Scroll to top

Top

Geen reacties

Open Mobile Summit | Emotionele A.I. en platformen overal

Gepost op 01/12/2017
Open Mobile Summit | Emotionele A.I. en platformen overal

Deze week waren we met Technologium te gast op de Open Mobile Summit in San Francisco. Dit jaarlijkse event wil mobiele marketers een kijkje geven in de toekomst van de globale mobiele industrie. Het leuke aan dit event is dat er een gezonde mix is van startups (zoals Smule, Eventbrite en AirBnB) en traditionelere multinationals (zoals American Express, Avis en Unilever). Een interessante cocktail om beter te begrijpen hoe heel verschillende spelers de mobiele toekomst inschatten en aanpakken.

Er zijn een aantal gedeelde noemers die heel duidelijk naar voor kwamen tijdens de Open Mobile Media Summit.

Decentralisering van digitale en fysieke platformen

Een heel prominent element dat door de verschillende sprekers meermaals herhaald werd, had betrekking op de decentralisering van platformen. Bedrijven (groot of klein) mogen niet langer verwachten dat consumenten naar hun winkel gaan, hun website bezoeken of hun app gebruiken.

De moderne mobiele consumenten verwachten dat ze in interactie kunnen treden met bedrijven en merken waar zij zich op dat moment bevinden. Ben je bijvoorbeeld aan het Whatsappen met je vrienden om vanavond iets te gaan eten, dan moet een restaurant aan die conversatie kunnen deelnemen. Een bedrijf zoals TGI Friday speelt daar handig op in met een conversationele chatbot.

Open Mobile Media Summit

Een ander prachtig voorbeeld (zie afbeelding hierboven) werd aangehaald in de context van supermarkten. Een moderne supermarkt moet onderdeel worden van het fysieke huis. Als organisatie mag je niet verwachten dat een consument zich in de toekomst nog verplaatst om boodschappen te doen, maar je wil natuurlijk wel onderdeel blijven van de consument zijn leven. Wat doe je dan? Wel, je maakt de supermarkt onderdeel van het huis. In concreto zagen we het voorbeeld van een huis waar een ‘Amazon’ frigo automatisch werd aangevuld door drones. Zo heb je altijd de nodige producten in huis en hoef je nooit meer naar de supermarkt. Een gedecentraliseerde kijk op de moderne supermarkt met andere woorden.

Artificiële intelligentie is niet genoeg

A.I. wint zonder enige twijfel de prijs als technologisch buzzword van 2017. Als het verder zal gaan dan buzz en effectief waarde zal toevoegen, moet nog blijken. Heel wat bedrijven geloven alvast dat slimme computers die verder gaan dan het uitvoerende een belangrijke troef zijn om toekomstige successen te boeken.

Je voelt wel dat heel wat bedrijven naarstig op zoek zijn naar hoe ze A.I. kunnen integreren binnen hun respectievelijke structuren en waar de complementariteit zit tussen mens en slimme machine. Als we een vraag stellen rond de impact van A.I. op tewerkstelling, dan wordt het antwoord ontweken of genegeerd. Het voelt voor velen nog steeds wat aan als een taboe, alhoewel dat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Een andere caveat rond A.I. kwam naar boven in de context van rechtstreeks contact tussen de artificiële intelligentie en de consument. Hier hebben we het dus niet over A.I. die op de achtergrond draait en bepaalde bedrijfsprocessen optimaliseert, maar over een computer die in gesprek gaat met een mens. De grote uitdaging ligt’m daar in het gebrek aan artificiële EQ. De hamvraag is hoe A.I. een emotionele intelligentie kan ontwikkelen die empathie en sympathie mogelijk maakt. Een vraag die meteen ook een volledig ethisch debat opent.

Open Mobile Media Summit

We waren grondig onder de indruk van Mark Rolston zijn betoog binnen deze context. Hij had het over de ‘Meta-me’, of de digitale versie van onszelf. De versie die we aan de buitenwereld willen tonen. De versie met perfecte Instagram foto’s, super leuk gevonden Facebook posts en hoog scorende profiel updates op LinkedIn. Wat als die digitale versie van onszelf, die eigenlijk al een eigen leven leidt, nu ook nog eens de intelligentie heeft om de perceptie verder te kneden op basis van emotionele intelligentie. Het risico dat we twee persoonlijkheden ontwikkelen en een dubbel leven leiden, lijkt dichterbij dan ooit tevoren.

Bovenstaande filosofische reflectie even terzijde. Alle bedrijven die de revue passeerden tijden de Open Mobile Summit zijn op één of andere manier met artificiële intelligentie aan het experimenteren. In de meeste gevallen gaat het bij consument georiënteerde bedrijven over conversationele en contextuele chatbots en bij organisaties die zich focussen op andere bedrijven over het inzetten van A.I. voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en interne structuren.

Actie in de mobiele marketing taxi

Als mobiele marketer is het dus zaak om gedurende de komende maanden lang en diep na te denken over hoe het concept van gedecentraliseerde platformen en artificiële intelligentie een rol kunnen spelen binnen de context van een project, een bedrijf en in het verlengde de volledige maatschappij. Dat experimenteren en het ontwikkelen van testomgevingen belangrijk zijn, staat als een paal boven water. Meer dan ooit zal een ‘laat ons dat gewoon eens proberen’ ingesteldheid cruciaal zijn om relevant te blijven.

Check zeker ook eens Technobot. Onze eerste conversationele chatbot (die nog veel te leren heeft), maar al een idee heeft van hoe wij  nadenken over A.I. en gedecentraliseerde platformen binnen de technologie nieuws industrie! 👇👇

Technobot

m.me/technologium

 

Ludwig

Plaats reactie