Scroll to top

Top

Geen reacties

CES 2018 | De grote technologie trends op een rijtje

Gepost op 22/01/2018
CES 2018 | De grote technologie trends op een rijtje

Door vier dagen op de grootste technologie beurs ter wereld rond te lopen krijg je wel wat inzichten in de grote technologie trends die naar het komende jaar verder zullen bestendigd worden. Dat consumenten technologie een enorme markt is, moet eigenlijk niet gezegd worden. Alle consumenten technologie verkopen samen worden geschat op maar liefst 351 miljard US Dollar, en dat is enkel de US markt.

Om te beslissen wat nu net de grote trends zijn, hebben we een combinatie gemaakt van welk type technologie het meest vertegenwoordigd werd en wat de geschatte verkopen zullen zijn van de verschillende technologieën.

Slimme sprekers

Amazon, Google, Baidu, Apple, Microsoft… hebben intussen allemaal een slimme spreker op de markt of werken samen met hardware bedrijven die muziek speakers maken. Je kon op CES 2018 geen hall voorbij lopen zonder een banner te zien voor de Google Assistant of de Amazon Echo.  Bedrijven zoals Bose, Klipsch of Roku integreren de verschillende slimme spreker technologieën ook in hun eigen producten om een domme speaker te transformeren in een slimme speaker.

Het staat in de sterren geschreven dat de markt van de slimme sprekers in 2018 snorm zal groeien. Zo wordt er verwacht dat er in 2018 alleen wereldwijd ongeveer 44 miljoen slimme speakers zullen verkocht worden. Dat is een stijging van maar liefst 60% vergeleken met 2017.

Op de CES side track C-Space leerden we ook dat veel grote adverteerders (TBWA/HAVAS Media) en media groepen (Time Warner, Vox Media en Turner) van plan zijn om in 2018 veel te investeren in de ‘voice markt’. In concreto gaat het dan over het opzetten van allerhande advertentiemodules en programma’s die gebruik maken van slimme sprekers om de boodschap tot bij de consument te brengen.

Slimme huis producten

Een andere markt die met rasse schreden vooruitgang boekt, draait rond het slimmer maken van huizen. Lampen die je (via je slimme spreker) kan aan- en uitzetten of van kleur veranderen. stopcontacten die je kan aansturen vanop je smartphone of deursloten die je vanop afstand kan controleren, voor ieder van deze toepassingen vonden we gemakkelijk 20 verschillende producten. Het connected house doet zijn intrede en wil vooral focussen op het uitschakelen van verschillende fysieke producten die je nu in huis nodig hebt zoals sleutels of schakelaars.

De markt van slimme huis producten zou in 2018 met 41% groeien wat gelijk staat met de verkoop van om en bij de 41 miljoen producten.

Streaming diensten

Alhoewel het hier niet meteen over een tastbaar product gaat maar wel meer over een software, verdient de streaming markt zeker ook een plaatsje in deze lijst. Bedrijven zoals Netflix, Spotify en Hulu) zetten duidelijk in op het verder uitbouwen van hun diensten. Zo lanceerde Netflix een nieuwe serie op CES 2018. had Spotify een hele studio gebouwd en vonden we Hulu terug op heel veel standen van televisie fabrikanten.

De internationale streaming markt zou in 2018 goed moeten zijn voor om en bij 20 miljard US Dollar in opbrengsten. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van 2017. Een groot pijnpunt waarmee streaming bedrijven nog mee omgaan is het rechten/copyright verhaal. Zo is de bibliotheek van Netflix in Amerika helemaal niet dezelfde als die in Europa. Het moment waarop videorechten globaal zullen worden, zal een nieuw belangrijke groeiperiode inluiden voor de industrie.

Virtuele realiteit

Deze technologie staat al een paar jaar in de steigers, maar het lijkt erop dat 2018 echt het jaar zal worden van VR. Alle grote industrieën hebben een eigen VR toepassing klaar om los te laten op het grote publiek. Ook het aantal virtuele realiteit headsets aanwezig op CES kan je niet langer op twee handen tellen. De headsets lijken wel kleiner en lichten te worden en dat is op zich een goeie evolutie.

In 2018 zou de VR markt goed zijn voor de verkoop van een kleine vijf miljoen VR producten wat goed is voor een groei van 25% ten opzichte van 2017.

Drones

Drones hier, drones daar, drones overal. Het is bijna absurd hoeveel drones er op CES 2018 aanwezig waren. Tot vorig jaar waren het enkel maar vliegende drones, maar dit jaar komt er ook een heel gamma aan onderwater drones en land drones bij. Het zijn vooral de Chinese bedrijven die het drone verhaal op CES voor hun rekening nemen. De meeste van die bedrijven zijn gevestigd in de productiestad Shenzhen. Door zo dicht bij de productiefaciliteiten aanwezig te zijn, gaat het ook een pak sneller om een product op de markt te brengen. Zeker in vergelijking met Amerikaanse en Europese bedrijven in de sector.

Er wordt verwacht dat er dit jaar globaal een kleine vier miljoen  drones vliegen, rijden en varen. Dit is goed voor een groei van 20% in vergelijking met 2017.

Plaats reactie

ces-2018-de-grote-technologie-trends-op-een-rijtje