Scroll to top

Top

Geen reacties

Tesla laat de concurrentie in de startblokken en blijft gas geven

Gepost op 22/05/2017
Tesla laat de concurrentie in de startblokken

De voorbije maanden heeft Tesla een stevige spurt geleverd op de beurs. Dit veroorzaakte stevig wat tumult bij de vaste waarden op de amerikaanse aandelenmarkten. Ford en General Motors waren tot kort de meest waardevolle automobielbedrijven in de US. Tesla, bijna 14 jaar oud, is de jonge rebel die nu de matuurdere bedrijven, respectievelijk 108 en 113 jaar oud, het nakijken laat. De spurt bracht de waarde van Tesla op $52.5 miljard.

Waarom Tesla?

Tesla boezemt de gevestigde autoproducenten al langer schrik in. In lijn met de visie van de CEO Elon Musk is het erin geslaagd om de bouw van een wagen volledig opnieuw uit te vinden. Niet enkel de aandrijving, maar alle productielijnen, materialen en systemen werden heruitgevonden. Tesla bouwt elk onderdeel van de wagen zelf binnen het bedrijf, waar de traditionele automakers vooral enkel de assemblage van de aparte onderdelen voor hun rekening nemen.  De onderdelen worden geproduceerd door een resem aan toeleveranciers.

Tesla had van de start een apart idee over hoe ze hun droom van elektrisch vervoer naar de markt konden brengen. Hun eerste model was de Tesla Roadster, een dure sportwagen die in laag volume werd verkocht om de ontwikkeling van een goedkoper model met grotere verkoopcijfers mogelijk te maken, de huidige Models S en Model X. Die modellen financieren op zich dan weer de goedkope elektrische auto die ze in grote getallen zullen verkopen, Model 3. (sidenote: combineer de naam van deze 3 modellen en je krijgt wat inzicht in de humor van een miljardair met de droom om Mars te koloniseren: S3X)

Waarom nu?

De spurt op de aandelenmarkten komt er nadat Tencent, het enorm succesvolle Chinese Facebook, een aandeel van 5% kocht in het bedrijf. Tesla kon ook een productievolume van 25 000 wagens voorleggen, wat beter was dan verwacht. Samen met de aankomende Model 3 zijn er veel verwachtingen die ingelost worden die het vertrouwen in het bedrijf alleen maar versterken.

Voor Tesla topman Elon Musk is dit nog maar het begin van zijn visie op transport. Recent kocht Tesla haar neefje SolarCity. SolarCity moderniseerde het zonnepaneel en past perfect in het Tesla verhaal (het werd ook opgericht met hulp van Elon Musk). Daarbovenop bouwt Tesla verder aan zijn Gigafactory, een hoogtechnologische productiefaciliteit in de woestijn van Nevada. Deze fabriek zal de grootste ter wereld zijn en bouwt in samenwerking met Panasonic de meest efficiënte batterijen voor de Tesla wagens. Deze puzzelstukken laten ons nu al toe om ons huis met SolarCity zonnepanelen te voorzien, die onze Tesla wagen oplaadt.

Goed op weg

De toekomst is gefocust op zelfrijdende voertuigen. Het doel is om cargo en massatransport te automatiseren zodat er geen mens aan te pas komt voor het vervoer van goederen en mensen. De autopilot in Model S is hier al een sterk voorbeeld van. Uiteindelijk ziet Elon Musk Tesla evolueren naar transport als een dienst, waarbij je een abonnement neemt op het Tesla netwerk in plaats van een wagen te kopen. Geen onderhoud, parkeerzorgen of brandstof, enkel een zelfrijdende auto die je oppikt en afzet waar je wil en 24/7 beschikbaar is.

Tesla is goed bezig zijn visie waar te maken, de toekomst zal het uitwijzen zou je zeggen, maar zoals Warren Buffet, de legendarische investeerder, het beter formuleert:

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre.”

Jaap Vergote

Plaats reactie