Scroll to top

Top

Geen reacties

Europa | imec schrijft mee aan het verhaal van autonome wagens

Gepost op 02/02/2018
Europa | imec schrijft mee aan het verhaal van autonome wagens

In onze reeks over Europees ondernemerschap en Europese innovatie en technologie hadden we het reeds over de farmaceutische KMO Flen Pharma, het Art2Work project en de onderzoeksinstelling imec.

In dit artikel focussen we op de samenwerking tussen Europese industriële spelers en Europese onderzoeksinstellingen. Meer bepaald binnen het kader van de toekomst van mobiliteit en autonome wagens. Het is immers zo dat het R&D powerhouse imec een nauwe samenwerking heeft opgezet met het in Duitsland gevestigde Infineon.

De toekomst van autonome wagens

Dat zelf rijdende auto’s er effectief aankomen, is overduidelijk. Technologie bedrijven zoals Faraday Future, Byton, Waymo of Tesla zijn volop hun wagens en de technologie aan het klaarstomen om de markt aan te boren en hun stukje van de koek te verzilveren.

Vandaag wordt de autonomie van wagens uitgedrukt in niveaus. Er zijn in totaal vijf niveaus, waar niveau 0 gelijk staat met wagens die volledig door de mens worden gecontroleerd (vertragen en versnellen, remmen, communiceren met andere wagens in het verkeer, etc) en niveau 5 een indicatie is voor volledig autonome wagens. Bij niveau 5 kan de wagen alles wat een mens kan. Het enige wat je als persoon nog dient te doen is een bestemming ingeven en daarmee is de kous af. Vandaag is er reeds technologie aanwezig van niveau 3. Een concreet voorbeeld daarvan is de Audi Traffic Jam Pilot.

Twee grote uitdagingen bij het bouwen van technologie voor autonome wagens zijn prijs en grootte. De chips en sensors voor zelfrijdende auto’s mogen de prijs en de vorm van de wagens eigenlijk niet beïnvloeden.

De 79 Hertz CMOS radar sensor chip van imec en Infineon

In samenwerking met Infineon ontwikkelde imec een chip die het verhaal van volledig autonoom rijden een pak dichterbij zal brengen. De chip beantwoordt aan alle vereisten die nodig zijn om een succesvolle integratie mogelijk te maken.

  • Grootte: De CMOS radar is noemenswaardig kleiner dan bestaande oplossingen. Dit maakt het mogelijk om de chip in te bouwen op verschillende plaatsen. Tot op heden was de autobumper de enige plaats waar dergelijke technologie kon ingebouwd worden. De CMOS chip kan dankzij de kleine vorm ook ingebouwd worden in de deur of andere plaatsen.
  • Prijs: De CMOS-technologie is goedkoop in productie en wordt vandaag reeds in allerhande van technologische producten gebruikt. Denk daarbij aan beeldschermen, camera’s en smartphones.
  • Efficiënt: De CMOS radar sensor is heel energiezuinig en heeft dus een minieme impact op de batterij en het stroomverbruik van de wagen.

Door de handen in elkaar te slaan en met de steun van Europese fondsen slagen imec en Infineon erin om met deze innovatieve oplossing voor de dag te komen. Producenten van autonome wagens moeten heel wat technologische componenten inbouwen binnen een beperkte ruimte. De grootte en de prijs van die technologie is als gevolg ook enorm belangrijk.

Meer over imec

MEC (Interuniversitair Micro-Elektronica Centrum) is het grootste onafhankelijke Europese onderzoekscentrum op het gebied van micro-elektronicananotechnologie, ontwerpmethodes en technologieën voor ICT-systemen. IMEC startte in 1984, als gevolg van een door de eerste Vlaamse regering opgezet programma dat de micro-elektronica industrie in Vlaanderen wilde versterken. Met actieve steun vanuit Europa slaagt imec erin om op globale schaal faam te verwerven en samenwerkingen aan te gaan met spelers uit de academische wereld, de industriële wereld en het start-up veld.

Steven van Kerkhoven

Plaats reactie