Scroll to top

Top

Geen reacties

De Jacquard | Een door Google aangedreven jeansvestje

Gepost op 17/10/2017
De Jacquard | Een door Google aangedreven jeansvestje

Zo nu en dan kom je technologie producten tegen waarmee je moeite hebt ze te plaatsen. Wel, dat onbevangelijk gevoel overviel ons toen we op een Google persconferentie eerder deze maand plots met een slim Levi’s jeansvestje rondliepen.

Om eerst even iets recht te zetten. De officiële benaming van dit bewuste jeansjasje is de ‘Levi’s Commuter Trucker Jacket met Google Jaquard’, maar zeg nu zelf, dat leest helemaal niet zo goed in een titel. Technologisch gaat het in essentie over de integratie van een slimme textiel die de naam Jaquard kreeg. Wat net slim is aan deze textiel is dat het aanraakgevoelig is. Zo kan je door te tikken of te swipen bepaalde commando’s triggeren die kunnen uitgevoerd worden door een output apparaat, zoals een smartphone.

Google integreerde deze slimme textiel (Jacquard) in het jeansvestje waardoor de drager plots een intelligent kledingstuk aan heeft. Echt vernuft wordt het pas wanneer de jeansvest verbonden wordt met een smartphone via een specifiek ontwikkelde app voor Apple en Android. Dankzij deze app kan je instellen welke acties nu net moeten gebeuren als je tikt, swipet of je hand horizontaal op de mouw legt. Zo volstaat een eenvoudige tik op het uiteinde van de mouw voor het starten van muziek of kan je door je mouw te bedekken met de platte hand een inkomend gesprek weigeren.

Google ATAP

Project Jacquard werd ontwikkeld binnen de Google ATAP (Advanced Technology And Projects) divisie. Een specifiek team binnen de Amerikaanse technologie gigant dat focust op het ontwikkelen van innovatie gedreven hardware projecten. Naast Jacquard werkt Google ATAP ook aan SOLI, een project dat als prototype een chip heeft ontwikkeld dat zingtuiglijke commando’s registreert en omzet in bepaalde acties. Zo kan je door je wijsvinger en duim op elkaar te drukken het induwen van een knop triggeren.

Jacquard

Google ATAP startte begin 2014 aan project Jacquard en lijkt het serieus te menen met het innoveren van de mode industrie. Het slimme jeansvestje is het eerste vermarkte product dat gebruik maakt van Jacquard technologie, maar zal zeker niet het laatste zijn. De technologie van Jacquard zit immers reeds verweven in de vezels die gebruikt worden voor het fabriceren van allerhande kledij.

FashionTech

Dat de mode industrie de aandacht verdient van Google blijkt niet enkel uit Jacquard en de daaruitvolgende productlijn. Het ‘We Wear Culture‘ project is eveneens een indicatie dat het technologie bedrijf erop uit is om een impact te hebben. Uit We Wear Culture kunnen we deels afleiden dat Google de goodwill van het internationale fashion establishment voor zich wil winnen door kleren en cultuur in één adem te noemen. Door een community van mode fans voor de Google kar te spannen, wordt het winnen van de harten meteen een pak eenvoudiger.

Het zou misschien wat kort door de bocht zijn om het We Wear Culture initiatief rechtstreeks als lobby voor het domineren va de mode industrie af te schilderen, maar we kunnen niet onkennen dat het intrigerend is om de Google marketing strategie wat beter te begrijpen. Het feit dat de slimme jeansvest sedert kort ook verworven werd als permanent stuk door het Cooper Hewitt design museum laat eveneens weinig aan de verbeelding over. Een onschuldige zet die ervoor zorgt dat een ‘eenvoudige’ innovatie plotseling onderdeel wordt van een stuk cultuur…

Ludwig

Plaats reactie