Scroll to top

Top

1 reactie

CES 2018 | Chinese dominantie op de Amerikaanse technologie hoogmis

Gepost op 13/01/2018
CES 2018 | Chinese dominantie op de Amerikaanse technologie hoogmis

We zitten dan misschien wel in het hart van de US entertainment industrie, maar het ontploft van Chinese en in het verlengde Aziatische bedrijven op CES 2018. Het zinnetje (vrij vertaald) ‘We zijn een bedrijf uit Shenzhen” heb ik in mijn hele leven nog nooit zoveel gehoord als gedurende de laatste drie dagen.

In een gesprek met Dan Wong, een ervaren technologie ondernemer met meer dan 20 jaar ervaring in China en de Verenigde Staten, kwamen we tot de conclusie dat steeds meer Chinese bedrijven, groot en klein, de weg vinden naar de Verenigde Staten en Europa. En alhoewel China op zich al een substantiële markt is, lijkt de drang om de wereld te veroveren sterker dan ooit te zijn bij technologie bedrijven uit het Oosten.

Chinese mastodonten en garnalen

Een bedrijf zoals Huawei, los van de deal die niet doorgaat met de Amerikaanse telecom gigant AT&T, heeft een heel sterke aanwezigheid op CES. De grootste smartphone fabrikant ter wereld is er duidelijk op gebrand om een huismerk te worden bij de Amerikaanse consument. Als we ons alleen al mogen baseren op de omvang en het aanbod aan producten op hun stand, dan menen ze het serieus daar bij Huawei.

Anders dan in België, waar we Huawei vooral als smartphone fabrikant kennen, vinden we op de stand eveneens smart home oplossingen, allerhande tech accessoires, laptops en tablets. In plaats van te focussen op een bepaald segment, trekt Huawei in de Verenigde Staten alle registers open om een aantrekkelijk alternatief te worden voor andere merken.

Een andere strategie die Chinese technologie mastodonten volgen om de Amerikaanse en wereldwijde markt te veroveren, is het opkopen van bestaande, dikwijls slabakkende consumenten merken. Zo overkoepelt de Chinese groep TCL technologie merken als Blackberry en Alcatel Mobile Phones EN maakt het ook nog allerhande technologische producten onder eigen naam. Daarnaast heeft de gigant ook partnerships met digitale media bedrijven, Amerikaanse universiteiten en zelfs sportclubs in de Verenigde Staten. Sport is de manier om diep geroot te raken binnen de Amerikaanse cultuur.

Een andere manier om een duidelijke westerse voetafdruk te bestendigen van bij de start, gebeurt door het overnemen van jonge bedrijven met een duidelijke Amerikaanse of Europese connectie. Zo nam Baidu, de Google van China, in februari van 2017 de Technologie start-up Raven over.

Raven bouwt allerhande slimme robots en heeft als missie om de wereldwijd leidende volgende generatie user interface te bouwen. Dat het menens is, blijkt uit het feit dat alleen al in de laatste negen maanden 3 nieuwe artificiële intelligentie producten werden gelanceerd. Op CES 2018 steelt Raven de show met de nieuwe Raven H, een super moduleerbare virtuele assistent.

Veel jonge Chinese bedrijven steken ook sneller de plas over. De technologie start-up Ling Technology wist met de Jibo reeds heel wat globale consumenten harten sneller te doen slaan. Na een eerste succesverhaal lanceren ze op CES 2018 de Luka. Een leesrobot in de vorm van een schattige uil die kinderen leert lezen. De Luka is zelf ook in staat  om een boek voor te lezen.

Dat de aanwezigen de Luka wel kunnen smaken, blijkt uit de vele persaandacht en foto’s die op het web gedeeld werden de laatste dagen. De Chinese startup die in 2016 werd opgericht heeft als enige doelstelling om het meest beroemde artificiële intelligentie merk ter wereld te worden. Het is overduidelijk dat er geen gebrek aan motivatie is bij de vier oprichters van Ling Technology.

Van Made in China naar Made anywhere en everywhere

De dagen dat Made in China in één adem werd uitgesproken met slechte kwaliteit lijken ook volledig voorbij als we ons mogen baseren op de fysieke producten die we zagen op CES 2018. Producten zoals de Jibo, de Luka en de Raven H ogen en voelen van de beste makelij. Het feit dat jonge bedrijven steeds meer globaal denken, zorgt er ook voor dat ze zich niet langer beperken tot het inzetten van de kennis van één continent. De combinatie van Chinese productie efficiënte met Scandinavisch design en Amerikaanse marketing is toegankelijker dan ooit en dat hebben de Chinese bedrijven ook duidelijk begrepen. 

Het bouwen van een multidisciplinair startup team lijkt eveneens toegankelijker dankzij de globale mindset. Dit was trouwens ook iets wat naar voor kwam in het gesprek met Dan Wong. Het combineren van de product en marketing competenties uit San Francisco met de operationele excellentie uit het Guangdong gebied en de onderzoekscompetenties uit Europe is perfect mogelijk dankzij de doorgedreven digitalisering op vlak van communicatie en samenwerking. Een gedistribueerde startup structuur waar het team over de verschillende continenten is verspreid op basis van wat nodig is om het project zo doelmatig mogelijk te schalen.

We spraken ook kort even over de wereldwijde talentenstroom met China Evangelist Pascal Coppens. Hij verwoordt het als volgt:

” Sinds kort zoeken Chinese scale-ups en grote bedrijven om top talent uit de wereld in te huren. Vroeger wouden Chinese ingenieurs vooral naar het buitenland trekken om te leren. Ze zouden op MIT of Stanford studeren en dan liefst werken bij Google of Microsoft. Die tijd is voorbij. Vandaag blijven ze gewoon in China, want daar zijn de opportuniteiten nu. Chinese scale-ups zijn nu ook in Silicon Valley actief, waar buitenlands top talent aan de slag kan gaan om samen een product te ontwikkelen die wereldwijd verkocht zal worden. Het verschil met Amerikaanse start-ups is aan het verdwijnen. China is van een talent exporter, een talent importer geworden. In de nabije toekomst zal de consument niet meer weten welke merken eigenlijk Chinees zijn: denk maar aan DJI, Mobike of NIO.”

Het is eigenlijk best mooi om te zien hoe een technologie conferentie zoals CES ervoor zorgt dat de kracht van globalisering en digitalisering vorm krijgt in technologie. Misschien moeten we de titel van het artikel wel aanpassen van Chinese dominantie naar Chinese collaboratie. Volgend jaar trekken we sowieso ook richting CES Shanghai.

Ludwig

Reacties

  1. Lieven

    Mooi artikel waarin men de lnnovatie op vele techno domeinen niet kan ontkennen.Awesome hoe je hierin je gading vindt….proficiat

Plaats reactie

ces-2018-chinese-dominantie-op-de-amerikaanse-technologie-hoogmis