Scroll to top

Top

Geen reacties

De BMW i3 | Elektrisch rijplezier à la BMW

Gepost op 28/09/2017
De BMW i3 | Elektrisch rijplezier à la BMW

We kregen een tijdje terug de kans om een week rond te toeren met de BMW i3. De elektrische pionier van het Duitste luxemerk werd een viertal jaar geleden voorgesteld aan het grote publiek. Nog voor de grote hype van elektrisch rijden zoals we die vandaag kennen. Door als 1 van de eerste grote autoproducenten met een elektrisch model op de markt te komen, namen ze in Bayern een niet te onderschatten risico. Elektrische wagens bouwen is immers iets volledig anders dan de productie van auto’s op traditionele brandstof. Naast een vooruitstrevende en innovatieve mindset moet alles technisch gezien ook tot in de puntjes uitgewerkt worden.

Zijn ze er met de i3 in geslaagd om meteen in de roos te schieten of niet? Dat lees je hier.

De i3 zelf

De wagen heeft een heel sterk uitgesproken designlijn. Zowel binnen als buiten is het een verhaal van liefde of haat op het eerste gezicht. Het is op geen enkel mogelijke manier een wagen die zich conformistisch wil positioneren of als grijze muis in het straatbeeld wil opgaan. Een bewuste keuze die meteen ook gepaard gaat met het aanspreken van een bepaald marktsegment, zo blijkt. Vooral een ietwat verstedelijkte, innovatie en technologie gedreven, 25 tot 40 jaar oude populaire lijkt zich aangesproken te voelen door de i3. En alles op de keeper beschouwd, een positionering die perfect strookt met het progressieve karakter van deze elektrische wagen.

De combinatie van natuurlijke materialen en minimalistische lijnen binnen, ademen eveneens een bepaalde duurzaamheid uit. De wagen lijkt zich daarmee eveneens te distantiëren van zijn / of haar meer traditionele broers en zussen. het directe sportieve gevoel dat je bij de cockpit van een BMW krijgt, vind je niet meteen terug in de i3. Dit gezegd zijnde, uit het sportieve karakter zich wel in het rijgedrag. De i3 stuurt heel direct en reageert meteen op een lichte pedaaldruk of draai aan het stuur.

De bovengenoemde pedaaldruk maakt het rijden met de i3 een heuse belevenis. Accelereren, vooral de startacceleratie, voelt als opstijgen met een vliegtuig. Je krijgt meteen toegang tot het volledige vermogen. De wagen moet niet op toeren komen of er moet niet op het perfecte moment geschakeld worden om het ware rijplezier naar boven te laten komen. De 170 PK sterke elektromotor ontbreekt niet aan kracht en vinnigheid, dat is zeker.

Natuurlijk is het wel zo dat een sportiever rijgedrag hand in hand gaat met een sneller leeglopende batterij. Zonder te gek te doen, haalden we 200 kilometer met een volledig opgeladen accu. Als we echter de sportievere bestuurder in onszelf opzochten, spreken we eerder over 140 kilometer. De i3 heeft wel een energie opwekkend remsysteem dat de accu tijdens het rijden zelf oplaadt. Belangrijk om weten is dat wij met een niet ‘range extender’ model rondreden. Je kan ook kiezen voor een hulpmotor die de batterij bijlaadt. Dit krikt de radius tot een slordige 300 kilometer op. Een range extender model komt wel met een duurder prijskaartje.

De randomstandigheden

De eerste opwerping die we vaak te horen kregen, ging over de laadinfrastructuur. Wat ben je immers met een elektrische wagen als je die niet kan opladen? Het is inderdaad zo dat het nog zoeken is naar operationele laadpalen. We ondervonden aan der lijve dat niet alle laadpalen naar behoren werken of dat de op internet aangeduide laadpunten er ook effectief zijn.

Meestal is het wel zo dat parkeergelegenheden, zoals Interparking, laadpalen van het semi snelle type aanbieden. Desgevallend neemt het een viertal uur vooraleer de batterij van de i3 volledig opgeladen is. Je kan de wagen ook via een gewoon stopcontact en de bijgeleverde transformator opladen. In dat geval neemt het een achttal uur voor een volledige laadcyclus. De zogenaamde speed chargers, die de wagen op 30 minuten tot 80 procent opladen, zijn schaars tot onbestaand. Dit heeft veel te maken met de hoeveelheid elektriciteit die door de kabels moet stromen. De Belgische infrastructuur is daar nog niet op voorzien, iets wat in de nabije toekomst hopelijk wel het geval zal zijn.

Een tweede opmerking gaat over de prijs. Onze uitvoering had een prijskaartje van om en bij de 54.000 Euro. Voor dat bedrag kan je twee goed uitgeruste Volkswagen Golfs aanschaffen. Of, om binnen de familie te blijven, knal je met een BMW M240i over de weg. Die vergelijking gaat in onze ogen echter niet op. Je kan een elektrische wagen niet vergelijken met een traditionele wagen. Akkoord, het gaat nog steeds over een persoonlijk transportmiddel op vier wielen. Maar het is op een bepaalde manier ook het verleden met de toekomst vergelijken. En niet te vergeten dat je geen brandstof meer hoeft te kopen. Voorlopig hoef je op veel openbare plaatsen die laadpalen hebben ook niet te betalen voor de elektriciteit. Een manier om elektrisch rijden vanuit de overheid en andere organisaties verder te stimuleren.

Het algemene verdict

Zouden we zelf de i3 als dagelijkse wagen aanschaffen? Op de centrale vraag van deze review antwoorden we volmondig ja. Naast het feit dat we liever met de toekomst dan met het verleden rijden, houden we van het rijgedrag van deze BMW, ondervonden we de radius van 200 kilometer nooit als te weinig en ook de algemene vormgeving binnen en buiten valt in de smaak. En alhoewel de i3 op geen enkel mogelijke manier een goedkope wagen is, overtuigde de zo goed als onbestaande elektriciteitskost ons ook wel.

Dat BMW voor de i3 een mooie toekomst toebedeeld ziet, uit zich in het feit dat recentelijk de tweede generatie van deze elektrische wagen werd voorgesteld. Naast een duidelijk esthetisch verschil die de i3 in het algemeen een stoerdere uitstraling geeft, komt er ook een i3S op de markt. Deze sportievere versie wil naar alle waarschijnlijkheid wat meer aansluiting zoeken bij het sportievere type van klant dat BMW in het algemeen heeft. We kijken er alvast naar uit om ook de update de weg op te rijden.

i3

Ludwig

Plaats reactie