakt een golf van verontwaardiging

Het moet je maar als bedrijf overkomen, je wil een banale Tumblr uitsturen om iedereen een leuke nationale feestdag toe te wensen maar in plaats van lof krijg je een golf van verontwaardiging over je heen. Dit is precies wat er met het kledingbedrijf American Apparel gebeurde in de VS. Ze stuurden deze foto uit om de nationaal feestdag te vieren. Wat ze over het hoofd gezien hadden is dat het een foto is van de ontploffing van de Space Shuttle Challenger. Deze ramp gebeurde in 1986, maar staat gegraveerd in het geheugen van veel Amerikanen. De Tumblr had American Apparel best niet verstuurd.

Schermafbeelding 2015-12-03 om 07.28.23

 

 

#Alle klanten op dezelfde manier behandelen onafhankelijk van hun beroep

Sociale media worden door veel klanten gebruikt om hun frustratie te uiten. Belangrijk voor een bedrijf is om professioneel te antwoorden en de klant te helpen bij het oplossen van het probleem. Grapjes en humor kunnen best achterwege gelaten worden, zeker als het persoonlijk wordt. Deze tip heeft de werknemer van een Franse luchtvaartmaatschappij over het hoofd gezien toen hij de boze tweet van Nikita Belucci beantwoordde. Mocht de naam geen belletje doen rinkelen, Nikita Belucci is een bekende porno actrice.

Schermafbeelding 2015-12-03 om 07.51.28

Toen mevrouw Belucci haar beklag op Twitter deed omtrent haar vlucht die al meermaals was uitgesteld, kreeg ze het bovenstaande antwoord van de luchtvaartmaatschappij. In het bericht doen de werknemers een allusie op haar beroep, ” bij u hebben we liever dat het langer duurt”. Het antwoord van de actrice liet niet op zich wachten, nooit meer zou ze met deze maatschappij vliegen. Ook de volgers van Nikita Belucci mengden zich in de discussie waardoor de luchtvaartmaatschappij in een mum van tijd in een sociale media storm belandde.

Maar het kan ook goed gaan.

#De perfecte timing kan je boodschap viraal laten gaan

Social Media gaat ook over zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom concentreren tal van bedrijven zich op evenementen die massa’s mensen aantrekken. Eén van de beste voorbeelden hiervan is de Super Bowl, de finale van het American Football seizoen, met bijna 115 miljoen TV-kijkers is dit het grootste TV evenement in Amerika. Bedrijven betalen 4,5 miljoen dollar voor 30 seconden reclame tijdens de pauze. In 2013 was er een elektriciteit storing tijdens de finale en dit gedurende bijna 30 minuten. Een opportuniteit voor slimme marketing teams zoals het team achter het koekjesmerk Oreo. Zij stuurden zeer snel via al hun sociale media kanalen een foto uit die inspeelde op de gebeurtenis.De reactie op de post kon tellen: 15.000 retweets op Twitter, 20.000 Facebook likes en 34.000 nieuwe volgers op Instagram.

Schermafbeelding 2015-12-03 om 07.59.07

 

Wil je meer leren over sociale media? Ben je zelf actief in de sociale media sector? Kom dan zeker volgende week 17 december naar de Social Media Summit in Brussel. Een evenement met tal van interactieve sessies waarbij je op één namiddag uit 18 sessies kan kiezen in functie van je interesses.

 

 

 

Antoine Smets

Plaats reactie