Scroll to top

Top

1 reactie

BMW 330e | Elektriciteit en benzine zonder drama

Gepost op 17/05/2017
BMW 330e | Elektriciteit en benzine zonder drama

De wereld is aan de nerds. Vroeger waren auto’s speerpunten van mannelijkheid: brullende motoren, smeltend rubber en keihard staal. Maar toen kwamen smartphones en emissienormen op de proppen. De ingebouwde navigatiesystemen kregen plots concurrentie van apps zoals Waze en moesten vaak het onderspit delven. Europa en andere overheden kwamen dan weer met zware afstraffingen op vervuilende wagens. Alarm in de autoindustrie, men moest gaan innoveren. En plots werden die blinkende bolides alweer een computermarkt.

Deze evolutie begon al een paar jaar terug natuurlijk. Daar is de BMW 330e plug-in hybride, en zijn komst naar onze techblog in het bijzonder, het bewijs van. Goed, even zien met wat we hier te maken hebben. De 330e is natuurlijk een model in de vlotverkopende 3-reeks van BMW. Het bijzondere is echter dat de best potente benzinemotor ook nog eens het gezelschap krijgt van een elektromotor. Onzin! Heiligschennis! Neen, geen van dat. Ik moet bekennen dat ik twijfelachtig (doch enthousiast) van start ging, maar intussen scheur ik enthousiast rond in deze hybride.

De held van het verhaal is de elektromotor van 88pk. Deze wordt gevoed door een 7,6kWh batterij. Ter vergelijking: het basismodel van een Tesla Model S start vanaf 75kWh en dat doet vermoeden dat je niet erg ver zal geraken met enkel die elektromotor. Dat klopt, in theorie 40km, maar in de praktijk moest ik erg mijn best doen om zelfs 30km te halen. Er zijn drie manieren om de batterij terug bij te tanken: aan een laadpaal, via een gewoon stopcontact en door rond te rijden. Dat laatste gaat trouwens verrassend snel: tijdens een rit van Zaventem naar Gent zag ik het batterijniveau van 20 naar 72% stijgen. Aan het stopcontact duurt het 3 tot 3,5 uur om de batterij te vullen, aan de laadpaal zo’n 2,5 uur.

Een BMW is vrijwel altijd een zee aan comfort onderweg en dat is met de 330e geen verschil. Het is een ware doch gevaarlijke autobahncruiser. Voor je het weet zit je boven de wettelijke snelheid en dat in een zee van sereniteit: weinig wind- en rolgeluiden en ook de motor is bijzonder stil. Aan deze snelheden is het trouwens de benzinemotor die alles aandrijft: de elektromotor houdt ermee op aan 120km/u. Je merkt wel amper welke motor actief is: de overgang van elektrisch naar benzine is bijzonder subtiel, zonder enig drama.

De wagen kan ook minder subtiel zijn: een stevige stoot op het gaspedaal jaagt de motor al gauw in de toeren. Het motorgeluid is niet fenomenaal te noemen. De acceleratie van de elektro-benzinecombo maakt veel goed: je zal geen moeite om die drag races aan het stoplicht te winnen en dat met een glimlach op het gezicht. Eerst is er de elektromotor die je een duw in de rug geeft en eens die aan het einde van zijn Latijn komt is er de stoot van die ronkende benzinemotor.

De elektromotor is niet de enige tech aan boord. Zo was deze 330e uitgerust met BMW ConnectedDrive. Dit houdt in dat de wagen uitgerust is met een eigen simkaart en kan dus communiceren via het internet. Zo kan je als chauffeur surfen via de ingebouwde computer en je passagiers kunnen gebruiken maken van de Wi-Fi hotspot. Die vele menu’s zorgden er wel voor dat ik een paar minuten moest zoeken voor ik die hotspotoptie had gevonden.

Via een app kan je ook communiceren met je ConnectedDrive BMW. Deze app is geweldige toevoeging: zo kan je bestemmingen voor de GPS doorsturen naar de wagen, de airco al even op zetten of gewoon opzoeken waar op die gigantische parking je wagen net staat. De Android app is pas deze maand gelanceerd, maar vertoonde wel nog wat bugs hier en daar. Zo verdween de app soms terug naar de achtergrond.

