Scroll to top

Top

Geen reacties

Mastodon | De toekomst van Twitter volgens Generatie Z

Gepost op 18/05/2017
Mastodon | De toekomst van Twitter

Het lijkt alsof we aan de vooravond staan van een nieuw social media tijdperk. De eerste generatie sociale netwerken zoals Facebook en Twitter hebben het moeilijk om jonge Millennials en Generatie Zs te charmeren. Ik had het hier reeds over in een vorig artikel, maar het komt erop neer dat jongelingen op zoek gaan naar bepaalde elementen die niet meteen een kern onderdeel zijn van de oude generatie sociale netwerken.

Zo hecht generatie Z veel belang aan creativiteit, transparantie, correctheid en veiligheid. Gezien hoe het er vandaag aan toegaat bij Facebook en Twitter, niet meteen een match made in heaven. Wat een probleem is voor de oude generatie is een opportuniteit voor de nieuwe generatie, zo gaat dat nu eenmaal.

Snap lijkt Instagram (en dus Facebook) altijd een stap voor te zijn als het neerkomt op het uitrollen van nieuwe waardevolle functionaliteiten en nu probeert een nieuwe kid on the block genaamd Mastodon, Twitter op een generatie Z manier uit te bouwen.

Wat is Mastodon nu net

Wel, een vraag waar ik het ook nog altijd wat moeilijk mee heb als ik kijk naar de messy interface (doet een beetje denken aan Hootsuite). Echter als ik het vanuit een conceptueel standpunt bekijk, dan klopt het volledig.

Mastodon

In essentie is Mastodon een open social messaging platform dat je toelaat om volledig in control te zijn over wie je Toots (hoe de berichtjes die je deelt op Mastodon heten) ziet. Je hoeft dus niet te kiezen tussen een privé of publieke account, maar je kan per bericht de privacy instellingen kiezen. Hiermee speelt het netwerk in op de veiligheid die jonge mensen zo belangrijk vinden.

Ten tweede is Mastodon volledig open source. Dit houdt in dat de volledige community allerhande varianten van Mastodon kan bouwen. In tegenstelling tot Twitter dat in het verleden meermaals heeft getoond het gesloten model te verkiezen. Het kapotmaken van Meerkat is daar een voorbeeld van. Door Mastodon ook technisch open te bouwen, wordt transparantie gefaciliteerd.

Een derde punt waar Mastodon punten scoort, is de creativiteit waarmee je berichtjes kan maken. Eerst en vooral word je niet gelimiteerd tot 140 karakter en kan je vooraleer je Toot de wereld in te sturen een soort van waarschuwing inschakelen in verband met de informatie die je deelt. Als je een videootje deelt dat gevoelige informatie bevat, kan je ervoor zorgen dat het filmpje niet direct zichtbaar wordt.

Een slag in het water?

Als Mastodon er binnen een jaar nog zal zijn, is koffiedik kijken. De oprichter, een 24 jarige Duitser, lijkt zich voorlopig helemaal niet druk te maken over de financiëring van het project. In zijn huidige vorm wordt Mastodon gefinancieerd via een Patreon account die maandelijks een kleine 2000 US Dollar oplevert. Genoeg om de kosten van het platform te dragen. De oprichter heeft ook niet de doelstelling om rijk te worden met Mastodon, maar wil een platform bouwen dat de verwachtingen van de nieuwe generatie inlost.

Mastodon

Dat waarde bouwen voorop moet staan, is duidelijk. Dit gezegd zijnde is een gezonde portie zakelijk en marketing acumen ook broodnodig om duurzaam te groeien. Voorlopig klokt Mastodon af op 42 duizend gebruikers. Omwille van de grote (?) inflow aan nieuwe gebruikers kan je voorlopig niet meer registreren. Je kan je vragen stellen bij deze bottleneck.

Bon, ik ben fan en geloof in het waardevoorstel van Mastodon. Vooral het gefedereerde model van content creatie en content distributie krijgt mijn aandacht. Dit model garandeert dankzij haar conceptie relevantie van informatie. En het is nu net de irrelevantie bij bestaande netwerken die voor mij contentwise een grote uitdaging is en zal blijven.

Ludwig

Plaats reactie