Scroll to top

Top

Geen reacties

CES 2018 | Technologie, marketing, millennials en generatie Z

Gepost op 09/01/2018
CES 2018 | Technologie, marketing, millennials en generatie Z

Naast de pure technologie/gadget conferentie zijn er eveneens een aantal specifieke tracks tijdens CES 2018. Eén van die tracks noemt ‘C-Space’. In concreto gat het over een hele waslijst aan workshops. presentaties en panel gesprekken over de toekomst van digitale en technologie gedreven marketing.

Merken zoals Facebook, Vox Media, ABI, Periscope en hun vertegenwoordigers delen hoe zij de toekomst van marketing zien, in welke mate en hoe ze technologie gebruiken en welke concrete acties hun bedrijf nemen om in te spelen op veranderende trends en de aanwezigheid van nieuwe generaties aan consumenten. Die nieuwe generaties zijn de kern van de discussies.

Nieuwe generaties en technologie

“De kans dat millennials en generatie Z nieuwe technologie gebruiken is twee maal zo groot vergeleken met vorige generaties.” Het feit dat er gewoon meer technologie is, legt dit fenomeen deels uit, maar ook de algemene ingesteldheid van die nieuwe generaties heeft daar veel mee te maken.

Een belangrijke factor om in acht te nemen is dat de ‘menselijke behoeftes’ generaties overstijgen. Hetgeen wat voornamelijk wijzigt, is de manier waarop die menselijke noden ingevuld worden. Een voorbeeld: Communicatie gebeurde vroeger voornamelijk als mensen fysiek samen waren. De jonge generatie vindt echter dat digitaal communiceren heel wat voordelen heeft ten opzichte van het traditionele model. Het feit dat het locatie en tijd overstijgt, zijn twee belangrijke aspecten. Die twee aspecten verlagen ook de drempel om met elkaar in contact te treden.

De kunst bestaat er vandaag in om een hybride model te vinden waarin zeer persoonlijke en authentieke ervaringen ingebouwd worden binnen de context van digitale ervaringen. De merken die erin slagen om dat te doen, zullen snel de bovenhand krijgen en de nieuwe generaties voor zich winnen. Juist omwille van het feit dat ze perfect inspelen op de noden van de nieuwe generatie.

Authenticiteit, relaties en toegankelijkheid zijn woorden die constant terug komen tijdens de discussie. De combinatie van deze drie termen in de context van marketing, informatie en digitale communicatie zijn speerpunten om een sterke relatie met de nieuwe generaties op te bouwen.

Merken moeten vooral ondersteunen en niet overheersen

De nieuwe generatie heeft het eveneens begrepen op merken die niet willen overheersen met hun eigen boodschappen. Bedrijven die erin slagen om de content gemaakt door de gebruikers zelf (zoals Periscope, YouTube of Look) in te zetten, genieten veel meer aandacht.

Dit leidt tot het punt dat merken hun gebruikers meer moeten beginnen zien als creators van een product dan wel als consumenten van een product. Als je er als merk in slaagt om gebruikers onderdeel te maken van het merkverhaal, dan bouw je een emotionele band die loyaliteit tussen mens en merk ondersteunt.

Ludwig

Plaats reactie