Scroll to top

Top

Geen reacties

Messenger Day | Facebook gaat door een existentiële crisis

Gepost op 22/03/2017
Messenger Day | De Facebook MeToo strategie

Facebook lijkt het wel heel moeilijk te hebben met originaliteit de laatste tijd. Nadat het zonder veel buzz Instagram Stories lanceerde, wat eigenlijk niets meer of minder is dan een kopie van Snapchat Stories, volgde Whatsapp Status. En nu kopieert Facebook ook Snapchat Stories binnen haar Messenger applicatie.

Messenger Day

Facebook blijkt goed begrepen te hebben dat de toekomst van berichten sturen heel visueel is. Met foto’s kan je vooral emotie delen en video laat dan weer toe om, naast emotie, ook informatie toe te voegen aan berichten. Met ook de ganse Augmented Reality space in volle opmars, lijkt vooral video de voor de hand liggende keuze binnen de toekomst van berichtgeving.

Messenger Day is conceptueel een complete kloon van Snapchat Stories. Je neemt een foto of maakt een video, voegt er eventueel een beetje tekst aan toe, smijt er naar believen wat figuurtjes op en je trekt over het geheel een filterke. Vervolgens kies je ervoor om dit moment aan je Day toe toe te voegen of te delen met je Facebook vrienden. Euhm, hallo Snapchat.

De hippe millennials en Generatie Zs achterna

Messenger Day is opnieuw een bewijs dat Facebook een oud sociaal netwerk aan het worden is en het daar heel moeilijk mee heeft. Het ziet dat de jonge generatie naar hartelust snapt en de authenticiteit van Snapchat apprecieert. Facebook gaat in essentie door een soort van midlifecrisis, en zoals het ook bij mensen gaat, probeert het hip te blijven door the new kids on the block na te bootsen.

De continue MeToo strategie van Zuck en co wijst op een existentiële crisis die niet kan blijven duren. Millennials en Generatie Zs houden van creativiteit, authenticiteit en uniciteit. Door blijvend vast te klampen aan de copy-paste strategie jaagt het alleen maar meer jongeren weg van het netwerk en groeit de rebellie alleen maar verder.

Hopelijk hebben ze nog wat originaliteit in hun kas daar bij Facebook. We verwijzen hier voornamelijk naar het VR verhaal dat nog zijn intrede moet doen binnen de social media industrie. De acquisite van Oculus en de distributiekracht van de blauwe F biedt een mooie kans om jongeren voor zich te winnen. En ditmaal niet door gewoon iets te kopiëren. Schaam Facebook, schaam.

Ludwig

Plaats reactie