Al dat app’en naar je wagen vraagt natuurlijk wat smartphonebatterij, maar ook daar hebben de jongens uit München aan gedacht. Je kan immers je smartphone draadloos opladen, mits deze aan de Qi-standaard voldoet. Bitter weinig smartphones hebben dit echter en BMW biedt dan ook een hoes aan om je iPhone toch draadloos op te laden. Voor team Android blijft de kabel heer en meester. Gelukkig voorziet BMW wel 2 USB-poorten: een vooraan op het dashboard en een in de centrale armleuning.

Deze BMW 330e is zelfs voorzien van een eigen butler. Met een druk op de knop bel je naar de BMW Personal Assistant Service. Weldra krijg je een vriendelijke Nederlander aan de lijn die je verder helpt. En zo werd mijn navigatiesysteem vanop afstand ingesteld op de dichtstbijzijnde bloemenwinkel. Puntjes voor BMW en puntjes voor mij (van de vriendin).

De BMW 3-reeks is nog geen zelfrijdende wagen, maar het is wel een gemak om te rijden. Zo zijn allerhande waarschuwingssystemen ingebouwd die je via stuurvibraties verwittigen voor gevaarlijke situaties. Denk maar aan wagens in de dode hoek, afwijken van de rijlaan… Ook adaptieve cruise control is aanwezig: cruise control die automatisch de afstand tot je voorligger bewaart. Deze afstand is instelbaar, maar zelfs de minimumafstand is niet voorzien op het weggedrag van de Belgen. Deze minimale afstand werd door de collega-chauffeurs al gauw ingeschat als “invoegbaar” waardoor de cruise control op de remmen ging staan voor dit nieuwe obstakel. Dit zorgde dan weer voor grote frustratie bij de mensen achter mij, die dan toch wel vreemde, kwade manoeuvres begonnen te ondernemen. Alle punten voor BMW hier, maar de Belgen mogen terug naar de rijschool.

Het meest indrukwekkende vond ik nog het Heads-Up Display, afgekort HUD. Dit systeem projecteert de snelheidslimiet, je actuele snelheid en de navigatiepijlen gewoon op je ruit. Ook bij helder zonlicht is dit prima afleesbaar. Gelukkig maar, ik kon immers mijn snelheidsmeter op het dashboard niet lezen al rijdend: het stuur blokkeerde mijn zicht op snelheden tussen de 60 en 180 km/u.

Of toch niet de HUD, het is moeilijk kiezen. Ook de parkeerhulpsystemen waren bijzonder indrukwekkkend. Naast de achteruitrijcamera is de 330e ook voorzien van camera’s aan de zijkant. Al deze beelden worden samengevoegd tot een beeld van je wagen van bovenaf. Zo kan je simpel zien of je mooi binnen de lijntjes geparkeerd staat.

 

Goed Bram, klinkt super, maar is dat allemaal wel betaalbaar? Toegegeven, de prijs is wel iets hoger dan ik had ingeschat: nieuw kost deze testwagen 56.060 euro. Er is echter een duidelijke markt voor de 330e: de markt van de leasing- en bedrijfswagens. Door zijn hybride oplossing stoot de 330e op papier slechts 44g/km en daarmee is hij voor bedrijven 100% aftrekbaar. Bovendien moet je tot 2020 ook geen verkeersbelasting betalen voor deze hybride BMW.

De BMW 330e is een wagen met groene ambities, maar zonder tech en fun op te geven. De 40km bereik van de batterijen klinkt bijzonder weinig, maar dat valt best goed mee. Zo kon ik probleemloos naar mijn werk en terug, puur op elektriciteit. Heel wat mensen doen vooral beperkte ritten en die zullen hun benzineverbruik dan ook drastisch zien dalen. Ja, ik geloof nu in het plugin hybride concept, vooral als het zo dramaloos is uitgevoerd als in deze 330e.

Bram Vandewalle

Reacties

  1. “Het stuur blokkeerde mijn zicht op snelheden tussen de 60 en 180 km/u.” Sorry, we zijn bij de introductie van de wagen zo hard gefocust geweest op de multimedia-kant, dat ik je niet getoond heb hoe je het stuur eenvoudig kon verzetten 😉

Plaats reactie