Scroll to top

Top

Geen reacties

De zonnebril revolutie | Snapchat lanceert tweede generatie Spectacles

Gepost op 30/04/2018
De zonnebril revolutie | Snapchat lanceert tweede generatie Spectacles

De aanhouder wint, moet Evan Spiegel – CEO en oprichter van Snap Inc – gedacht hebben. Indien hij het bij het rechte eind heeft, zal nog moeten uitgewezen worden. Het is op z’n minst bewonderenswaardig dat hij besloot een tweede generatie Spectacles op de markt te brengen. Dat die eerste generatie geen succes was, bewijzen de cijfers. Er bleven maar liefst 150 duizend Spectacles over na al de hype, heisa en gekte die gepaard ging met de lancering van Snap haar eerste zonnebril.

De jongens en meisjes bij Snap houden wel van een uitdaging, zo blijkt. Tegelijkertijd kan een sterke positie in de technologie zonnebril industrie strategisch cruciaal zijn voor de toekomst van het jonge bedrijf uit het zonnige Californië. Na al het ge-kopie door Instagram en de ondersteuning van diens eigenaar Facebook, is het zo goed als duidelijk dat een software strijd tussen Snapchat en Facebook er eentje is met een gedoodverfde winnaar. Mocht je nog twijfelen over wie we het hebben, Instagram/Facebook dus.

Van apps naar zonnebrillen

Software was, is en blijft eenvoudig om na te bootsen en even moeilijk om te patenteren. Hardware daarentegen is moeilijk om na te bootsen en eenvoudiger om te patenteren. Snap, dat zich als een camera bedrijf wil positioneren, lijkt nu duidelijk de kaart te trekken van een hardware bedrijf. De barrières om een succesvol tastbaar product na te bouwen liggen merkelijk hoger, wat de mogelijke copy/paste strategie van Facebook kan verhinderen. Tegelijkertijd is hardware veel complexer en beduidend kapitaalintensiever dan software. Gelukkig beschikt Snap Inc. nog over een oorlogskas van een paar Miljard US Dollar/Euro, zelfs na een verlies van maar liefst 720 miljoen US Dollar vorig jaar.

Spectacles

De eerste generatie van de Spectacles die wij ook testten (link naar artikel) zorgde voor gemengde gevoelens. Positief was dat het ons een blik in de toekomst van de camera gaf en op een unieke manier videos maakte. Maar V1 was lang niet perfect. Het begon reeds met een heel complexe smartphone synchronisatie en een tergend lange transfer tijd van gemaakte videos tussen de Spectacles en een smartphone. Daarenboven zag de eerste versie er ook log uit. Dit weerhield menig consumenten om tot de aankoop over te gaan. Wie wil er nu rondlopen met een duplo-achtige zonnebril…

Spectacles V2

Met Spectacles V2 pakt Snap heel wat pijnpunten van de eerste generatie aan. Eerst en vooral ziet de nieuwe generatie er veel modieuzer uit. Minder lomp, minder opvallend, gestyled en in een volwassener kleurenpalet. Daarenboven werkt Snap voor de nieuwe Spectacles ook samen met het bedrijf Lensabl om lenzen op sterkte beschikbaar te maken. Hiermee probeert Snap de stap te zetten van een technologie gadget naar een volwassen zonnebril. Ook de prijs van Spectacles V2 ligt hoger. Vandaag kan je er eentje bestellen op de website Spectacles.com voor 150 US Dollar. Officieel moet je wel nog tot 3 mei wachten om een model opgestuurd te krijgen richting België. De nieuwe generatie is eveneens waterdicht. Een plons nemen in een zwembad zou dus geen probleem mogen zijn. Echter raden we wel aan om de kleine lettertjes te lezen in verband met de garantie bij waterschade. Zie ook ons artikel over waterpret met de iPhone X.

Spectacles

Ook op software vlak kent de nieuwe Spectacles heel wat verbeteringen. Zo verloopt het sync proces zonder chaotische QR-code scan en gaat de transfer van video nu vier keer sneller. Met V2 kan je eveneens foto’s trekken en langere videos – tot 30 seconden – maken. Zowel foto’s als videos worden in een vierkant formaat gemaakt met een resolutie van 216 x 1216 pixels voor video en 1642 x 1642 pixels voor foto. Om eerlijk te zijn hadden we eerder een verticaal video (en foto) formaat verwacht om in te spelen op de populariteit van mobiele foto- en videografie. Ook is er nergens AR (Augmented Reality) te bespeuren. Voorlopig dus nog geen vliegende olifantjes in de Spectacles foto’s en videos. Het technologie onderzoeksbureau Forrester schat in dat het nog een tiental jaar zal duren vooraleer er een AR bril op de markt zal komen, en daar kon Snap natuurlijk niet op wachten.

De Snapchat strateg(en)ie

Noch de eerste smartphone, noch de eerste tablet slaagden erin om bij de start het  grote publiek mee te krijgen. Beide productlijnen lanceerden echter een schokgolf op langere termijn, zijn hardware georiënteerd en brachten ongeziene toegevoegde waarde voor de consument. Als Snap blijft inzetten op het innoveren binnen de camera industrie en daar de diepe beurzen voor heeft, zal succes op een gegeven moment volgen. Wat nu reeds zeker is, is dat er na de tweede generatie een derde generatie Spectacles zal volgen. Het technologiebedrijf is reeds druk bezig met de productie van een 300 US Dollar dure versie en bewijst daarmee ook te focussen op de lange termijn.

Voorlopig blijft er wel nog eens stevige koppeling tussen de Spectacles en de Snapchat app. De gemaakte foto’s en videos worden geïmporteerd binnen de Moments functionaliteit van de app vooraleer je deze kan opslaan. Vanuit het standpunt van de app is dit niet dom, omdat gebruikers van de Spectacles dan sowieso de app moeten gebruiken. Echter, vanuit het standpunt van een technologie camera bedrijf is dit iets anders. De kracht van content stijgt één op één met het aantal kanalen waar deze toegankelijk is. Als Snap een wereldspeler wil worden in de camera industrie zal het snel genoeg moeten inzetten op content distributie en de compatibiliteit van de gemaakte content met andere apps en hardware producten.

Dat Snapchat de kaarten aan het spelen is om de nieuwe Polaroid te worden, is geniaal. De inzet is torenhoog en de kans dat er verschillende winnaars zijn, wordt kleiner met de dag. Stratego op het hoogste niveau. Benieuwd wat de tegenzet zal zijn van de andere content gefocuste technologie firma’s. No balls, no glory!

Ludwig

Plaats reactie

de-zonnebril-revolutie-snapchat-lanceert-tweede-generatie-spectacles