Scroll to top

Top

Geen reacties

De Mavic Air | Startschot van het Apple en DJI huwelijksfeest

Gepost op 24/01/2018
De Mavic Air | Startschot van het Apple en DJI huwelijksfeest

Eerder deze week lanceerde DJI, het Chinese technologie bedrijf, in New York een nieuwe drone. De Mavic Air vervolledigt de drone catalogus waarmee DJI reeds het leeuwendeel van de upscale drone markt covert. De keuze voor de minder prijsbewuste consument wordt er alvast niet gemakkelijker op. Dat keuzeprobleem wordt door een ander, relatief goed gekend technologiebedrijf handig ingezet binnen de marketing strategie. Maar hangt er niet meer dan enkel strategie in de lucht?

Apple ter inspiratie

Dat er parallellen bestaan tussen DJI en Apple op vlak van positionering is overduidelijk. Zo richten beide technologie merken zich op consumenten met een hoger inkomen. Om maar een idee te geven; de goedkoopste DJI drone (SPARK)  kost officieel 499 Euro bij Coolblue. De meest prijsbewuste consument gaat niet met een Macbook naar huis voor minder dan 929 Euro. Voor beide prijzen vind je al heel wat goedkopere drones en laptops.

Doelwit gekozen, registers opentrekken

Eenmaal het segment vastgelegd, gaan beide bedrijven vervolgens heel zorgvuldig te werk om dat duurdere segment met producten te populeren die duidelijke gelijkenissen hebben maar tegelijkertijd ook verschillend genoeg zijn om een andere consument aan te spreken. Zo richten de Macbook 12 inch en de DJI Spark zich op mensen die mobiliteit hoog in het vaandel dragen. De Macbook Pro 15 inch en de DJI Mavic Pro willen op hun beurt de harten winnen van de zogeheten prosumers, een marketing term die gebruikt wordt om ‘consumenten die technologie wil gebruiken met een aantal professionele karakteristieken’ te beschrijven.

Kwaliteit en esthetiek

Om die hogere prijzen te rechtvaardigen, focussen beide bedrijven zich bijna met absurde focus op bouwkwaliteit en esthetiek. Binnen het laptop segment wordt de Macbook nu al enkele jaren uitgeroepen tot ‘de mooiste’ en ook DJI bouwt drones die ook een heel typisch uiterlijk hebben. Maar de looks zijn niet genoeg. De bouwkwaliteit is ook van het hoogste niveau. Op CES 2018 kon je met de ogen dicht DJI onderscheiden van de concurrentie. DJI kiest er bewust voor om metaal te gebruiken in plaats van een plastieken behuizing, iets wat Apple ook al sinds de tweede generatie Macbooks doet. Een solide bouwkwaliteit in combinatie met een luxueus uiterlijk, is een goed recept om hogere prijzen te rechtvaardigen, onafhankelijk van de industrie.

Productnamen

Als klap op de parallel vuurpijl loopt de benaming van Apple en DJI producten sinds de lancering van de Mavic Air nu ook gelijk. Binnen de Macbook lijn bestaat er een gewone Macbook, een Macbook Air en een Macbook Pro. Binnen de Mavic lijn bestaat er nu, je raadt het nooit, een gewone Mavic, een goedkopere Mavic Air en een duurdere Mavic Pro. Puur toeval? Dat denken we niet.

Apple DJI huwelijk bijna voltrokken

Dat DJI het favoriete drone merk van Apple is, moet niet gezegd worden. Een bezoek aan de lokale Apple Store alleen al leert dat DJI de aandacht van Apple weet te krijgen. Ook online worden een aantal DJI producten exclusief bij Apple verkocht. Zo kan je de DJI Osmo Mobile 2 voorlopig enkel via Apple kopen en maakte DJI ook de Mavic Pro Alpine White exclusief voor verkoop via Apple.

De convergentie op product niveau en de blijvende exclusiviteit op commercieel niveau zijn duidelijke signalen dat beide merken het wel voor elkaar hebben. Wat destijds startte als een flirt, lijkt een vaste relatie te worden. DJI Kan Apple ook helpen met het verder voet aan wal krijg in China. Apple had met de iPhone X gehoopt verder de consumenten harten te winnen. Met tegenvallende cijfers in China, zou een Amerikaans/Chinees huwelijk wel wat momentum kunnen creëeren.

Plaats reactie