Scroll to top

Top

Geen reacties

Sentiance zet mens centraal dankzij technologie

Gepost op 04/03/2015
Sentiance zet mens centraal dankzij technologie

We waren aangenaam verrast toen we de aanwezigheid van een aantal #BeTech startups zagen hier in Barcelona. 4 Years From Now (4TYFN), wat zo’n beetje de speelplaats is voor de startups op Mobile World Congress, is de uitvalsbasis voor onder andere Guardsquare, Survey Anyplace, Planza en ook Sentiance.

Sentiance

We hadden een aangename babbel met Filip Maertens, founder en chief product officer van deze laatste Belgische startup. Onder andere de recentelijke naamsverandering van Arguslabs naar Sentiance trok onze aandacht en we wilden graag wat meer weten over de ins en outs van het bedrijf dat recentelijk 2 miljoen Dollar ophaalde bij Volta Ventures, QBic en een aantal gekende business angels.

Wat voorafgaat

In 2012 is de idee rond Sentiance beginnen rijpen in het brein van Filip, die een achtergrond heeft in neurowetenschappen. Na een eerste succesvolle exit van zijn eerste startup Securax aan Ernst & Young, en een carriere van meer dan 10 jaar in cyber-security, was het tijd voor iets totaal nieuws. Gezien zijn verleden kwam de idee rond artificiële intelligentie (A.I.) en het gebruik van sensoren als nieuwe bron van ‘big data’ al snel de kop opsteken. Destijds waren er echter nog niet veel toepassingen voor dit concept. Als Filip zijn idee pitchte kreeg hij dan ook meermaals koude reacties, maar zoals het een echte ondernemer betaamt, gaf hij niet op, wat dus vandaag vruchten afwerpt. Dit mede door het toenemend belang en aanwezigheid van sensoren allerhande. Met een verwachting van meer dan 1 triljoen sensoren die ons leven zal verbinden vanaf 2020, ligt hier een gigantische opportuniteit.

Arguslabs gisteren, Sentiance vandaag

Het verschil tussen Arguslabs en Sentiance zit’m voornamelijk in de semantiek. De rebranding kwam er dan ook omdat, na de de laatste kapitaalronde, het moment bij uitstek was aangebroken om duidelijker te maken wat het bedrijf nu juist doet.

Vandaag de dag is Sentiance belange geen labo meer. De professionalisering is sterk doorgevoerd, iets wat je ook duidelijk hoort en ziet in de interacties.

Meerwaarde voor ons allemaal

De tech startup ontwikkelde een technologie die, in mensentaal, toelaat om smartphones en andere slimme apparaten nog slimmer te maken zodat deze kunnen anticiperen op het gedrag en de gewoontes van de gebruiker. Je zou het een beetje kunnen zien als Google Now op steroïden. Dankzij contextueel besef (uur, locatie, temperatuur, hartslag…) zorgt de Sentiance technologie ervoor dat slimme apparaten de gebruiker beter bedienen in zijn of haar situatie.

Sentiance

Zo krijgt de smartphone een belangrijkere rol in iemands leven, maar zou deze tegelijk minder aanwezig worden. Je hoeft dus zelf geen acties meer te ondernemen (applicaties openen etc) om de juiste informatie te krijgen die je op dat moment nodig hebt.

Meerwaarde voor bedrijven

Sentiance maakt gebruik van geobserveerde ‘big data’ om bovenstaande te kunnen faciliteren voor de consument. Ook de klanten van Sentiance, zoals grote telecom providers of verzekeringsfirma’s, hebben veel baat bij het werken met Sentiance technologie. Juist omdat de technologie van de Belgische startup zo data gedreven is, laat dit bedrijven toe om meer gefactualiseerde en betrouwbare beslissingen te nemen. Een verzekeraar kan in dit verhaal op basis van data beslissen welke verzekering best bij iemand past, en niet langer op basis van een papiertje dat door de verzekeringsnemer zelf naar willekeur wordt ingevuld.

Sentiance in de toekomst

Filip gelooft sterk in de toekomst van voorspellende data en artificiële intelligentie. Dankzij de enorme focus op het inzetten van data in verschillende industrieën gaat artificiële intelligentie met rasse schreden vooruit. Ook de exponentiële groei van computer- en rekenkracht heeft een positief effect op A.I. (denk maar eens aan IBM Watson).

Sentiance

Het pijnpunt van artificiële intelligentie in relatie tot de meerwaarde van de mens, ziet de founder ook volledig anders. Hij erkent dit juist als een trigger om de mens te doen nadenken over zijn rol binnen de maatschappij. Technologie is gemaakt om de mensheid te ondersteunen, niet om die te vervangen.

De volgende grote stap binnen A.I. zou de toevoeging van bewustzijn aan machines kunnen zijn. Een weg die nog niet geplaveid is, maar wel aan de vooravond van ontdekking staat ;).

Ludwig

Plaats reactie