Scroll to top

Top

Geen reacties

6 lessen van de mede-oprichter van het Belgische Real Impact Analytics

Gepost op 10/08/2016
6 lessen van de mede-oprichter van het Belgische Real Impact Analytics

Voor velen zegt Real Impact Analytics (RIA) misschien niets. Deze start-up is echter één van de succesverhalen in het Belgische start-up landschap. Ondertussen werken er 120 mensen is het bedrijf actief op 3 verschillende continenten. RIA is actief in de Big Data industrie en helpt telecombedrijven data analyses te gebruiken in hun dagelijks activiteiten. Het bedrijf werd opgericht door 2 jonge consulenten waaronder de huidige CEO Sébastien Deletaille (rechts op de foto). Vorige week sprak hij jonge ondernemers toe op Co.Station een werkplek voor startende ondernemingen. Dit event werd georganiseerd door de webdevelopment school Le Wagon.  Hierbij de lessen die Sébastien tijdens het boeiende interview meegaf.

Vind zo snel mogelijk een betalende klant die feedback geeft over de eerste versie van je product

Tijdens de begindagen van RIA hadden Sébastien en Loïc (de andere mede-oprichter) geen product maar wel een ex-klant van tijdens hun consultancy periode. Deze klant was het Afrikaanse Telecom bedrijf MTN, actief in 22 landen met meer dan 230 miljoen klanten. Het bedrijf zat op een goudmijn aan informatie over haar klanten maar had veel moeite om deze data te interpreteren en te analyseren. Sébastien en Loic bouwden een Excel table (Pivot table) waarmee MTN op een heel simpele manier kon uitzoeken in welk land ze de meeste sim-kaarten hadden verkocht. Voor deze eerste dienst betaalde MTN de 2 oprichters 20.000 euro en Real Impact Analytics was geboren. De filosofie van Sébastien is om nooit gratis te werken, “wat niet wordt geremunereerd heeft geen waarde”, zijn advies is om zo snel mogelijk een klant te overtuigen om te betalen en dan samen met de klant de oplossing te bouwen.

Werf enkel mensen aan die slimmer zijn dan jezelf

De sterkte van RIA zijn de mensen die er werken. Vanaf de begindagen zijn de oprichters er in geslaagd om technisch toptalenten aan te trekken. Doordat vanaf de start slim te rekruteren had het bedrijf al snel een reputatie opgebouwd van een plek waar toptalenten uitgedaagd werden en goed omringd waren. Dit heeft een positieve trend ingezet waardoor tot op heden het bedrijf de beste mensen kan aantrekken.

Een goede bedrijfscultuur is cruciaal voor elke onderneming

De bedrijfscultuur drijft de motivatie van de mensen die er werken. Bij RIA zijn er drie vaste waardes: autonomy, mastery en purpose. Volgens de oprichter is dit de goede formule om jonge mensen te motiveren. Geef ze beslissingsrechten en autonomie, laat hen toe om zich te verdiepen in bepaalde vaardigheden en geef hen zinvol werk. Ook transparantie is belangrijk voor een gezonde bedrijfscultuur, zo komt het volledige RIA team elk kwartaal samen en worden alle cijfers gecommuniceerd of deze nu goed of slecht zijn.

Investeer veel tijd in je eerste referentie en de rest van de markt zal volgen

Je eerste klant is een hele uitdaging, je kan nog geen referenties voorleggen en je hebt nog alles te bewijzen. Volgens Sébastien is dit één van de moeilijkste uitdagingen van een start-up maar wel een cruciale stap. Een goede eerste referentie opent vele deuren. RIA heeft dit slim uitgespeeld door heel veel tijd en geld te investeren in het uitbouwen van een goede relatie met hun eerste klant. Zo zijn ze ondertussen actief in bijna alle markten van MTN, hun eerste klant. Dankzij deze klanten konden ze andere prospecten cijfers en referenties voorleggen waardoor ze veel snellen nieuwe contracten hebben kunnen binnenhalen.

Bouw een product en geen dienst, en dit vanaf de eerste dag

RIA is net door een transitiefase gegaan van bijna 18 maanden. RIA heeft zich heruitgevonden van een dienstenbedrijf tot een volwaardig software (product) bedrijf. Het verschil is cruciaal, vandaag betalen de klanten van RIA licenties om gebruik te kunnen maken van de RIA producten. Voor de transitie betaalden de klanten op projectbasis en in functie van het aantal werkdagen dat de consultants van RIA aan de oplossing van de klant hadden gewerkt. Dankzij deze transitie heeft RIA niet enkel een veel stabielere cashflow maar kunnen ze ook hun producten continu verbeteren. Ook de waarderingen van productbedrijven liggen veel hoger dan dienstenbedrijven. Want daarover is Sébastien heel duidelijk, de kans dat RIA ooit verkocht zal worden ligt veel hoger dan de kans dat RIA onafhankelijk groeid tot één van de topwereldspelers in de markt.

Experimenten zijn het levensbloed van groei

Een laatste tip van Sébastien was dat je continu moet experimenteren. Probeer bijvoorbeeld nieuwe markten aan te boren onder het mom van experimenten. RIA is momenteel buiten de Telecommarkt aan het experimenteren om te zien of er misschien in andere industrieën interesse is naar hun producten. De manier van werken en product ontwikkeling binnen RIA wordt ook zeer experimenteel aangepakt. Samen met klanten bouwen ze prototypes en testen ze deze uit om zo sneller tot nieuwe inzichten te komen.

Indien verdere interesse ga zeker eens naar de website van RIA! Je kan ook het hele gesprek opnieuw bekijken via de video hieronder.

Antoine Smets

Plaats reactie

6-lessen-van-de-mede-oprichter-van-het-belgische-real-impact-analytics