Scroll to top

Top

Geen reacties

Robocar | Is racende AI het kijken waard?

Gepost op 11/03/2017
Robocar | Is racende AI het kijken waard?

In Barcelona werd er vorige week wel meer aangekondigd dan enkele telefoonmodellen. Roborace stelde er de Robocar voor, een elektrische sportwagen die autonoom naar die eindstreep racet. Het doel van Roborace is dan ook duidelijk: zij willen de eerste racecompetitie voor zelfrijdende auto’s opstarten.

De Robocar is beduidend groter dan de typische F1-bolide: maar liefst 4,5 meter lang en 2 meter breed. Binnenin vinden we het kloppend hart terug onder de vorm van een 540kW batterij. Deze levert de energie om de 4 krachtige motoren met een vermogen van 300kW voort te stuwen. Met een topsnelheid van 320 kilometer per uur is de Robocar geen slak. Andere items op de specificatielijst zijn radars, ultrasone en optische sensoren en LIDARs. Dit zijn de gebruikelijke sensoren die we al eerder zagen in andere zelfrijdende bolides. Dit levert een ton aan data op. Het is de taak van de Nvidia Drive PX2 chip om dit allemaal tijdig te verwerken en om te zetten in nuttige stuur-, rem- en acceleratieinput.

De wagen ziet er fantastisch uit. We hadden het ook niet anders verwacht, het was immers Daniel Simon die verantwoordelijk is voor het design. De naam zegt je in eerste instantie misschien weinig, maar weet dat dit de man is die onder andere aan Tron: Legacy, Oblivion en Captain America: The First Avenger werkte. Ook in de autowereld wist hij al naam te maken door mee te helpen met de reboot van Bugatti en de Hispania F111-bolide.

Als nerd krijg ik het helemaal warm vanbinnen: de Robocar combineert mijn passie voor wagens met mijn dagdagelijkse job rond artificiële intelligentie. De vraag is echter of mensen ook geboeid gaan kunnen kijken naar Roborace. Autosport is opgebouwd uit lawaai, spektakel en in zeker zin gevaar.

Neem nu het lawaai. In 2014 werden alle wagens in Formule 1 verplicht een V6-motor met turbo  te gaan gebruiken. Het geluid ging er bijzonder op achteruit: fans wereldwijd schreeuwden moord en brand. Er werd nostalgisch teruggedacht aan de V10-motoren van weleer, schreeuwende, brullende en indrukwekkende machines. Het zal er niet beter op worden met Roborace. Met hun zoemende elektrische motoren doen ze me eerder denken aan een vervelende mug.

Ik durf ook het spektakel in twijfel trekken. De meest memorable momenten in motorsport ontstaan uit ego’s die willen winnen, twee ego’s die risico’s willen nemen. Ingenieurs zullen hun AI typisch vrij risicoavers maken: ze willen het seizoen voltooien. En AI kan teamorders niet negeren zoals menselijke ego’s dat kunnen. Ook de occasionele stuurfout zorgt voor spektakel. Hoe saai zouden uithoudingsraces worden als het puur op technologie aankwam en niet op de alertheid van de piloten?

Autosport heeft ook een aspect van gevaar. Denk maar terug aan de groep B rally’s van destijds. Ook in F1 is het minder dan 3 jaar geleden dat er een dodelijk slachtoffer viel. De rijders lopen risico, wagen hun nek en worden daarvoor op handen gedragen door hun publiek. Zullen we ooit een artificiële intelligentie gaan bejubelen? En wat moet er dan gebeuren met de knappe deernes die de winnende rijders een kus mogen geven op het podium?

Roborace is een geweldig initiatief om technologie vooruit te krijgen. Elektrische wagens zijn de toekomst en de manier om ons milieu te sparen. Ik zie Roborace en de Robocars echter nog niet onmiddellijk een kijkcijferkannon worden. Daarvoor mist het lawaai, spektakel en gevaar.

Bram Vandewalle

Plaats reactie