Scroll to top

Top

Geen reacties

Messenger Kids | Is de Facebook verjongingskuur ethisch verantwoord

Gepost op 05/12/2017
Messenger Kids | Is de Facebook verjongingskuur ethisch verantwoord

Dat Facebook een ‘oud’ sociaal netwerk is, wordt duidelijk als je met generatie Z spreekt. Deze generatie volgt de Millennials op en positioneert zich reeds als een belangrijke marktsegment. Generatie Z heeft moeite met Facebook en begrijpt niet meteen de meerwaarde van het netwerk. Wat is spannend of leuk aan statusupdates of foto’s delen met een netwerk van mensen dat je nauwelijks kent?

Meer nog, er bestaat zelfs een lichte haatverhouding tussen het dominante sociale medium en de tieners en jonge twintigers. Ze vinden het helemaal niet cool om op hetzelfde sociale netwerk actief te zijn als vader- en moederlief. Echter, het ziet ernaar uit dat Facebook generatie Z voorlopig links laat liggen. Met de nieuwe Messenger Kids applicatie focust de technologie gigant zich op een nog jongere generatie, meer bepaald kinderen jonger dan 13 jaar…

Messenger Kids

In de Verenigde Staten opende Messenger Kids meteen de doos van Pandora. De publieke opinie vindt het ethisch onverantwoord om jonge kinderen, zij het onrechtstreeks, te benaderen als commerciële doelgroep en hen aan te zetten om een online identiteit uit te bouwen.

Facebook beweert dat Messenger Kids er kwam na heel wat gesprekken met ouders en organisaties die de belangen en veiligheid van jonge kinderen behartigen. Zo hebben kinderen de toestemming van hun ouders nodig om met Messenger Kids aan de slag te gaan of om nieuwe vrienden te maken via de app.

In realiteit lijkt bovenstaande niet waterdicht. Zo kunnen kinderen via een vals volwassen Facebookprofiel zichzelf toestemming geven en kunnen ook volwassenen een kinder account aanmaken. Met de maturiteit van artificiële intelligentie verwachtten we dat de profielfoto die gekozen wordt voor Messenger Kids gescand wordt op leeftijd, wat dus niet gebeurt.

Messenger Kids

De moraal van het verhaal

Facebook is niet het enige technologie bedrijf dat deze jonge doelgroep langzaam maar zeker benadert. Zo lanceerde Google eerder dit jaar Family Link en zet ook Amazon in op kinderen door op de Echo specifieke kids apps te voorzien.

De hamvraag is natuurlijk indien kinderen reeds genoeg beseffen dat ze via bovenstaande voorbeelden commercieel benaderd worden. Kunnen ze genoeg het onderscheid maken tussen advertenties en informatieve content en is het verstandig om kinderen reeds zo vroeg bloot te stellen aan informatie die bedoeld is om munt uit te slaan? Staan kinderen reeds kristisch genoeg in het leven, en meer nog, brengen bovenstaande apps een kritische ingesteldheid niet in gevaar?

Uit een Amerikaanse studie blijkt alvast dat ouders heel sceptisch staan ten opzichte van sociale media in de context van kinderen. Sceptischer dan ten opzichte van smartphones of andere draagbare technologie bijvoorbeeld. Dat producten zoals Messenger Kids en Family Link een discussie aanwakkeren rond de online veiligheid en online identiteit van kinderen lijkt een gunstig neveneffect. Indien de producten zelf een geschenk zijn, moet nog blijken.

Ludwig

Plaats reactie