Scroll to top

Top

Geen reacties

CES 2018 | De drie nieuwste trends in de fitness industrie

Gepost op 22/01/2018
CES 2018 | De drie nieuwste trends in de fitness industrie

Elke industrie gaat vandaag door een digitale transformatie. Technologie laat toe om gemakkelijk parameters te meten en nieuwe inzichten te vergaren. Daarnaast laten VR (virtual realty) en AR (augmented reality) toe om bepaalde zaken op een andere manier te visualiseren. Ook de fitness industrie ontsnapt niet aan deze nieuwe tendens. Hierbij de drie trends die volgens ons in 2018 gaan domineren binnen de industrie.

De fitness- en spinningzaal naar de woonkamer brengen

Al jaren proberen tal van fitnessbedrijven de belevenis van een fitnesszaal na te bootsen in onze woonkamers. Denk maar aan de vele sport videocassettes die in de jaren ’80 en ’90 razend populair waren. Veel mensen haakten snel af omdat de oefeningen snel repetitief werden en omdat het niet altijd zo voor de hand ligt om in je woonkamer voor de TV te staan springen terwijl de rest van de familie een rustige filmavond wil hebben.

Met de technologie van vandaag zijn schermen helemaal niet meer zo duur en hebben we ook toegang tot livestreaming dankzij verbeterde internet connectiviteit. Het Amerikaanse bedrijf Peloton heeft daar handig gebruik van gemaakt. Met een mooi design hebben ze één van de meest succesvolle fitnessbedrijven ter wereld opgericht.

Een bericht gedeeld door Jennifer Jacobs (@jmethod) op Deeloton Bike is een spinning fiets die vandaag wordt verkocht voor $1,995 in de US. Hierbij moet je nog verplicht gedurende één jaar een $39 maandelijkse abonnement nemen om toegang te krijgen tot de live sessies en videos van opgenomen lessen. Dankzij de live sessies waarbij bekende spinning instructeurs de virtuele klas motiveren en waarbij ook een live scorebord wordt vrijgegeven met je relatieve ranking, is Peloton er vrij goed in geslaagd de spinning ervaring te repliceren bij de sporters thuis.

Een bericht gedeeld door Peloton (@onepeloton) op OpES 2018 in Las Vegas heeft Peloton hun tweede product gelanceerd. Naast de spinning fiets bieden ze nu ook een loopband aan. Hetzelfde principe met dagelijkse live sessies wordt gehanteerd. Het grote verschil is de prijs. De loopband wordt verkocht voor $3,995. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die bereid zijn om zulke prijzen te betalen, Peloton wordt inmiddels al op meer dan op 1 miljard US Dollar gewaardeerd.

Virtuele realiteit maakt echt zijn intrede in de fitness wereld

Fitnesses is voor velen maar een saaie bedoening. Repetitieve oefeningen uitvoeren voor een spiegel of in een doffe fitness zaal. Virtual Reality heeft de kracht om daar verandering in brengen. Wie wil er niet in een fictieve wereld in competitie willen gaan met avatars om fitness oefeningen af te werken? Dit is precies wat de start-up Black Box VR op CES aan het grote publiek voorstelde. Een complete VR work-out voor gans het lichaam in 30 min. Ze doen dit met behulp van de HTC Hive virtual reality brillen en een fitness machine.

Het product is nog in Beta maar de lancering wordt in 2018 verwacht. Eerst zullen ze zich richten op luxueuze fitness centra en hotels zoals in Vegas.

Er zijn nog tal van andere kleine en grotere bedrijven die aan het experimenteren zijn om met VR de fitness belevenis leuker te maken. Vandaag zijn virtual reality brillen een pak goedkopen en krachtiger dan een jaar geleden. Het is een kwestie van de goede software te bouwen met de juiste animaties. Een belangrijk element waar nog aan gewerkt moet worden is de veiligheid van de gebruiker om blessures en ongelukken te vermijden.

De fitness tracker vindt zijn weg naar je T-shirt en schoenen

Fitness trackers zijn al een paar jaar in omloop en meer en meer mensen hebben er al ervaring mee. Het is bijvoorbeeld al meer dan 5 jaar geleden dat Nike de Fuelband lanceerde. Ondertussen zijn de sensoren krachtiger, goedkoper en kleiner geworden. Dankzij deze verbeteringen is het nu mogelijk overal sensoren te integreren, zelfs in t-shirts en kousen.

Eén van de exposanten in dit segment is het Japanse bedrijf Xenoma Inc. Ze hebben een “e-skin” ontwikkeld die tal van toepassingen heeft in de fitnesswereld. De e-skin laat toe om zeer nauwkeurig de houding en bewegingen van de sporter de registreren. Met deze data zouden slimme algoritmes de sporter kunnen helpen om zichzelf verder to ontwikkelen. De e-skin is nog niet verkrijgbaar. Developers kunnen echter wel reeds een prototype kopen om met de e-skin te experimenteren en nieuwe apps te bouwen die gebruik maken van de datasets gegenereerd door deze slimme t-shirt. Het bedrijf heeft al een partnership met Boss om t-shirts te ontwikkelen voor golfers.

Antoine Smets

Plaats reactie

ces-2018-de-drie-nieuwste-trends-in-de-fitness-industrie